Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Kemper Profiler


Anbefalte innlegg

Den 16. september 2016 at 8.27, Alfi27 skrev:

Å dæven! Åssen låter det? :D

Litt vanskelig å si enda, da testing har stått litt for langt nede på prioriteringslista til fruen de senere dagene :P har bare fått spilt litt, og ganske lavt, så ikke så mye å basere et inntrykk på enda. Kabinettet er kjøpt inn med tanke på langsiktig bruk, så ikke så stressa enda. Må komme over verste småbarnstia, så blir det vel litt mer muligheter for høy lyd :) 

@lokmund Jeg synes EQ'en fungerer bra, savner ikke noe sånn umiddelbart. Den er responsiv og oppfører seg som forventet. Dog er det jo litt som Alfi sier, finner man er god profil, så er behovet for mye EQ-justering lite. 

Nå har jeg aldri hatt en amp der jeg enkelt hadde kunnet switche mellom 500 lydmulighetet heller, og det er ikke noe behov jeg har hatt. Jeg berger bra med en god clean, god vreng og en leadlyd. Men igjen, man har jo uante mengder profiler tilgjengelig, så om du trenger haugevis av lyder er det nok neppe et problem. Kemper'n tar også pedaler godt, så du kan jo kjøre pedalbrettet ditt i front som du normalt ville ha gjort, om ønskelig.

Nå har jeg enda ikke lekt meg masse med Remote, men oppsettet på den virker ganske genialt. 5 lyder + bank opp/ned, og 4 effekt/stompbox-dedikerte knapper. Det gir ganske mange muligheter på et ryddig vis :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, lokmund skrev:

Hvis man endrer eq eller gain på en profil er jo dette enten kun kalkulert ut i fra profilens utgangspunkt, eller så er det forhåndsdefinert av OSet i Kemperen hvordan disse parametrene skal påvirke lyden av profilen. Da får man jo aldri brukt en profil på 100% samme måte som ampen fordi endringene man gjør er teoretiske mht hvordan ampen i praksis låter. Derfor lurer jeg på om dette er noe man som bruker av Kemper merker i det hele tatt, og om så, er det noe man savner fra å bruke den faktiske ampen. Eller ender man kanskje bare opp med å lage ørten tusen profiler av samme amp for å dekke alle behov?

Det er et stort problem med det du nevner her. Og det er at på de aller fleste amper, så vil potmeter-funksjon variere vilt. De aller fleste potmetre har oppimot 20% Toleranse. Dette betyr at en 100k pot vil kunne ha en så lav verdi som 80k, eller så høy som 120k. Logaritmiske potter vil også kunne ha et vilt varierende "midtpunkt" (kilde finnes her). Selv om du kunne satt kemperen i "marshall-plexi-eq-modus", hvilken plexi skal man da ta utgangspunkt i?

Om du ønsker at kontrollene skal oppføre seg tilnærmet den ordentlige ampen trenger du noe som modellerer ampen på komponentnivå. Som for eksempel Axe FX/AX8. Men for all del, jeg er enig med deg lokmund, det er akkurat dette som er kempers svakhet. Du kan ikke automatisk regne med at kontrollene på profilen vil endre seg som på "the real thing". Det er jo ikke sikkert ampen har f.eks presence kontroll en gang! Men om du i utgangspunktet har en eller flere amper du klarer å skru en lyd du liker svært godt på, så er kemper et helt supert verktøy å "kopiere" den tonen på.

Endret av Hallstein
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er neppe et stort problem nei, men jeg ville likevel pirke i det for å lure ut meninger og løsninger fra de som har erfaring med det. :) Det henger muligens i fra det at jeg er veldig glad i amper med mange kanaler og justeringsmuligheter. Og hvis eqen hadde føltes unaturlig i Kemper kontra ampen den modellerer hadde jeg ikke vært like interessert. Nå derimot er jeg veldig usikker! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, lokmund skrev:

Det er neppe et stort problem nei, men jeg ville likevel pirke i det for å lure ut meninger og løsninger fra de som har erfaring med det. :) Det henger muligens i fra det at jeg er veldig glad i amper med mange kanaler og justeringsmuligheter. Og hvis eqen hadde føltes unaturlig i Kemper kontra ampen den modellerer hadde jeg ikke vært like interessert. Nå derimot er jeg veldig usikker! 

Jeg synes EQ'en fungerer helt fint så langt. Du får nok uansett flere brukbare justeringsmuligheter med f.eks en Kemper, enn en hvilken som helst amp, så sånn sett så tror jeg ikke du trenger å bekymre deg nevneverdig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 9/20/2016 at 9.34, Kossoff skrev:

Jeg synes EQ'en på Kemper er helt super, og veldig anvendelig. Slik jeg opplever det fungerer den mer som en ekstern EQ (tenk PA) enn en amp-EQ, men det handler kanskje mer om hva man er vant til. 

Dette blir vel kanskje mere riktig i mange tilfeller også, da man jo spiller med en oppmikka amp...
Dog synes jeg den fungerer fint når man kjører med kabinett også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Right!

Trenger noen kjappe råd her.

I hodetelefoner låter det fett, og i PA låter det fett (main out).

Hvordan stiller jeg den inn for å funke bra i fx return på Marshallen?

Jeg får forsåvidt knall Marshallyd, men volumkontrollene er helt på tur. Vrir jeg over 0,1 blir det drithøyt, og da er marshallen stil inn på vanlig "kontornivå".

Regner med det er noe jeg kan gjøre i Master-seksjonen, så volumet (Master Volum) blir litt mer fungerende?

Har koblet fra Monitor Out i Kemperen til FX-Return. "Cabinet off" er huket av, som anbefalt.

Noen tips til optimal voluminstilling?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I all verden? kjører nå som sagt inn i fx return i jcm800en. Det gjør at mastervolum på jcm800en ikke spiller noen rolle? Om master står på 0 eller 10 blir volumet like høyt. Hva er greia med det? Trodde mastervolum liksom var til sist i rekka jeg da.

 

Edit:
Jaggu...

http://www.marshallforum.com/threads/fx-loop-of-a-jcm-800.69612/

Løkka er ETTER Masterseksjonen. Det er jo VELDIG praktisk... Går fra 0 til fullt øs, så fort den får signal inn.

Da trenger jeg i hvert fall ikke tenke på å beholde Marshallen til det formålet.

Endret av space
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, space skrev:

I all verden? kjører nå som sagt inn i fx return i jcm800en. Det gjør at mastervolum på jcm800en ikke spiller noen rolle? Om master står på 0 eller 10 blir volumet like høyt. Hva er greia med det? Trodde mastervolum liksom var til sist i rekka jeg da.

Sist i rekka så hadde du hatt en innebygd attenuator vel?

Slik jeg har forstått det så er volum først på preamp... derav kan en justere "knekken". Master Volum drar det ned igjen før en når power-amp.
Hadde noen spurt meg om før/etter fx-loop så ville jeg ikke vært så bastant på det, men iom. hva du opplever så tørr jeg påstå at din master er før fx-loop da?
Men du har jo Master Volum på Kemper som nok er ment å bruke til dette. Jeg ser du har litt issues med dette også, men der er jeg litt blank fordi jeg har ikke prøvd å kjøre min Kemper i en amp ennå... muligens på tide :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, fx-loop er etter mastervolumen.

Kemperen har har jo mastervolum, men problemet er at det er for høyt volum allerede fra der den gir signal til ampen i første omgang. Så den fungerer som mute - "bandøving volum" - øra blør :)

Litt upraktisk kan en si.

Endret av space
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.