Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

High Gain Amps


Mr.D

Anbefalte innlegg

Hei!

Har bestemt meg for å kjøpe meg en "årntli" forsterker.

Har hatt forskjellige hjemmeforsterkere opp gjennom årene, men de har liksom manglet det lisse siste monstervrengen som jeg vil ha. Har prøvd forskjellige pedaler, både i loop og foran, men uten særlig hell... selvfølgelig også forskjellige gitarer med aktive/passive mic`er, humbuckers og singlecoils..

Nå har ikke jeg muligheten til å bare stikke innom en forhandler for å prøve, da jeg bor ute i  gokk oppi nord, så jeg må forholde meg til google-søk, youtube-videoer og hjelp fra Dere!

Så da spør jeg de som har prøvd noen eller en av disse: Mesa Boogie Dual Rectifier, Engl Powerball 2 eller Rivera KR7???

Typen forsterker som jeg nevner, sier vel seg selv at det skal spilles heavy metal, men hvilken er best? Stikkord her er rytme-/solospill, små/mellomstore gigs, brukervennlighet, (noisegate og reverb kan vel være kjekt å ha?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dual Rec er nok den mest typiske og kanskje til og med mest allsidige av den og Engl. KR7 vet jeg lite om dessverre. Youtube er jo sånn sett en god venn å ha, men da bør du låse deg fast på to stk du prøver å lytte til og sammenligne. EVH 5150 eller Peavey 6505 er jo fete amper også der sistnevnte mest sannsynlig er en del billigere enn alle de andre alternativene så langt. :)

Et spørsmål til sist: det være 100-watt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hjemmeforsterker som funker bra nok, også til mindre gigs...

Men bandet mitt skal i studio til høsten å spille inn 3 låter, og forhåpentligvis et helt album til neste sommer. Hvem vet, plutselig reiser vi landet rundt og rocker rævva av folk...

Da hadde det vært kjekt med en topp som leverer nok trøkk, er pålitelig og gir meg den lyden jeg trenger, uten pedaler og slikt. Har vel egentlig ikke funnet "sound`en" som jeg vil ha.

Takker for tilbakemeldinger, ting blir liksom snudd litt på hodet for å forstå hvorfor ditt og datt...  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wattstyrken har heldigvis ikke noe med pålitelighet eller pedalbehov å gjøre. 
Grunnen til at jeg anbefaler lavere watt er nettopp fordi du kan få trøkket og lyden du vil ha, på et volum både bandmedlemmene dine, og lydmannen din, kan leve med. Å stille med 100w amper på gig, som må kjøres hardt, er særs upopulært. 100w amper er designet for en tid da de ikke hadde PA-anlegg for hele bandet. Man hadde et sanganlegg, også måtte gitarampene matche det. Heldigvis er det ikke slik lenger. 

Om du prøver å beskrive hvilken sound du vil ha, er det også lettere for oss å anbefale noe vettugt. "Heavy Metal" kan være så mangt. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Kossoff skrev:

Wattstyrken har heldigvis ikke noe med pålitelighet eller pedalbehov å gjøre. 
Grunnen til at jeg anbefaler lavere watt er nettopp fordi du kan få trøkket og lyden du vil ha, på et volum både bandmedlemmene dine, og lydmannen din, kan leve med. Å stille med 100w amper på gig, som må kjøres hardt, er særs upopulært. 100w amper er designet for en tid da de ikke hadde PA-anlegg for hele bandet. Man hadde et sanganlegg, også måtte gitarampene matche det. Heldigvis er det ikke slik lenger. 

Godt poeng!

Ser på Mesa`en at den kan settes i både 50 og 100W.  1 stjerne til den da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Holder med Kossoff. Amper over 30-40 watt blir grisehøyt dersom det er snakk om små og mellomstore gigger. Har selv en Fender HRD på 40 watt og har vel egentlig aldri fått den spilt på store nok steder til å kunne få ut godlyden. Har gått over til 15 w og det er mer enn nok. Ellers kjører man den gjennom PA.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det slik at man ikke får ut "potensialet" til ampene før man er over 50% og kanskje heller ikke før man er over 75-80%?

Er det dette som er forskjellen på transistorer og rør, kanskje? Rør må spilles høyere for å høres bra?

Da begynner jeg å tenke på Tubemeister, 5, 18 eller 36 wattern... noen tanker om disse?

"KOSSOFF" lurte på hvilken sound jeg søker, tenker en plass mellom Chrome Division, Pantera og Slipknot. Fra rett frem rockenroll til vreng som setter nyrene i parentes...!!

Kan jeg få dette med en tubemeister?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spilte meg gjennom hele 80-tallet med en 50-watts Marshall JCM og fikk knapt dratt på skikkelig noe sted. 100 watt høres unødvendig ut, med mindre du skal spille helt clean og veldig høyt og det er vel ikke helt planen :)

Nå er du laaaaangt mer heavy enn min smak noen gang har vært i nærheten av, men jeg må innrømme at jeg falt for EVH 5150 da jeg testet en i fjor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, vim skrev:

Jeg spilte meg gjennom hele 80-tallet med en 50-watts Marshall JCM og fikk knapt dratt på skikkelig noe sted. 100 watt høres unødvendig ut, med mindre du skal spille helt clean og veldig høyt og det er vel ikke helt planen :)

Nå er du laaaaangt mer heavy enn min smak noen gang har vært i nærheten av, men jeg må innrømme at jeg falt for EVH 5150 da jeg testet en i fjor.

EVH 5150 var aktuell, helt til jeg kom over denne;

Jeg vil jo ikke tråkke på noen tær, ei heller hive bensin på bålet. Men jeg oppfatter denne videoen som ganske ærlig angående den forsterkeren. Så den er vel egentlig uaktuell.

Jeg skulle gjerne fått prøvd flest mulig, men som sagt, jeg bor jo pokker i vold, så da blir det en reserveløsning å diskutere med Dere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.