Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Banjo med dårlig utført Steinberger-mod


Anbefalte innlegg

Plukket med meg denne på sørlandsferie. Kliss ny Fender FB-58 (tror jeg, basert på finish, tunere og utsmykning). Ser disse ligger på rundt 600 USD, så ingen elendig banjo, så om jeg lykkes med å få denne spillbar så har jeg gjort en fin-fin byttehandel (Friele 'Shaded Guatemala' og medium size Freia Melkesjokolade). 

B91A32AC-73F0-4EAD-ABDC-D03C83F45D92_zps

E423E9E2-6C13-4DC5-AC46-1EA96E0041B7_zps

622B806B-A6F1-4E12-B836-D0001DEC941A_zps

Selger fortalte at han hadde kjøpt denne + en god del andre ødelagte, men nye, instrumenter fra Gitarhuset. Så blant annet en rosa Morgan kassegitar som nok er langt vanskeligere å redde enn denne her, noe som også var grunnen til den lå i en tilhenger, klar for og kjøres på dynga.

Et nokså stygt brudd på denne, så tips mottas med glede. Ikke rent brudd, så tror nok at jeg må fjerne litt treverk for å få et renere og mer solid feste. 

EBEB08DC-D43F-4454-9957-591553428787_zps

AA83FAA7-2BB8-4BBB-A004-DCB36D2903FE_zps

459296CE-1BCB-486A-BD5C-26A473F3DDCE_zps

@CastorFiber har foreslått tyntflytende hurtigsuperlim som legger seg inn i alskens kriker og kroker. 

På en elgitar (og ikke minst kassegitar) er jo presset fra strengene langt større enn på en banjo (nei, Apple, ikke "bacon"), men har dette så mye å si for hvordan dette halsbruddet bør eller kan repareres?

Igjen; jeg er veldig åpen for innspill for hvordan jeg kan eller bør gå frem her. Det er såpass lite treverk i en banjohals, så jeg ser ikke helt for meg å frese ut spor og felle inn nytt treverk. Min logiske tankegang denne mandags morgenen sier også at det ikke er nødvendig å forsterke halsen ytterligere, slik en ser det ofte gjøres på Gibson-gitarer som har hatt et stygt headstock-brudd, men mulig jeg ikke har drukket nok kaffe.

Når det gjelder lim så har verktoyas.no en del. Tror kanskje denne her kan være noe...!?

http://www.verktoyas.no/HOT_STUFF_LIM_GRØNN_1_OZ_751846

"Hot stuff" (bra navn) har en mer tyntflytende variant også, men anbefales der lim/kontaktflatene passer godt (og denne jobben har alt - både gode kontaktflater og litt mer kinkige "fiberbrudd"). 

Endret av Truckstop Chuckie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg visste ikke at du kunne få av hele biten da jeg nevnte superlim. Nå er det jo fritt fram for fo eksempel Titebond, også. Flere fordeler med det, blant annet mye lenger "åpentid"

Jeg har sett en instruksjonsfilm fra Dan Erlewine der han viser en sånn reparasjon. Det er lenge siden jeg så den, men mener det innebar bruk av Titebond og forsiktig fjerning av "skjeve" spisser som ikke "passet sammen", blant annet. Vet ikke helt om den ligger på youtube, eller om den er fra en av de DVD-ene han har gitt ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke du skal pusse. Bruk heller en spisstang og dra av spissene på splintene. Pusser du på tvers, er jeg ganske sikker på at du gjør vondt verre. Det er selvsagt gunstig å få satt sammen de to delene så nærme originalposisjon som mulig, men skulle det mangle bittelitt, er jo ikke det noen krise i og for seg, da  skalaen fortsatt vil være korrekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Da får det bære eller briste.

Cascol innendørslim og to tvinger. Fulgte tipset til CF om å dra ut litt splinter med ei spisstang. Funket bra! 

Tror jeg har fått fyllt greit i kriker og kroker. Forhåpentligvis ble det ikke særlig til søl på truss roden. 

Nå skal denne få kose seg mens jeg er på hytta frem til lørdag. 

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Titebond er litt mer kremgul på farge, ellers oppfører den seg som vanlig Casco trelim. Har ikke registert noen forskjeller i bruksområde/egenskaper. Lukter og smaker likt, for de som interresert i sånt..

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har gått noen dager siden sist, og tid for å sjekke ståa. 

Dette blir ikke veldig pent, men spillbart - forhåpentligvis. Jeg klarer ikke helt bedømme om dette ble fullstendig på bærtur eller om dette er 'as good as it gets'. Det ser nå i hvert fall ut slik det så ut da jeg kladret på lim og satte på tvinger. Det er en del treverk som ble tatt av vinen da bruddet skjedde, så jeg tror at den store glippen som går på tvers av halsen er korrekt. Det ser altså riktig ut alle andre plasser.

Tenkte å fylle sprekker med neglelakk i kveld, men fikk tommel ned da jeg var på vei til å liste meg opp på badet for å knabbe konas Chanel. Neida. Får ta med kidsa på neglelakk-shopping i morgen. Virker mindre suspekt, selvom det for all del er helt OK at menn kjøper neglelakk alene.

image.jpeg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.