Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

"Min" første gitar


vim

Anbefalte innlegg

Fant ikke at det eksisterer en mimretråd for "min/din første gitar" her inne. Det må det rettes på!

Mitt bidrag, som har brent seg fast i minnet for alltid - og ikke på den gode måten :).
Cimar må ha prestert noen av de verste møkkagitarene i manns minne.
Året var 1984 tror jeg og håret var langt og høyt. Og med en elendig 30 watter fra Roland og en Boss Heavy Metal pedal blottet for mellomtone, var lyden minst like ille som håret...
 

Cimar.jpeg

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var en kjempe ide ! :D 

Min første gitar var en Duke som jeg lånte av kjæresten til min mor. Den var helt grusom å spille på, men det var en gitar å det var det eneste som telte :)

Fikk også låne en gammel Peavey 40watt transistoramp som faktisk ikke låt så verst. Oppgraderte ett år senere til en Morgan SG ! 

original.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1990 eller 1991 Squier II Stratocaster i hvit perlemor. Etter hvert moddet med humbucker. Smalere hals enn standard Fender.

Har den fortsatt, og kommer aldri til å selge den.

Forsterkeren, frem til jeg kjøpe en Valvestate 8240 litt senere på 90-tallet, var 2 hjemmesnekrede kasser med 6x9" bilstereoelementer, og en bilstereoamp. Låt ikke direkte fett for å si det pent, men jeg var stort sett happy.

IMG_9985_edit-2.jpg

IMG_9987_edit-2.jpg

 

IMG_9988_edit-2.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den første gitaren jeg begynte å spille på var en rød "Falcon" stratocaster-kopi med en bitteliten Peavey som min far kjøpte, antakelig rundt 1992. Forferdelige greier, men den klarte å vekke interessen.

Den første gitaren jeg kunne offisielt kalle "min" var en svart Gibson SG Special, kjøpt i 1995 for konfirmasjonspengene, sammen med en vesentlig større Peavey. Tror ikke det var en Bandit, men det var noe lignende.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min første gitar var en sort Jackson soloist-kopi med det klingende navnet Rockson. Jeg husker gitaren som en meget godt satt sammen gitar med helt kurant hardware, bla TRS-101 Floyd og bra mikker i HSS konfigurasjon. Har ikke sett lik verken før eller siden. Husker jeg så en enklere variant for noen år siden med en humbucker og vintage type trem. Om noen kommer over noe slikt en gang, skrik ut. Er veldig interessert i å få fatt på en slik igjen av sentimentale grunner. 

Omtrent samtidig som jeg kjøpte denne fikk jeg en Fame by Hondo telekopi av fattern. Også en meget god gitar og hvis jeg ikke husker feil, laget at Tokai. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var min første. Tokai Springy Sound Stratocaster. Kjøpt for konfirmasjonspenger i 1988 av kompis Kjell Sørgaard. Solgte den billig i høst, siden jeg knapt hadde spilt på den siden 1993...

 

image.jpeg

Endret av Gahr
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må ha vært rundt 1990. Kjøpte en gitar og kombo av en kompis av storesøsera mi:

Gitaren var en gammelrosa Samic HSS strat. Det jeg husker best av den er at den aldri holdt på stemminga.

Komboen var en (øst?) Tysk-produsert sak av merke Royal... Eller Regal?

Skaffa meg kjapt et par pedaler. Første var en Ibanez tubescreamer(husker ikke modellnavnet) og en Ibanez Chorus. Husker jeg var kjempeskuffa over lyden i TSen(var ute etter Metallica lyd). Så fikk jeg tak i en Boss hm2. Synes denne var myye bedre. Så eksperimenterte jeg med begge og fant uta at TS foran HM med masse drive på TSen gave superfet leadlyd! Hadde ingen som kunne fortelle meg om disse greiene - og det var ikke noe Internet. Alt var learning by doing... Både fordeler og bakdeler med det kontra i dag.

good times :-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er så mange gitarer jeg kunne ønske jeg hadde tatt bilder av...

Min første var en Cimar Les Paul-sak (eller, det var faktisk en budsjettutgave av Ibanez PF-XXX). Bolt-on, sort med double creme. Tror storesøstern har bilde av gitaren (og meg) i et eller annet album fra rundt overgangen 80- til 90-tallet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.