Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Lokmund's Grimcaster Refinish


Anbefalte innlegg

Etter en rask vurderingsprosess på ca 2 minutter bestemte jeg meg for å plukke fra hverandre Grimcasteren min. Jeg har alltid synes at både stain og klarlakk (les: tru-oil) kunne vært gjort mye bedre på denne gitaren. Det var første gang jeg gjorde noe slikt og var nok litt vel spent på å få den ferdig. Etter å ha demontert jævelen bar det på Klask Olsen for å handle pussepapir til eksentersliperen.

Her er kroppen per dags dato:

wiMtvqV.jpg?1

Bildet er horribelt takket være enda et Klask Olsen produkt: en Nokia 215. Yeah.
Foreløpig har den fått kjørt seg med 80 grit. Det lekes ikke hobbypusser her i Lokmunds bråkebod! Motto for refinishen: Det skal gå kjapt, men ikke gale. Neste steg etter jeg har kommet meg opp til 220 blir å frese ut for bucker i halsposisjon (man kan såvidt se omriss) og bestemme meg for finish. Alternativene så langt er:

  • Hvit lasur som tynnes med vann over mørk/svart grainfiller
  • Mørk brun stain over svart grainfiller med black burst
  • Brenne gitartoppen med propanbrenner (shou sugi ban), male porene med gull og pusse ned
  • Grå stain av eddik og stålull med svart grainfiller og muligens black burst

Det er nok lettere sagt enn gjort å forestille seg hvordan alle ser ut, men innspill på finish og hva som kunne vært moro å se gjort (evt. feilet) mottas gjerne. :)

Utover dette forblir nok halsen mye som den er. Mulig jeg forsøker å gjøre gripebrettet mørkere da jeg i utgangspunktet ikke er så glad i lys rosewood. Håper jeg klarer å holde det gående til et godt ferdig produkt denne gangen!

Her er bilde av gitaren slik den var inntil for 3 dager siden:

5f7479ec-df1a-46fc-b5a3-c01f499d1d17_zps

 

 

 

 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den litt brå-kjekke tonen i posten andyder at TS muligens har tilgang til ildvann i snekkerboden?

Uansett, enda en DIY tråd som må følges :)

P.s. Telecastere skal enten være butterscotch, sonic blue eller seafoam green, eller..?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den med propanbrenning hørtes brutal ut.Stemmer for den. Det ser ut som en strat-hals på gitaren, er det riktig? Blir spennende å følge dette, og jeg kjenner igjen den utolmodigheten når det gjelder å få ferdigstillt et prosjekt. Edit, glemte å spørre om hvilken type treverk, og om du har laget kroppen fra scratsh?

Endret av arneK
.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, ebbe skrev:

Den litt brå-kjekke tonen i posten andyder at TS muligens har tilgang til ildvann i snekkerboden?

Baserer du dette på uttalen om at jeg brukte 80 grit sandpapir? Det kalles vel en blanding av utålmodighet og iver.

 

7 timer siden, arneK skrev:

Den med propanbrenning hørtes brutal ut.Stemmer for den. Det ser ut som en strat-hals på gitaren, er det riktig? Blir spennende å følge dette, og jeg kjenner igjen den utolmodigheten når det gjelder å få ferdigstillt et prosjekt. Edit, glemte å spørre om hvilken type treverk, og om du har laget kroppen fra scratsh?

Det er strat-hals ja. Alt er handlet fra Warmoth i 2013 når jeg først lagde gitaren. Treverket er myrask så der er mer enn nok porer å jobbe ett eller annet nedi. :) Kom over et bilde som viser resultater i varierende grader.

CG0OhDFWoAAHYdf.jpg

Kom forøvrig på enda et alternativ:  Dekke gitaren i krutt, dempe med tjukk gummimatte og tenne på. Dette krever en god del mindre finesse enn resten og blir logisk nok temmelig ukontrollerbart, men kunne vært gøy å forsøke dette også. Ligger en "artikkel" med video om dette på stewmac.com.

maxresdefault.jpg

 

7 timer siden, CastorFiber skrev:

Har sett noen gitarer med sprekker, der man blander inn "materiale med gilde farger i klar epoxy" og så stainer/farger/etc. Synes det ble veldig fint og originalt.

Det kan funke i mange tilfeller ja, men det er ikke noe jeg personlig syns er så stilig. Hvis du refererer til propanbrennings-alternativet så kan det være det ikke går uten å få en sprekk siden kroppen er todelt. Har sett det gjort feilfritt uten å vite om kroppen var limt eller hel.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grain filler tid! Tror dette er det kjedeligste stadiet i mine øyne.

DSC_0602.JPG

Er fortsatt ikke 100% bestemt på finishen, men i øyeblikket heller det mot brun med blackburst. Er veldig usikker på brenningen, da kan man liksom ikke gjøre så mye mer senere. 

DSC_0599.JPG

Bonusbilde av Dupli color sitt fargekart. Siden den var nå der!

DSC_0605.JPG

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er det gitaren har hatt så langt. Nå blir det to humbuckere. Det har aldri vært meningen at gitaren skal være klassisk tele heller siden jeg aldri har klart å slå meg til ro med single coils :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der var porefylleren pusset vekk igjen med 220. Jeg er helt sikker på at jeg aldri har blandet det riktig, men det ser i det minste riktig ut. 

DSC_0608.JPG

 

Tenkte plutselig på et Wudtone kit jeg kjøpte for tre år siden og bestemte meg for å gi det en sjanse!

DSC_0613.JPG

 

Etter tre raske runder foran og bak ble den teoretisk fyldige colombianske brunfargen noe som heller kunne sammenlignes med gleden av å ha blandet tynn husholdningssaft. 

DSC_0616.JPG

Meh, syns jeg om dette.

Dermed gjorde jeg som jeg ofte gjør når noe ikke funker: Tar litt hardt i. 

Tok frem Colortone stains i tobacco brown og svart. Disse skal jo blandes ut med vann, men sånn ble det ikke i dag. Kjør hardt kjør... Lite gjennomtenkt? 

Skal jeg være ærlig ble nå dette mye bedre enn hva Wudtone steinen leverte. Her er topp og bak i tobacco brown og sidene er svart. Ingen burst eller fade så langt. :)

DSC_0621.JPGDSC_0618.JPG

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger innspill: Når jeg skulle frese ut HB i halsposisjon oppdaget jeg at fresestålene jeg har selvfølgelig har hjullager på motsatt side av det jeg trenger. Hvor har dere lesere av tråden kjøpt de dere har? Vurderer CMT fra gustavsen, men de to de hadde var enten kort eller veldig lang.

 

Den 24.6.2016 at 21.49, MAa skrev:

Stemmer for noe slikt :)

rangefullbody.jpg

Det ser jo ut til at jeg kommer til å lande ganske nærmt noe slikt til slutt, bare litt mørkere og muligens litt mer industrielt. Smuk var den uansett :)

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.