Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Banjo med dårlig utført Steinberger-mod


Anbefalte innlegg

Dette tror jeg fortsatt går veien. Du sparer litt tid hvis du pusser, vannbeiser med varmt vann, og bruker en hårtørrer til å få treverket til å reise seg. Rinse and repeat..
Du kan jo i teorien skjule dette ved å legge på sort lakk, med det avhenger jo helt av hvor mye jobb du vil legge i det. 
Neglelakk er trolig ikke verdens sterkeste lakk, men fordelen er jo at den tørker fort.

Jeg har erfaring med at det er lurt å ta tiden til hjelp, blir man "for grådig" og legger på neste lag for tidlig, blir neglelakken en kake av sånn tyggegummiaktig masse, og det vil du ikke ha. La det tørke, jeg har funnet ut at en gang om dagen er mer enn tilstrekkelig. Da er det hardt og fint til du har fått bygd opp det du trenger.

Når det er sagt, tviler jeg på at gitarfiklere som tar betalt for jobben bruker neglelakk, men du har vel ikke tenkt å tjene store penger på denne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, dad skrev:

Ser da absolutt bra ut dette.:) Slakket du trussroden før du limte?

Det tenkte jeg liksom ikke på siden den bare hang og dinglet. Truss rod'en altså. Banjoen er ny, men ble skadet på et eller annet tidspunkt da den var i Gitarhusets eie. Gudene vet om den i det hele tatt har vært satt opp etter at den forlot Fenders fabrikk i Kina.

Tiden vil vise om jeg burde ha kikket ekstra på den. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå med (plast)nut og strenger. Må ta en runde med nutfiler for å senke action ved 1. bånd, samt sette intonasjonen korrekt. Ser at det vanligste er at stolen bare ligger på skinnet, men jeg lurer på om jeg ikke skal lure inn en liten bit med dobbelsidig tape. Også trenger jeg en bag eller kanskje aller helst en koffert til den.

image.jpeg

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå som det er lyd i den så må man prøve å spille også.

Oppdager hvordan hjernen, øret og ikke minst fingrene må lære seg at den lyseste strengen ikke ligger øverst, men nederst (lys G, femte streng, den som begynner på 5. bånd). 

Merker at det er noen essensielle 'banjo rolls'-varianter som en må terpe på litt før man gyver løs på hele låter. 

Heldigvis er jeg noenlunde komfortabel med fingerplektre etter å ha spilt litt dobro (og sporadisk pedalsteel), så den biten sitter greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 13 August 2016 at 7.53, Truckstop Chuckie skrev:

Nå med (plast)nut og strenger. Må ta en runde med nutfiler for å senke action ved 1. bånd, samt sette intonasjonen korrekt. Ser at det vanligste er at stolen bare ligger på skinnet, men jeg lurer på om jeg ikke skal lure inn en liten bit med dobbelsidig tape. Også trenger jeg en bag eller kanskje aller helst en koffert til den.

image.jpeg


Se der ja ! :-)
Fin kaffekopp ! 8-)

Trenger ikke noe dobbelsidig tape under stolen !
Pleier selv å merke plasseringa av stolen med noen små blyantmarkeringer på skinnet sånn 'just in case' ! 
Drasser rundt på to av mine banjoer i gigbags og stolen har aldri flyttet seg under transport på dem !  

Få montert 'spikes' på femte streng hvis du ikke har det ! Før eller senere er det noen som skal spille i A eller Bb uansett ! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte at blyantstreker må til i hvert fall. 

Spikercapo har jeg ikke sett før. Bra tips! Fint med sånn skli-capo også, men spikes er jo en fin-fin løsning.

Angående koppen så må man reklamere litt (og det er den eneste musikk-koppen jeg har etter VintageGitar-kruset knuste for noen år tilbake).

Endret av Truckstop Chuckie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke om det går og har aldri prøvd det selv, men kan det være mulig å farge sagflis, som deretter blandes med trelim og dyttes inn i hull og sprekker?

Det er i alle fall ikke uvanlig å benytte slipestøv/sagflis av samme tresort på den måten?

Poenget er å lage en sparkelmasse som har samme farge som treverket.

Endret av nikotro
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal være fullt mulig det og er nok det jeg til syvende og sist antakelig kommer til å gjøre. Kan være at jeg pusser bort lakken på et litt større område også for å få overgangene til å bli mindre skarpe. Om det er mulig. For øvrig så holder banjoen seg stemt, så tyder på at reperasjonen er stabil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får du dette "så godt som usynlig" på andre måter blir jeg imponert.  Hadde det vært min banjo, hadde jeg ikke brydd meg så mye om det hadde syntes. Du kan jo til og med påstå at det er banjoen som er nevnt i denne lenken du har fått kloa i:

http://www.pinknews.co.uk/2009/06/22/gay-new-zealand-man-beaten-to-death-with-banjo/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.