Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Statisk problem på Gibson


MrT

Anbefalte innlegg

Nå har ikke jeg vært borte i "elektriske" mennesker, men jeg har et par bekjente som har annerledes svette enn meg. En oppløser trykksverte i aviser, han blir svart på fingrene, og trykket i aviser er uklart, og en annen slimer til gitarer. Det har ikke noe med hygiene å gjøre, de bare er sånn. Det mest plagsomme er er "gitarslimeren". Han kan ha helt nyvaskede hender, har selv sett stått og sett på at han har vasket hendene grundig, men etter et kvarter er gitaren han låner innsmurt med med et seigt belegg. Har ingen forklaring.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde en kompis med "syre" fingre . Gitarstrengene hans ble fort svarte og fæle , mens mine kunne være fine i månesdvis .

Nå svetter jeg omtrent ikke på fingrene uansett .

 

Skosåler kan"lade opp " folk . KAN dette ha noe med type sko du har i kombinasjon med belegg på gulvet .

Visse såler på sko på "feil" gulv vil gi mer statisk elektrisitet .

 

Faded SG er BRA gitarer å spille på , selv om de ser litt kjipe ut  .

Jeg liker de vel så bra som SG Standard,  men de har tammere (PAF lign. output 7.5-8k ) pickups  i forhold til  SG Standard .

Har SG med Burstbucker og Classic 57 som låter veldig bra .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, "Gitarslimeren" hørtes ikke bra.. Da bør jeg være fornøyd meg at jeg kun sliter litt med statisk skurr. :)

Sugardaddy, jeg er av og til utsatt for støt på jobben avhengig av hvilke sko jeg bruker (der er det også belegg på gulvet). Men hjemme går det nok mest i sokker og parkett. Fikk uansett samme feil hjemme, på besøk og i butikk så jeg er visst litt ekstra utsatt uavhengig av sko. :P

Faded gitarene er fine, men jeg bestemte meg for å gi litt ekstra for en standard. Digger også lyden av den. Men det er selvsagt en opsjon å gå for en faded. Sparer litt penger og...

Uansett, siden folkene på 4sound var på ferie fikk jeg en ny uke å teste gitaren før det må avgjøres retur eller ikke. Takk for hjelpa så langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Ny gitar betyr at det første man gjør er å gå til butikken og får det fikset.

2. Har man gjort steg 1, så prøver man skjerming. Å skjerme en gitar er en helt ufarlig og i utgangspunktet enkelt. det krever nesten ingen kunnskap, men tålmodighet og folk som kan veilede deg når det trengs. 

Ellers kan jeg nevne at jeg er veldig utsatt for statisk elekrisitet. F.eks får jeg støt på ting andre ikke få støt på pga sko/gulv/sofa osv. Det som kan hjelpe, er å ha et godt inneklima med en liten luftfukter eller lignende. Merker dette spesielt på kalde og tørre dager, at man blir litt ekstra statisk. 

Ellers kan halogenlamper, gamle TV'er, gamle PC-skjermer, monitorer, varmekabler, dimmer og mye annet forstyrre strømmen din og kan forårsake støy. Men da ville du ha merket det med andre gitarer også, ikke bare Gibson. En dårlig kabel eller effektpedal med feil/dårlig power supply kan fort gi støy under visse sammenheng. 

Jeg ville prøvd gitaren i et annet rom, eventuelt prøvd en annen gitar med samme oppsett og se om du merker dette. Ellers ville jeg tatt en vurdering på å enten levere den inn/bytte den ut eller skjerme den skikkelig. Det er ganske irriterende med gitarer som støyer. Dumt hvis du aldri blir kvitt den i fremtiden heller, når du bestemmer deg for å selge den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Takk for alle innspill. Her er en liten oppdatering:

Jeg har fått kjempeservice hos 4sound. Dem bestilte ny identisk gitar til butikken så jeg kunne teste om det var bedre på den. Det var det dessverre ikke... Fikk tilbud om alle mulige løsninger som bytte til en annen modell, men siden jeg ønsker en Standard, og verken Special eller Reissue, valgte jeg å returnere gitaren. Hvor trist det enn var. Men kunne ikke leve med ett instrument som lager støy når man rører det..

Testet derimot en 2009 modell, og der var det ingen problemer med statisk elektrisitet. Så enten stemmer det at problemet blir mindre med årene, eller så har Gibson gjort noen endringer i produksjonen. Ikke vet jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.