Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Statisk problem på Gibson


MrT

Anbefalte innlegg

Hei dere. Må lufte ett dilemma jeg har fått. Kjøpte min første Gibson. En splitter ny SG sort ebony. Gitaren er knallfin og er den beste jeg noengang har spilt på. Liker lyden og alt er vel. Dvs nesten....

Har nemlig ett statisk problem med den. Det spraker og knitrer i amp dersom jeg rører nedre delen av kroppen på den foran og bak. Altså på selve lakken...! Dette er ikke ett stort problem da jeg sjeldent rører de områdene når jeg faktisk spiller, men dersom jeg ikke holder på noe metall (som strenger og bru), så spraker det også når jeg stryker bakpå halsen. Og det er ett større problem.

Når kameraten min testet kom det ingen sprakelyder, så jeg er kanskje mer utsatt for statisk elektrisitet.. Allergisk mot Gibson? :)

Har googlet, og det er åpenbart ett problem med Gibson. Særlig med nye og blanke. Noen sier det roer seg etter en hvis tid, men jeg opplevde samme problemet på en eldre Les Paul. Selv om det var litt mindre problem på den. Jeg er ikke interessert i å skjerme en ny Gibson, så alternativet er å leve med problemet eller returnere den til butikken. Som jo vil være kjedelig siden jeg ellers digger gitaren. Så spørsmålet er om noen av dere på forumet har noen erfaringer med dette på nye Gibsons? Har det ev gått seg til med litt tid? Ville dere returnert gitaren eller levd med dette?

Gitaren lager også mye støy generelt (og ikke bare når jeg spiller på den!), med mindre jeg holder på metallet. Hva er deres erfaring med Gibson og støy?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for test. :)

Har testet gitaren på en annen lokasjon og med annen amp. Hadde samme feil da. Har snakket med butikken som sier jeg kan returnere om jeg ønsker, men han foreslo å først vaske gitaren med tøymykner (som er antistatisk). Det hjalp dessverre ikke. Problemet er forsåvidt til å leve med, men er plagsomt og kan kanskje lage trøbbel ved innspilling. Om man f.eks kommer litt borti lakken...

Andre som skriver om problemet på nettet sier de testet alle Gibson gitarene i butikken og at samtlige av dem hadde problemet. Tror derfor ikke det er noe galt med min, og at årsaken til feilen er nitrolakken til Gibson. Og at enkelte personer er mer utsatte for statisk støt/støy enn andre. Og at det er derfor ikke alle opplever dette.

Har også en LTD med EMG aktive pickups. Den er selvsagt helt støyfri, men det er vel pga de aktive pickupene? SGen støyer vanvittig inntil jeg tar på metallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

El_roffo: Det har jeg også lest. Jeg bor i Oslo, og vil tro det har vært mye luftfuktighet de siste ukene. Har jo regnet annenhver dag. :) Så kan bare tenke meg hvordan problemet vil utarte seg til vinteren når det blir ordentlig tørr luft....

Kan skjerme elektronikken, men er lite fristende å modde en helt ny gitar. Hadde jeg kjøpt den brukt ville jeg derimot gjort det.

Jeg har også en Fender USA Strat i tillegg til en rekke andre gitarer, og aldri opplevd det statiske problemet før nå. Støy før man rører metallet skjer jo ofte, men synes det er litt ekstra mye på SGen. I tillegg til at den da blir statisk også bak på halsen.. Kjedelig problem på en ellers nydelig gitar. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, hvis det er mye jordingsstøy i tillegg til det statiske burde elektronikken gås over en runde... Du kan jo teste og se om det er dårlig kontakt til bru/stol, bare hold en ledning mellom stolen og baksiden på en av pot-ene (uten å være borti med fingrene).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye jordingstøy med mindre jeg tar på metallet. Men betyr ikke det at jordingen faktisk fungerer som det skal, og at gitaren bare plukker opp mye støy?

Den støyer f.eks lite når den bare står i stativet (påskrudd). Men plukker jeg den opp i hendene begynner støyet inntil jeg tar på metallet.

Edit - Har multimeter så skal gå over alle koblinger for å være sikker. Takk for svar så langt.

Endret av MrT
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde samme problemet med en Gibson Les Paul Studio, og etter mye googling og spekulering kom jeg fram til at sprakingen fra statisk elektrisitet antagelig var en kombinasjon av disse faktorene:

  1. Tørr inneluft (hadde ikke problemet da jeg bodde i Stavanger, men fikk det da jeg flyttet til Oslo...)
  2. Tørr hud 
  3. Typen nitro-lakk Gibson bruker

Spesielt kombinasjonen av punktene 2 og 3 er uforutsigbar, det virker som om ulike hudtyper reagerer ulikt med lakken.

Løsningen ble å skjerme alle hulrom (gitarens, ikke mine egne...) med kobbertape. Pickupene på min Les Paul har deksler, noe som sikkert også hjelper.

Jeg har samme problemet med plekterbrett av plast på telecasterne mine, og løsningen er den samme: Kobberfolie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe. :)

Kan se ut som skjerming er det som skal til da jeg får gjort lite med hudtype og bosted. :)

Får vurdere ut dagen om jeg skal returnere denne gitaren og kjøpe en eldre SG som jeg kan modde uten frykt for å ødelegge en ny og original gitar.

Takk for gode tips.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan nevne at den gitaren jeg har hatt minst problemer med når det gjelder statisk elektrisitet, var en Epiphone SG i "worn"/"faded"-finish. Den hadde pickups med deksler, samt at jeg hadde installert plekterbrett av metall. Uansett hva jeg fant på, var den fullstendig immun mot alle former for støy, inkludert jordingstøy.

Så kanskje du kunne teste ut en Gibson med faded-finish?

Skjerming med kobberfolie ser jeg mer som en nødvendig oppgradering enn som en modifikasjon ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror også Faded vil være mindre utsatt mot statisk elektrisitet. Har tenkt tanken.. Den jeg har nå er glossy sort og svært glatt. Enkelte sier problemet roer seg i løpet av ett par år når lakken er litt mer slitt...

Men skal man ha en Faded må man vel ned på Special? Har en Standard nå.

Og greit med støyfri Epiphone. :) Er veldig glad i LTD min som også er helt støyfri, men det har jeg funnet ut kommer av de aktive pickupene. Synd klarlyden av dem ikke er noe å snakke om.. Digger lyden av SGen, men merkelig at ikke Gibson har funnet en løsning på dette som åpenbart er ett problem. Hadde ikke resten av gitaren vært så god hadde jeg returnert den umiddelbart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er et lite eksperiment du kan gjennomføre: Ta en teskje salt i den ene håndflaten, tøm på omtrent en halv desiliter olivenolje eller annen matolje, og gni hendene med denne blandingen (saltet binder fuktigheten til huden). Prøv å ikke få for mye olje på fingertuppene, ettersom de skal presse ned strengene på gitaren. Etterpå kan du skylle hendene i lunkent vann, og huden vil være myk som en barnerumpe. 

Hvis du ikke får statisk støy når du da tar på gitaren, så har du i det minste en bedre forståelse av hva som er årsaken. Samt et hudpleietips til Ms eller Mrs T :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppdatering. Var innom butikken med gitaren.

Problemet med støy inntil jeg tar på metallet var fraværende i butikken. Samme støynivå med og uten hånd på bridge. Altså ligger denne feilen hjemme hos meg.
Det kan være dimmere eller mangel på jording i stikk-kontakt som lager den jordingstøyen..?

Problemet med statisk elektrisitet derimot skjedde også i butikken. Ihvertfall når jeg testet. Da spraket det skikkelig i ampen. Men når selgeren prøvde var gitaren nesten lydløs unntatt når han strøk på bakplaten. Når jeg så prøvde igjen var den også mye mindre statisk... Virket som den var blitt avmagnetisert eller noe av selgeren.
Så det er tydeligvis forskjell på folk. :)

Jeg prøvde også flere andre SGer. En rød Standard med P90, en 61 Reissue i sort ebony og en faded special. Fikk statisk problem med alle, men i MYE mindre grad enn på min egen. Faded Special hadde minst. Og alle laget spraking på bakplaten unntatt Reissuen som faktisk har en annen bakplate.. Mer glatt og blank. Det var også en 2015 modell om det har noe å si. Så, det kan faktisk være feil på bakplaten til 2016 modellene. 

Uansett virker det som "alle" Gibsons har dette problemet i større eller mindre grad. Også Les Paul. De jeg testet spraket mindre enn min, men det kan også komme av at de har hengt fremme i butikken og er mer slitt. Altså kan min gitar bli bedre etter hvert som noen hevder. 

Men problemet er uansett uholdbart så den skal inn til sjekk/reparasjon. Og blir ikke problemet mindre da må jeg returnere den. Fikk tilbud å levere den inn og få en identisk, men tror nok en ny gitar vil ha samme feil så jeg ser ikke poenget med det. Dessuten er den jeg har nå satt opp perfekt for meg. Men kan nok ikke leve med så mye spraking.

To be continued... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.