Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Strenger til elektrisk lap-steel


aeklette

Anbefalte innlegg

Jeg har en gammel "reisegitar" som bare ligger i kassa si. Tenkte å sette den opp som en lap-steel vha en enkel "nut riser".

Hvilke strenger anbefaler menigheten? Pga den korte skalaen på gitaren anbefaler produsenten .013-sett, men spiller det noen rolle på en steel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil tro at du vil ha ganske tykke strenger om mulig. Med tynne strenger vil det vel være såpass lav tension at sliden potensielt ødelegger stemmingen hvis du ikke trykker ekstremt forsiktig. Dette blir jo da spesielt åpenbart hvis du kjører åpen tuning og spiller akkorder.

 

Disclaimer: Jeg har ikke filla peiling på lap steel, dette er kun basert på svært begrenset intuisjon :P

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På den minste min, skalalengden er rett under 20 tommer, har jeg et sett med tynneste på 016, tykkeste er 057. Høres veldig tykt ut, men det føles veldig riktig ut. På den andre med standard Les Paul skala har jeg 013 - 055, føles også helt riktig! Jo kortere skala, tykkere strenger.

Endret av askret
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En lap-steel bør ha atskillig tykkere strenger enn en vanlig gitar med samme mensur (skala), og desto kortere halsen er desto tykkere strenger bør man bruke. Tykkere og strammere strenger gir renere toner (mindre klirr) uten å presse så mye at det blir problemer med å få rene harmonier over flere strenger. Ved ombygging av vanlige gitarer til lapsteel med skifte til høyere oversadel eller ved bruk av "nut riser" må man passe på at hals og trussrod tåler det. Man skal ikke heve oversadelen stort før strekk-belastningen på halsen endres betydelig. Med tykke strenger i tillegg kan det bli brutalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.