Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Noen som sliper, kroner og polerer bånd selv?


gromit

Anbefalte innlegg

Jeg har sjekket hva som trengs av utstyr for å slipe og krone bånd selv. For en 500-700kr får man alt det nødvendige utstyret. Det virker ikke til å være noe spesielt krevende operasjon. Alt man trenger er en "rettestav" med innhugg for bånd, slik man får justert halsen helt rett. Så markerer man båndene med tusj, og går over de med en slipestav (jeg vet ikke de korrekte norske ordene for slikt verktøy). når tusjen er filt bort vet man at båndene alle har like høyde. Så er det kroning og polering. Fant en fin oppfinnelse på ebay som gjør det lettere å krone båndene enn ved å bruke vanlig fil, greit når man ikke er rutinert. For polering finnes det også mange enkle og billige løsninger.

Noen som utfører dette selv? det virker ikke spesielt vanskelig, men man vet jo ikke før man har prøvd.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, arneK skrev:

Har gjort det etpar ganger, og det er ikke spes nskelig, bare mån følger rett fremgangsmåte. det virker som om du vet hvordan Det er moro å få det til. Hva fant du på ebay for kroning av bånd?

Denne saken (little bone). Har ikke prøvd, men den ser ut til å være "veldig" idiotsikker: http://rectifymaster.com/index.php?option=com_content&view=article&id=118&Itemid=101

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en slik, fungerer greit, men viktig å maskere på gripbrettet mellom båndene for å unngå merker etter fila.Det kan fort bli merker fordi fila hviler på gripbrettet når du filer. og det må gjøres ordentlig. Dessuten dekke til pickupene for å hindre at filsponene fester seg til magnetene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, arneK skrev:

Jeg har en slik, fungerer greit, men viktig å maskere på gripbrettet mellom båndene for å unngå merker etter fila.Det kan fort bli merker fordi fila hviler på gripbrettet når du filer. og det må gjøres ordentlig. Dessuten dekke til pickupene for å hindre at filsponene fester seg til magnetene.

Ok, du får altså runde og fine bånd? maskeringstape er vel alltid lurt å ha, båndene skal jo poleres også. Når det kommer til mikrofonene, tipper jeg det holder og teipe over magnetpolene og legge noe tøy over gitarkroppen.

Jeg vil unngå å måtte krone med vanlig type fil, tror det kan bli vanskelig å få til bra når man ikke er rutinert med slik arbeid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er kanskje enkelt, den kritiske fasen er når du plansliper båndene, feiler du her blir resultat aldri bra. Jeg dreit meg på ett av de første forsøkene (Affinity så det var ikke noe krise akkurat) - gjorde jobben i en kald og fuktig kjeller. Ble bra der og da, men da gitaren hadde stått noen uker i en tørr stue så hadde det skjedd ting..Dette var en rose-wood hals, vil tro de lakkerte lønnehalsene er mindre utsatt i så måte.

Hjemme hos meg (Oslo) er det i dag 70% + luftfuktiget, er nok smart å vente litt på tørrere vær.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, gromit skrev:

Så bra ut det, men ser ut til at båndene blir litt V formet? og at de blir litt flate på toppen siden man sliper båndene fra èn fast vinkel.

joda, det har du rett i, det ligger i måten de blir filt på. men litt 400 papir før polering så blir kantene avrundet. Jeg er fornøyd i allefall, men skal jobben gjøres ofte vil jeg heller gå for en slik type fil:https://www.google.no/url?sa=i&rct=j&q=&esrc=s&source=images&cd=&cad=rja&uact=8&ved=0ahUKEwjIlp263sXNAhVIjSwKHdtxA9gQjRwIBw&url=http%3A%2F%2Fwww.stewmac.com%2FHow-To%2FOnline_Resources%2FLearn_About_Repair_Tools_and_Repair_Techniques%2FHow_to_choose_a_fret-crowning_file.html&psig=AFQjCNFFyu-6HOzD3LX1M6g17ZxSCmNn0A&ust=1467032033553169

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, ebbe skrev:

Dette er kanskje enkelt, den kritiske fasen er når du plansliper båndene, feiler du her blir resultat aldri bra. Jeg dreit meg på ett av de første forsøkene (Affinity så det var ikke noe krise akkurat) - gjorde jobben i en kald og fuktig kjeller. Ble bra der og da, men da gitaren hadde stått noen uker i en tørr stue så hadde det skjedd ting..Dette var en rose-wood hals, vil tro de lakkerte lønnehalsene er mindre utsatt i så måte.

Hjemme hos meg (Oslo) er det i dag 70% + luftfuktiget, er nok smart å vente litt på tørrere vær.

 

Der sier du noe jeg ikke har tenkt på. Ideelt burde man ta forbehold om værforholdene på dagen man gjør plansliper båndene, er det en våt, fuktig dag vil det virke inn på halsen. Det kan nok også være lurt å rette ut halsen dagen før, og så etterjustere hvis nødvendig dagen etter. Gitarhalser er følsome vesener og vil justere seg selv i opptil et døgn etter man har fiklet med truss rodden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, arneK skrev:

Den filen så en god del bedre ut, og i og med at den er C-formet, er det nok lett å få gode resultater med den også. Med Little Bone ser det ut til at man ender opp med å file bort mer av båndene enn nødvendig.

Endret av gromit
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte litt utstyr fra Stewmac og googlet istykker internett for å lære meg dette, for noen år siden. Øvde på en billiggitar første gang, og etterhvert har det vel blitt sikkert 8-10 jobber - herunder et par dyre Gibson og Fender Customshops. Relativt lett å få et godt resultat. Jeg er litt overrasket over at også CS gitarer gjerne trenger en kjærlig hånd, rett fra fabrikk. Til 30 000,- +++, burde det vært 100%. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.