Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Chapman gitarer - Synspunkter og erfaringer


mazeking

Anbefalte innlegg

Vurderer å kjøpe meg en ny gitar og ser da etter nyere gitarer som gir mest valutta for penga. Ser at Chapman anbefales av flere som en veldig bra gitarer til en rimelig penge. 

http://www.chapmanguitars.co.uk

Her kjøpes de i UK:

https://new.andertons.co.uk/search?query=chapman

Her kjøpes de i Norge:

https://evenstadmusikk.no/search?q=chapman

reviews:

http://www.musicradar.com/reviews/guitars/chapman-ml-1-588162

https://www.ultimate-guitar.com/reviews/electric_guitars/chapman_guitars/ml-1/index.html

Kjør debatt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp deg en ekte gitar: Gibson Les Paul, faded varianten eller noe annet i prisklassen din. Jeg syntes de var ganske dyre Korea-gitarer for en ny og ukjent gitarprodusent. Jeg ville ikke kjøpt en slik. De vil aldri gå opp i verdi, de vil synke mye i pris på bruktmarkedet. Det finnes så mange andre alternativer, spesielt hvis man kjøpter brukt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkelte forståsegpåere mener at designet på Gibson LP er noe utdatert og at man får gitarer som er teknisk sett bedre/likebra enn LP for en mye rimeligere penge. Men selvfølgelig nostalgifaktoren og gjensalgsverdien på en Gibson LP blir en helt annet. 

Tilbake til Topic. Chapman ML-1 er den jeg kikker på for øyeblikket. Ser at den er laget i solid mahongny. Bør ikke det ha litt å si for god sustain? Jeg er ikke såpass priviligert at jeg har plass eller råd til en haug med gitarer. Driver stort sett og knoter og spiller hjemme og trenger således en gitar jeg kan bruke til litt av hvert. Alt fra "klimpring med cleanlyd" til blues og 80 talls metal. Ikke noe jazz her nei.... No offence :-)

Med dette i mente så har jeg sett ar PRS er bra men de koster jo en del mer. Etter å ha trålet nettet på kryss og på tvers så kom jeg så over Chapman. 

Noen som vet noe om tykkelse og form på halsen på Chapman ML-1. Noen som har testet Chapman ML2 og ML3 og vet noe om forskjell på disse tre?

Endret av mazeking
Lagt til mere tekst
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, mazeking skrev:

Enkelte forståsegpåere mener at designet på Gibson LP er noe utdatert og at man får gitarer som er teknisk sett bedre/likebra enn LP for en mye rimeligere penge. Men selvfølgelig nostalgifaktoren og gjensalgsverdien på en Gibson LP blir en helt annet. 

Tilbake til Topic. Chapman ML-1 er den jeg kikker på for øyeblikket. Ser at den er laget i solid mahongny. Bør ikke det ha litt å si for god sustain? Jeg er ikke såpass priviligert at jeg har plass eller råd til en haug med gitarer. Driver stort sett og knoter og spiller hjemme og trenger således en gitar jeg kan bruke til litt av hvert. Alt fra "klimpring med cleanlyd" til blues og 80 talls metal. Ikke noe jazz her nei.... No offence :-)

Med dette i mente så har jeg sett ar PRS er bra men de koster jo en del mer. Etter å ha trålet nettet på kryss og på tvers så kom jeg så over Chapman. 

Noen som vet noe om tykkelse og form på halsen på Chapman ML-1. Noen som har testet Chapman ML2 og ML3 og vet noe om forskjell på disse tre?

I følge Chapman sjølv skal profilen på ML-1 skal vera ein  C shape på den tynne sida av skalaen, verdt å nevne at det er nokon år sidan han skreiv den posten.. Kan vera verdt å nemna at ML-2 har 25"' skalalengde (samme som de fleste prs gitarer)  mens resten har 25,5"(fender). ML-1 samt traditional utgaven av ml-3 og ml-2 har 22 bånd , mens Ml-2 og ml 3 modern har 24 bånd om det har nokon betydning for deg.  Kan forøvrig anbefale deg å sjekke ut chapman forumet da det finnes mykje informasjon om gitarene der. 

Endret av gitarleik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, gitarleik skrev:

I følge Chapman sjølv skal profilen på ML-1 skal vera ein  C shape på den tynne sida av skalaen, verdt å nevne at det er nokon år sidan han skreiv den posten.. Kan vera verdt å nemna at ML-2 har 25"' skalalengde (samme som de fleste prs gitarer)  mens resten har 25,5"(fender). ML-1 samt traditional utgaven av ml-3 og ml-2 har 22 bånd , mens Ml-2 og ml 3 modern har 24 bånd om det har nokon betydning for deg.  Kan forøvrig anbefale deg å sjekke ut chapman forumet da det finnes mykje informasjon om gitarene der. 

Jeg foretrekker selv 25" (PRS) eller Gibson skala lengde. Lengre en 25" blir 10" strenger ubehagelige å spille på etter mitt skjønn, så da må jeg ned på 9". Man skulle tro at 9" strenger var enklere å spille på enn 10", men jeg synes de glipper tak under fingrene mine, som gjør vibratoen min mer ukontrollert. Føler også at strengene må bøyes mer/lengre på fender skala hals. Den mest allsidige skalalengden er 25", det går fint å spille med 10" strenger, og man får en mer definert (mindre grumsete) clean-lyd enn på Gibson gitarer.  

Endret av gromit
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skalalengde har ikke mye å si for hvor mye en streng må bendes for å gå opp så så mye i pitch. Det som derimot har mye å si er total strengelengde, pga. elastisitet. Med Fender headstock må H og høy E bendes lengre enn på 3+3 headstocks. Det beste patentet, IMO, for et bra rockeoppsett er reversert inline headstock, som Chapman har på sine 'uekte' gitarer: Lettere bending på diskantene og bedre utgangspunkt for light top, heavy bottom-strenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en Chapman ML-2 .Helt ok kvalitet - er ca samme kvalitet som Korea Epiphone - Korea ESP LTD (men disse har ofte bedre pickups) .

Har flere Gibson Faded SG som kan kjøpes brukt for samme pris - disse er MYE bedre USA kvalitet . Mye bedre å spille på - bedre hals og bånd- bedre sustain - bedre kvalitet hardware , pickups og elektronikk . De SER ikke så "flotte" ut , men de spiller knallbra . Gibson Les Paul Studio kan av og til kjøpes nede i 4-5 tusen  , og er bedre enn Chapman gitarene . Så har en Tjekkiske Epiphone SG/Les Paul - mer sjeldne men knallbra gitarer for 3-4 tusen .

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, OsamaFetLaden skrev:

Skalalengde har ikke mye å si for hvor mye en streng må bendes for å gå opp så så mye i pitch. Det som derimot har mye å si er total strengelengde, pga. elastisitet. Med Fender headstock må H og høy E bendes lengre enn på 3+3 headstocks. Det beste patentet, IMO, for et bra rockeoppsett er reversert inline headstock, som Chapman har på sine 'uekte' gitarer: Lettere bending på diskantene og bedre utgangspunkt for light top, heavy bottom-strenger.

Hvordan kan "reversed inline headstock" ha noe å si, tenk deg at du bruker en locking nut, da vil jo strengen "stoppe" på det punktet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, gromit skrev:

Hvordan kan "reversed inline headstock" ha noe å si, tenk deg at du bruker en locking nut, da vil jo strengen "stoppe" på det punktet

Forstår det slik at han mener hvis man ikke har locking nut. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må innrømme at jeg får litt mark av at man bare kan sende specs til en fabrikk i Sørøst-Asia og kalle seg for et gitarmerke (ok, så gjør strengt tatt mange av de store akkurat det samme med sine Korea-gitarer).

Når det er sagt har jeg bare hørt lovord om disse, men ville ikke anbefalt å kjøpe nytt da bruktprisen på alt som ikke er Fender, Gibson eller "boutique" har en tendens til å bli latterlig lav for tiden.

Endret av stromstans
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.