Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Lakkskade på Ibanez JEM GMC


Anbefalte innlegg

Trenger noen råd til reparasjon av noen lakk skader på en Jem Gmc. Med kun 366 produsert vil

jeg helst ikke kludre til noe på denne. Hvis noen har en metode som kan brukes uten å gjøre re finish på

hele kroppen så tar jeg mot alle tips jeg kan få. Har sett noen videoer med bruk av super lim. Kanskje klar neglelakk kan

dryppes i sprekkene. Er ikke uvanlig at clearcoat slapp swirl lakk underlaget på gitarer fra denne tiden (1992-1993)

Er litt dyrt å feile her. 

 

P1010032.jpg

P1010012.jpg

P1010033.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har prøvd både superlim og neglelakk. Jeg har ikke noen erfaring med hva som er mest holdbart, men det er mer jobb med superlimet, da man kan legge på mindre av gangen. Superlim blir også grått når man pusser på det, og det er vanskeligere å polere opp, men det lar seg gjøre. Dan Erlewine har en fin video på youtube der han viser hvordan han gjør dette. Det er kanskje den du har sett?
Du kan heller ikke bruke aksellerator på superlimet. Det blir grått.

Den gitaren jeg har fikset størst lakkskader på, bygget jeg opp rundt en millimeter med sort neglelakk. Det ble så og si usynlig. Det tok ganske lang tid, overdriver du mengden, blir bare resultatet at du får en diger myk masse som "aldri" tørker. Ha på neglelakk kun en gang om dagen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer. Det er flere veier til målet, og det er ikke riktig så enkelt som det ser ut i videoklippet. Det der med "håndtlag" ha nevner flere ganger er noe man ikke skal kimse av. Nå virker det som om TS har tålmodighet. Han har vist fram imponenerende resultater tidligere, så dette tror jeg går veien.

Skulle jeg driste meg til å anbefale noe, tro jeg jeg at jeg hadde fjernet noe tørr og sprukket lakk rundt skadene før utbedring. Tipper sluttresultatet blir bedre da. Ikke noe som er mindre lekkert enn gammel lakk som står på tå og speiler seg. Når det gjelder skader der er det er fargeforskjell, så blir det opp til hver enkelt om hvor viktig det er å fikse det. En liten flekk i "feil" farge kan være plagsomt for noen, men et bevis på alder for andre. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke "rota med det selv"  på en så sjelden/dyr gitar . I så all hadde jeg øvet på en annen gitar først   i minste fall .

Vil tro i forhold til verdi på denne , så er det bedre å LA VÆRE enn å gjøre noe som ser amatør fikset ut .

TS bor vel i Oslo området - er det ikke proffe folk der borte som kan ordne dette på en proff måte ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.