Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Måtte endre prosjekt til TeleStrat. Nå bygges og lakkeres det.


Anbefalte innlegg

Stratocaster 1966 prosjektet gikk i vasken siden jeg ble svindlet på bruktmarkedet så jeg kunne ikke bruke strathals. Den var klargjort for telehals, 2mm for bred halslomme også men det fikset jeg 100% Max. Halsen ble bein rett. Nå lakkerer jeg kropp og hals grønn og har bestillt masse deler som kommer om ca to uker. Jeg legger ved litt bilder av prosjektet her. Som dere ser - grønn metaliic. (inspirert av Truckstop)

 

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

 

 

image.jpeg

Endret av Rottenikken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, Truckstop Chuckie skrev:

Bra valg av farge. ;) 

Det var du som gav meg ideen:rolleyes:

men nå er den ferdig lakkert. Jeg trengte jo ikke å vente på våtsliping med metallic så... Det gikk litt fortere da...

Nå skal den henge der en stund. 

 

image.jpg

Endret av Rottenikken
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Rottenikken skrev:

Stratocaster 1966 prosjektet gikk i vasken siden jeg ble svindlet på bruktmarkedet så jeg kunne ikke bruke strathals. Den var klargjort for telehals, 2mm for bred halslomme også men det fikset jeg 100% Max. Halsen ble bein rett.

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

 

 

image.jpeg

Jeg må si at jeg sliter med å skjønne hvordan du får til dette, og særlig siden du nevner skyvelære. Jeg skjønner ikke hvordan du klarer å måle slik at det blir nøyaktig. Jeg mener her vi snakker om avvik på et par tidels millimeter, litt etter hvor og hvordan du måler.
Dette er ikke ment som kritikk, men en oppfordring til å lage en egen tråd der du viser hvordan du gjør dette.
Selv har jeg alltid vært nødt til å feste halser med klemmer, montere hardware og strenger for å avgjøre plassering, og så borre.

Jeg har erfart at det ikke skal store feilen til før mange gitarister finner gitaren uspillbar. Særlig er det her et problem hvis halsen heller hårfint til høyre, da er det veldig ofte lite å gå på før den "fretter ut", selvsagt avhenging av strengetykkelse og spillestil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, CastorFiber skrev:

Jeg må si at jeg sliter med å skjønne hvordan du får til dette, og særlig siden du nevner skyvelære. Jeg skjønner ikke hvordan du klarer å måle slik at det blir nøyaktig. Jeg mener her vi snakker om avvik på et par tidels millimeter, litt etter hvor og hvordan du måler.
Dette er ikke ment som kritikk, men en oppfordring til å lage en egen tråd der du viser hvordan du gjør dette.
Selv har jeg alltid vært nødt til å feste halser med klemmer, montere hardware og strenger for å avgjøre plassering, og så borre.

Jeg har erfart at det ikke skal store feilen til før mange gitarister finner gitaren uspillbar. Særlig er det her et problem hvis halsen heller hårfint til høyre, da er det veldig ofte lite å gå på før den "fretter ut", selvsagt avhenging av strengetykkelse og spillestil.

Halsen var helt rett, men det var 1mm ekstra på hver side. Det sørget jeg for at det var hele veien, ikke bare oppe feks da det ville ført til sjevhet. Når jeg mener skjevhet så mener jeg ikke høyde men høyre/venstre. Jeg la rett metall likt som spacer også. Men det ble bra. (Håper jeg) 

jeg fikk vite at Gitarkroppen hadde fender mål med det var løgn i halslommen. 

Endret av Rottenikken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det betinger jo at halslomme og hals er helt rett laget, og at de passer helt perfekt til hverandre. Skjønner fortsatt ikke hvordan du kan stole på skyvelærmetoden, uten at jeg helt skjønner hvordan du måler. Ønsker, men ikke forlanger en byggetråd om denne detaljen. Det bør jo ikke være noe problem, :)

Jeg venter gjerne til neste gang du skal forene kropp og hals. Ingen hast.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte ikke skyvelær denne gangen. Jeg satte ting i press med 1mm spacer både oppe og nede. Det kommer litt deler muligens på mandag. Så skal jeg bestille mer etter ferie i Spania neste uke. Da bestiller jeg nesten alt jeg mangler etter en ukes ferie. 

Jeg sytntes forresten Telehals ble finere. Det hadde jeg ikke trodd. Jeg kaller den for TeleStrat. 

Endret av Rottenikken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Halsen er riktig Fendermål på tele MIM - 55mm bred og halslomme er 58mm bred og det er ikke riktig fender. 

Jeg setter billigste GFS Alnoco pickups i. 

Se fotoet for her er det tatt i lyset. Dette er andre gang jeg lakkerer en gitarkropp. Men første gang jeg lakkerer metallic. Til å være første forsjøk med metallic så skal man ikke klage så mye på denne... 

Jeg syntes metallic er vanskeligere. 

 

 

 

image.jpeg

image.jpeg

Endret av Rottenikken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, CastorFiber skrev:

OK. Hvordan du da kunne få det nøyaktig uten å montere stolen går over min begripelse, men det er greit nok.

Jeg tenkte å forklare hvordan jeg kunne få det så rett. Først må jeg si en ting. Jeg måtte stole på at halslommen var rett men tok sjansen. 

Jeg la spacer mellom her og satte i press og la til fire ekstra skruer som blir sjult av halsplaten. Selvfølgelig forborret jeg. Dette for å forsikre meg at det ble holdt i posisjon når jeg skulle feste skruene til halsplaten. Å legge noe rett mellom skulle gjøre det helt rett hvis halslommen er rett. Det ser bra rett ut dette? Eksakt lik avstand hele veien. 

Se bildet: 

image.jpeg

 

Det var ikke bare denne feilen som jeg måtte rette opp på denne kroppen. Som jeg skrev så ble jeg jo svindlet for det var masse med denne kroppen som måtte fikses. Jeg tipper det er en idiot som ikke hadde kompetangse til å bygge for tremoloen va 7mm for langt ned, og kunne ikke fjære. Jeg tettet hullene med fyrstikker med trelim på og borret nye hull. Da ble det eksakt 100% 25,5 tommer strengelengde. 

Grunnen til at jeg laget ny finish var at det var riper overalt. Nå vet dere hvorfor jeg laget ny finish. Det var ikke riper på fotoet på annonsen og heller ikke helt samme farge så det må ha vært en annen gitar. Og jeg måtte gi 30€ for en kropp som på bildet var ripefri. Det var stygt gjort av ham. 

Endret av Rottenikken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

2 timer siden, WelhavenT skrev:

Nå har vel ikke veien din vært helt feilfri heller, så ingen grunn til slik språkbruk vel? 

Det er riktig at jeg har feilet og lært, ja. Men jeg har aldri solgt det og holdt tilbake viktig info eller løyet til kjøpere og brukt at annet foto i annonsen. Det gjorde han. Han brukte et foto med plekterbrett over som skulte den mislykkede modifiseringen også. 

Jeg hadde aldri solgt noe som var modifisert uten med god samvittighet kenne garantere for det 100%. Han sa heller ikke engang at kroppen var modifisert. 

Det er der forskjellen ligger.

Det som selger gjorde mot meg over er grunnen til at jeg ikke kunne bygge Strat 66-modell. Derfor lar jeg den tråden bare dø ut.

Angående sjevhet på halsen så har prøvd med en stol og steng på begge sider og jeg gjør jo aldri en feil så...  Halsen den var helt rett den.

Her er et bedre bilde. Jeg har kjøpt noe som muligens kommer i morgen og jeg skal bestille USA tremolo fra GFS i morgen. Chrome farge. Boston vintage Alnico 5 får jeg hjemme for 23 euro så ikke GFS der. Jeg tenkte sorte pickups og chrome Tele volume/tone knotter for CTS pots. Jeg bestiller også litt hardware i morgen.

image.jpeg

Endret av Rottenikken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.