Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Kanskje jeg må bygge meg en bass


Anbefalte innlegg

Jeg går å funderer på om jeg skal bygge meg en bass i løpet av høsten/vinteren. Har P-bass med rosewood gripebrett, og en billig bass av merket Everdeen type shortscale, så jeg må ha noe annet denne gangen. Noe jazz-bass aktig, med maple neck. Da kommer spørsmålene rasende inn i hodet. Hvor vil folket anbefale å handle kropp og hals. Det hadde jo vært kjekt om de to tingene passer sammen. Om kroppen har ferdige merkinger for stol er jo også kjekt. Hva slags elektronikk jeg vil sette i er ikke klart enda, men gjerne en kombo av jazz og p-bass. Trenger litt tips der også. Vil ha en lyd med litt snert i, samtidlig som at det er god bass i bunn. Har ikke så lyst på systemet til j-bass med bare to volum, ser heller for meg en bryter der jeg kan ha begge pickupene inne eller bare en av gangen , en sånn treveis-sak, kanskje sammen med to volum knotter. Kanskje også to tone knotter også. Må vel ha tunga rett i munnen under loddingen, og trenger tips til skjema for oppsettet.

Setter pris på alle innspill her, :guitar:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Warmoth eller USA Custom Guitars hvis du har rimelig høyt budsjett, disse kan bestilles akkurat slik du vil ha dem. WD, Mighty Mite og Allparts har kvalitetsdeler men ikke så stort utvalg i tresorter. Guitarfetish er lavt priset og har fått mye jevnere kvalitet enn de hadde tidligere.

Det aller aller meste av Fender-erstatningsdeler passer greit sammen, men noen ganger må det files og tilpasses litt.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cool! Jeg spurte om drevenhet, men burde vel egentlig ha spurt om budsjett:-)

Som el_roffo sier har kvaliteten på GFS blitt jevnere de siste årene. Jeg har skrudd sammen 8 -10 helt kurante telecastere derfra opp gjennom (til meg selv og venner). Mener å huske at fraktprisene derfra var lavere tidligere, nå synes jeg det begynner å bli drøyt....

GFS kan selvsagt ikke måle seg med saker fra feks Warmoth når det gjelder kvalitetskontroll.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Warmoth har vært i tankene. Har også sett på et par fra Aliexpress, men det tror jeg ikke det blir. Usikker på kvalitet og tilpassninger. Gitarhuset har noen , men ingen med utfresninger for Jazz/ P- bass . Har ikke freseutstyr, så fresing må jeg få andre til å ta. Er også interessert i om noen har noe liggende som kan brukes, men kropp og hals må passe .

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hardwaren og pickupene som følger med sånne byggesett pleier ikke å være av det beste slaget, men kropp og hals kan nok bli fullt brukbare. Det er jo forsåvidt bare å skru sammen og se, så kan du evt. kikke på noen oppgraderinger hos GFS etter hvert hvis du syns det er nødvendig. Hvis du går for Stingray-kitet kan jeg anbefale MM-pickupene fra GFS i alle fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et par Seymour Duncan Antique 2 P-bass pickuper liggende og en Jazzbass pickup , så det kan hende det blir den Jazz/ P-bass saken. Har en del mekanikk liggende også. Det jeg trenger er et par potmetre som er delt slik at man har både tone og volum i samme potmeter og en vende bryter for å veksle mellom pickupene. En litt annen stol enn den som er med settet blir vel også kjøpt inn.

Finnish blir rød/orange beis og voks. Liker å se treverk :) Har hatt et par gitarer og basser som skulle lakkeres og alle endte opp som lakkerte eller oljede greier. Så nå for første gang skal jeg legge på litt farge :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da blir det en Jazz-bass lignende sak på meg. Har bestilt fra Kina.
Og da kommer mitt spørsmål til folket her inne.
Kroppen har ikke et eneste ferdigboret hull ut fra jeg har sett på bilder. Stolen er viktigst her , og er det vanskelig å finne riktig plassering for den ? Det er frest ut for pickuper , hals og elektronikk. Har hatt kontakt med selger, og han mente det lå byggebeskrivelser i kittet, men jeg har bommet litt tidligere, og den gang var tegningen i overkant dårlig og på kinesisk.
Har bygget en Strat-kopi en gang , men der hadde jeg en gammel kropp jeg kunne måle ut fra, og det ble veldig bra. Men så heldig er jeg ikke nå.

Ble anbefalt dette kittet av en venn av meg i England som bygget akkurat maken, men han husket ikke om tegninger var med. Han brukte en annen jazz-bass til å måle seg frem, og det ble riktig selv om kroppen ikke er helt lik. Det er vel skala avstanden som avgjør hvor stolen skal havne.

Endret av bjosted
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.