Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Kemper Profiler


Anbefalte innlegg

Jeg har forstått det slik at en kan profilere kun ampdelen på et vis, men jeg vet ikke hvordan det funker.

I mitt hode blir det også rart å emulere et element å så spille det av igjen gjennom et greenback f.eks.

En kan vel disable cab/mic på alle profilene?

Og hvordan funker det i så fall med egne IRs? Det er kanskje ikke et tema med Kemper?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, space skrev:

Dere kemperfolk, f.eks. @Alfi27 som jeg vet har noen fete amper i tillegg.

Har dere AB-testet Kemperen på gitarkabinett mot en topp?

Eventuelt profilert en topp og så ABet den med Kemperen, på samme kabinett? Låter det like bra?

Jeg GASer litt på Kemper om dagen, men 50% av bruken vil være koblet til kabinett, så litt spent på erfaringer rundt det. Jeg er ikke så interessert i å kjøre FRFR.

Har kjøpt den offisielle Kemper DI-boksen, som er laget spesifikt for å profile amper uten kabinett-delen uten noe farging fra DI-boksen, og lagde en god klype DI profiler av Fargen Mighty Plex MKII da jeg hadde den. Det låter rett og slett så utrolig likt at jeg så ingen grunn til å beholde ampen...! Jeg lagde også noen studioprofiler som kan kombineres med en DI-profil, sånn at du får amp/cab/mic ut til PA og en "ren" profil av selve ampen til kabinettet. Den typen profiler kalles «merged». 

Jeg har også for en stund siden begynt å kjøre Kemperen på en ganske uortodoks måte: har et lite pedalbrett med boost- og overdrivepedal som jeg kjører i front. Den tar pedaler like bra som en ekte amp, og det gjør at jeg får en litt mer "analog" feel på hele riggen. Er du ganske simplistisk (som meg), vil ha lyden til en énkanals Marshall (eller hvilken som helst annen amp) uten å rive hus for å få godlyden og slippe å dra på et lass som krever semitrailer fra gig til gig, klarer Kemper det like godt som den klarer kompliserte signalkjeder med masse effekter og de som kjører en amp/profil per sang eller gjerne flere i samme sang. 

Den har selvfølgelig bra boost- og overdrivepedaler innebygd, og spesielt cleanboosten er utrolig bra og helt transparent, men de andre når ikke helt opp til ekte boutique pedaler. 

Syns også dette er et utrolig kult stack, ser ut som en 70-talls vintage brødrister/lunchboks fra Apollo 11 oppå en PA-høyttaler fra rundt samme tid :D

2el4d5k.jpg

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Powerhead ja. Utrolig fornøyd, den spiller fletta av flere 100 watt rørtopper i forhold til volum! Camplifier er en bra løsning, men du vil ikke få "ekte" stereo da den tar monitor out og sender samme signalet til to kabinett. Det er naturligvis en mye bedre løsning enn å styre med en splitter til Powerhead osv, men Camplifier er heller ikke like kraftig. Kan også nevne at powerampen i Powerhead og Powerrack er produsert av ICEpower, som er eid av Bang & Olufsen. Med andre ord: bra saker :)

Endret av Alfi27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde jo rack (uten poweramp) først, og jeg gikk til innkjøp av 4U rack og poweramp (Matrix GT1000FX). Syns det hele ble svært klumpete, og unødvendig stort og tungt. Dersom du ikke har, eller har tenkt å skaffe deg noe annet rack-utstyr vil jeg i utgangspunktet ikke anbefale det. Selv uten ekstern poweramp og kun 3U rack vil oppsettet veie vesentlig mer og være fysisk større.

Powerhead veier 6,5 kg og kan kjøpes med en genial, polstret bag som du kan ha på skulderen mens du har gitar i den ene hånda og kabinett i den andre :) 

Liten update: spillte en stund på Kemper'n nå, og jeg blir nesten like mindblown hver gang jeg fyrer den opp! Har også tre ulike kabinett (2xV30, 2xCreamback 65M og 1xCreamback 75H) og karakteristikkene til hvert kabinett er like tydelige som med en rørforsterker. Også låter den like sjef med headset, liker godt å prøve forskjellige IR også! :)

Endret av Alfi27
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eneste problemet med det er at jeg har kun én mikk som er brukbar til å mikke opp kabinett (Shure SM7b), også er det ganske tidkrevende å finne akkurat rette posisjonen osv for en som ikke er studiotekniker :P Finnes så utrolig mange bra IR til salgs også, har veldig lyst å kjøpe Studio Mix-pakken til Ownhammer men den koster 100$..

Syns egentlig å kjøre IR med en merged eller DI-profil er en bedre løsning enn ren studioprofil i mange tilfeller, for det er så ufattelig mange profiler (til og med som er til salgs) der mikkinga grenser til rævva. 

Endret av Alfi27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Intressant att läsa om folk som har satt sig in i och därför har peiling på hur man använder Kempern på olika sätt :) . Håller på att sätta ihop ett pedalbrett med Atomic Amplifiren som hjärta så jag suger i mig smarta tanka och ideer. En fråga, hur funkar det i praktiken, när man spelar live? Är det så enkelt som att man tar med Kempern (eller valfri konkurrent), får en XLR av lydmannen/damen, pluggar in och alla säger "WOOOOW, vilket ljuuuud" eller vilka utfordringar möter man?

Endret av TUFFTUFFTUFF
Glömde trycka på space, sorry
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det er sånn ja, spesielt om man har tatt seg god tid til å skru og prøve og feile før man skal bruke *insertdingshere* live gjennom PA. 

Jeg har kun en Pod HD500 og hvis jeg syns den låter bra gjennom PA med de temmelig dårlige kabinettene den har, så bør det kunne bli veldig bra for alle som har Kemper eller Amplifire der man kan bruke IR. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alltså jo, jag förstår att det är så.. i teorin och på internet :) .  Men är det så i verkligheten? Alltså vilka problem kan man möjligen stöta på. Alltså alltifrån ljudtekniker som menar att det låter skit pga att det är digitalt, problem med att diala in bra ljud, dåliga monitorer (om man inte tar med egna), eller bandmedlemmar som vägrar att förstå att digital preamp + FRFR inte SKA ge samma ljud som amp in the room.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lydteknikere har for mye makt. De får betalt for jobben sin og om de syns det låter drit er det revnende likegyldig for alle involverte. :D Utover dette må andre spe på, jeg har eksepsjonelt lite fartstid som digital-prosessor-bruker. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.