Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

NGD... eller rettere sagt NLSD


Anbefalte innlegg

Jeg blir alltid imponert over byggetrådene til folket her, ettersom jeg selv har ti tommeltotter. Å skifte plekterbrett og lodde pickups går greit, men mer avansert gitarbygging kan jeg bare glemme. Lap steel derimot, er noe som alle kan få til - selv jeg :)

 

Prosjektet har ikke kostet all verden akkurat:

1 stk eikeplate fra Clas Ohlson: 99,-

2 stk håndtak fra Clas Ohlson, 29,90 pr stk

1 stk superbillig hardtail bridge fra EvilBay (ingen behov for sadler, så de er fjernet)

1 stk GFS Retrotron pickup jeg hadde liggende

1 sett Fender stemmeskruer jeg hadde liggende

Noen skruer for å fikse strengebredden etter stemmeskruene

 

Dette er vel egentlig ikke en "New guitar day", men heller en "New lap steel day". Eller kanskje vi heller bare skal si "Lap steel day", forkortet til LSD :lol:

P1050338.JPG

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folkets ønsker er mine krav, så her er et lite lydklipp. Lyden er prosessert i Garageband, og først er det clean Tweed-sound med litt ekko, deretter en mer skitten variant. Legger også ved en kort snutt uprosessert, slik at de som ønsker det kan leke seg med ulike forsterkersimuleringer. Original-lyden avhenger naturligvis av pickup-varianten :) 

Lap steel test.mp3

BT00027G.WAV

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skala-lengden er forøvrig 22,5 tommer, altså kortere enn vanlig gitar. 

For å finne posisjonen for de ulike båndene (du trenger ikke båndene naturligvis, men det er greit å vite posisjonen slik at du kjenner igjen hvor hvor på "gripebrettet" du er), kan det være greit å bruke denne oversikten: http://www.buildyourguitar.com/resources/lapsteel/table.pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.