Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

High Gain Amps


Mr.D

Anbefalte innlegg

Det som trådstarter nevner her er jo amper som baserer seg på preampvreng, ikke powerampvreng.
Synes derfor det er litt rart å anbefale han amper som han kan pushe for å få powerampen til å begynne å vrenge, i mitt hode så kræsjer det med lydidealet han beskriver.
Om du er på utkikk etter tight metalvreng er det ikke så fett med en poweramp som begynner å vrenge og ikke minst sagge.
En ting er jo å slippe å bruke den på 0,5, da jeg er enig i at det ofte kan låte corny.
Men det er ikke hensiktsmessig å kjøre en Mesa Rectifier eller lignende på 10, det er ikke slik du oppnår signaturlyden der altså, disse ampene er jo 100 watt nettopp for å kunne spille live uten at powerampen vrenger utilsiktet.
Om du kun spiller hjemme så er det ikke så nøye med masse effekt, men om du vil ha tight metallyd på bandvolum må du nok ha endel watt og et kabinett som passer til dette.

Endret av KristianF
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle akkurat til å skrive det Kristian skrev her. En Dual Rectifier eller 5150 skal ikke kjøres hardt, da låter de utight og saggy. EVH 5150III 50 wattern min låt helt sjef på hjemmevolum, mye bedre enn Orange Jim Root Terroren jeg hadde på samme tidspunkt som låt rimelig ræv på hjemmevolum (En amp som ofte blir anbefalt som hjemmeamp, myter vs fakta anyone?). 

Det som også kan være verdt å spørre om er: trenger du allsidighet? Ørten kanaler? Bruker du, eller har du tenkt å bruke pedaler for å pushe ampen? Hvilket kabinett/høyttalere bruker du, evt combo/topp? Hva er budsjettet?

En Marshall JCM800 kan låte helt sjef til heavy metal, men den må kjøres hardt og krever en boost/OD i front. Den er også veldig enkel; har kun én kanal og du må skru ned volum på gitaren for å få clean. En ENGL Savage låter rimelig likt uansett (levelig) volum, du kan skifte kanal for omtrent hvert gain stage og trenger ingen pedaler i front for heavy metal. 

Ang den videoen med EVH 5150: nå så jeg ikke hele videoen, men jeg forstod det sånn at den ikke fungerer? Virker som at han fikk et mandagsprodukt og vil at EVH skal tape business på det. Mener å huske at disse hadde noen issues i starten, men produksjonen er flytta fra Vietnam til Mexico og er mye mer jevne i kvaliteten nå. F eks Blix her på forumet har hatt 50-watteren i mange år (husker ikke om den er laget i Vietnam eller Mexico), men den har i alle fall fungert feilfritt i følge han :)

EDIT: ser at du også spør om  Tubemeister: selv om den har rimelig mye gain så er det ikke en metal-amp, og den har ikke nok trøkk til å holde følge med en hardtslående metaltrommis samtidig som at bunnen holder seg tight. Ville styrt unna EL84 i det hele når det gjelder metal, men det er naturligvis mine preferanser :) 

Endret av Alfi27
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, Alfi27 skrev:

Det som også kan være verdt å spørre om er: trenger du allsidighet? Ørten kanaler? Bruker du, eller har du tenkt å bruke pedaler for å pushe ampen? Hvilket kabinett/høyttalere bruker du, evt combo/topp? Hva er budsjettet? :)

KristianF og Alfi27, dere er inne på noe her. At forsterkeren har nok guffe å ta av og at den kan drive et 4x12-kabinett, er vel det jeg blir å lande på.

Når det gjelder allsidighet, så tror jeg ikke det er så viktig, den skal ikke brukes til country eller jazz, kun rock i div sjangerer. Eneste pedalen blir vel kanskje tubescreamer og evt reverb hvis den ikke har det innebygd.

Når det gjelder budsjett, så blir jeg å dele det opp slik at jeg kan kjøpe en topp nå og et kabinett til høsten. Her blir mao feriebudsjettet satt på prøve ;)

Har et marshall mg412a-kabinett inntil videre.

En JCM800 er ikke på ønskelisten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig synes jeg amper under 30-40w er bortimot ubruklige til heavy saker, de har ikke nok headroom til å gjengi bass og trøkk uten at de brekker opp. Og det har null og niks med volum å gjøre.

 

Som Alfi nevner, jeg har hatt en 50 5150 III noen år nå, og den er helt sjef, massiv trøkk og låter fint lavt også. Sykt mye gain på lur om man trenger det.

Min er første versjon fra Vietnam, null problemer. Den har gått en del hundre timer siden jeg kjøpte den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange fine amper til metalbruk der ute. Blackstar One 100, Diezel Herbert, EVH 5150. Selv har jeg en Fryette/VHT SIG:X som funker knall både live og i studio. Kan jo sjekke hva musikere du liker godt bruker? 

Disse har ingen problem med trylle frem fet lyd på et moderat lydnivå verken på øvingslokalet, i studio eller live. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svarte, den Atmaen på VG har jeg siklet mye på for et års tid siden. Kjente GASen kom tilbake med en gang nå.

Æsj.

Ellers vil jeg si at Engl Savage SE låter helt sjef. @spz har en slik, som er brukt på flere innspillinger med Domi. Tight som fy.

 

Endret av space
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Slashaxl skrev:

Ligger en veldig billig Diezel Herbert på finn for øyeblikket. 
HVis det er high hgain du vil ha, så overgår den de du nevner med sjumilsstøvler :)

Vanskelig å toppe den, ja. "Vi" (les: han andre gitaristen i bandet) har brukt en slik  på øving, live og i studio i snart ti år nå. Outstanding. Løyp og kjøyp! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har jeg, eier én. I min mening en fantastisk forsterker, både hva gjelder lyd og allsidighet. Noe spesifikt du lurer på? :)

 

Edit: Snakker om MKII. Det lokmund sier om sterilitet; mnja, kanskje det. Jeg ser ikke på det som verken negativt eller plagsomt. For min del er det det jeg liker, tone sitter i fingra. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville sjekket ut ENGL Savage og eventuelt Blackmore.
Skulle jeg hatt en amp til gigs, så hadde jeg uten tvil prøvd Savage. Veldig mye for pengene, har også sett dem gå "billig" på bruktmarkedet :) 

Selv syns jeg at Rectifier er gode forsterkere, men ville alltid plukket ut ENGL eller lignende forran disse. Det er jo selvsagt smak og behag! Men har hatt Marshall, ENGL, Orange og prøvd både H&K og Mesa før kjøp. Neste gang blir det enten ENGL eller Blackstar på meg. Ligger en Blackmore til 7k på finn. Disse skal være ganske allsidige. 

http://m.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=66705410

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.