Web Analytics
Jump to content

Problemet med forsterkersimulatorer er ...

gromit
 Share

Recommended Posts

Jeg har eid en menge forsterkersimulatorer: flere versjoner av Line 6 Pod, Eleven rack og en mengde software-emulatorer. Akkurat nå bruker jeg Pod HD når jeg øver med lavt volum, men jeg mener at problemet med simulatorer er det samme, uansett modell, pris eller produsent. De høres ofte veldig bra ut alene; uten andre instrumenter. Hvis jeg prøver å spille inn med Pod HD får jeg en mengde problemer, spesifikt for Pod HD er at den har en forferdelig overdøvende bass-frekvens som overdøver og skitner til hele lydbildet. Dette er mulig å fjerne med equalizer, men dette bringer også fram et problem, som etter min erfaring gjelder alle forsterkersimulatorer. Med en gang man forandrer de originale frekvensene - slik at gitaren skal passe inn i lydbildet - så forandrer hele karakteren til gitarlyden seg, og ikke til det bedre. Fjerner man den overdøvende bassresponsen blir lyden tynn - akkurat som den mangler noe - og det høres digitalt og uekte ut. 

Jeg har hørt folk på YouTube som får emulatorer til å høre bra ut, men jeg har altså aldri fått en emulator til å passe inn i miksen. Derimot, hvis jeg mikker opp min Mesa Express kombo, så høres det bra ut fra første stund. Jeg trenger bare gjøre noen få etterjusteringer med EQ for å tilpasse gitaren lydbildet. Jeg kan få en utrolig "feit" tone - ved å bruke rett gitar til rett forsterker - uten at den overdøver alle andre instrumenter, dette har jeg aldri fått til på en emulator. Forsterkersimulatorer virker også å være mindre følsom for hvordan gitar jeg bruker, forskjellen på å kjøre en PRS eller Gibson ES 335 gjennom Mesa forsterkeren min er drastisk, lydkarakteren forandrer seg fra moderne-rock til en tykk klassisk-rock/blues tone. Gjør jeg det samme med Pod er forandringen mer subtil, det virker som at forsterkersimulatorer farger lyden mer, og dermed ødelegger litt av den naturlige lyden til gitaren.

Pod og 11Rack er ikke akurat state of the art for å si det veldig pent.

At div Pod'er får forskjellige gitarer til å høre relativt like ut er ingen nyhet.

Forskjellige ampsimulatorer brukes på svære produksjoner hver dag og høres ikke digitale eller uekte ut, det er opp til den som skrur.

Michael Wagener bruker vel f,eks Kemper på alt han gjør nå, det skulle vel si litt.

Prøv en Axe-FX2 eller noe i den klassen så tipper jeg problemene du nevner forsvinner :)

Jeg har ikke erfaring med Axe-FX, hvis de går ned i pris, brukt, kan det hende jeg kjøper. Ser AxeFX 1 Ultra ligger på 7000-8000, men synes fortsatt det er mye, får en brukt botique-rørforsterker for den prisen. Som alt annet digitalt utstyr som bruker algoritmer til å skape lyden regner jeg med at man vil få axeFX-kvalitet på billigsalg om noen år.

Det er nok som Debris sier, de forsterkersimularorene du har (hatt) er ikke akkurat det beste man får tak i. Jeg har aldri prøvd en 11 Rack, men jeg har eid både Pod HD300 og HD500 og ingen av de imponerte meg litt en gang... Sammenligna de med en Axe FX Standard (den aller første) og det var direkte utklassing rett og slett. 

I November i fjor solgte jeg Axen, ikke fordi den ikke låt bra, men fordi jeg syns det var så tungvint med rack. Ironisk nok kjøpte jeg et Kemper Rack i stedet, men jeg har nå en Kemper Powerhead som er helt sjef. Når jeg kjører DI-profiler (uten kabinett) gjennom et ekte gitarkabinett er det faktisk helt identisk, både lyd og feel. Du kan jo høre her om du klarer å høre noe forskjell :)

1 time siden, Alfi27 skrev:

Det er nok som Debris sier, de forsterkersimularorene du har (hatt) er ikke akkurat det beste man får tak i. Jeg har aldri prøvd en 11 Rack, men jeg har eid både Pod HD300 og HD500 og ingen av de imponerte meg litt en gang... Sammenligna de med en Axe FX Standard (den aller første) og det var direkte utklassing rett og slett. 

I November i fjor solgte jeg Axen, ikke fordi den ikke låt bra, men fordi jeg syns det var så tungvint med rack. Ironisk nok kjøpte jeg et Kemper Rack i stedet, men jeg har nå en Kemper Powerhead som er helt sjef. Når jeg kjører DI-profiler (uten kabinett) gjennom et ekte gitarkabinett er det faktisk helt identisk, både lyd og feel. Du kan jo høre her om du klarer å høre noe forskjell :)

Rimelig stor forksjell på de første klippene der, med gitar alene. Der låter ampen en god del bedre spør du meg. Ikke like lett å plukke forskjellen med fullt band. 

6 timer siden, gromit skrev:

Men på dette klippet - som sammenligner Axe FX med en Mesa - hører jeg de samme ubalanserte bass-frekvensene som er på Pod modelleringene. Rundt 4:30

Det der er fra 2012. Det har vært en utrolig utvikling på Axe FX2 de siste åra.

Er jo stort sett de siste par åra alle de "store" har hoppa på Axe-toget. (Og begynt å bruke ampene mer, ikke kun for effekter)

til og med Line 6 har jo en enhet som låter bra i dag (Helix). Har vært en rivende utvikling i modellering på 4år.

Nok engang: Prøv en Axe med Quantum FW og du vil ikke ha disse problemene:)

Jeg stusser litt her. De fleste (både de beste og de rimeligere) forsterkersimulatorene har mulighet for å simulere ulike kabinetter. Mange har også ulike valg for å simulere mikrofontyper og hvordan de er posisjonert ift. kabinettet som er valgt. Jeg har heller ikke eksperimentert med det dyreste, men jeg er helt sikker på at når man kombinerer alle mulighetene som dette gir, så får man mange kombinasjoner som ikke har noen overdøvende bassfrekvens. 

Jeg forlot avanserte  forsterkersimulatorer etterhvert.  Ikke fordi jeg mente de låt dårlig, men fordi det var så lett å gå seg vill i alle mulighetene og fordi det ble et litt fremmedgjørende abstraksjonslag av tekniske menyer mellom meg og lyden. 

Det er riktig at veldig mange av de store gitarstjernene har gått over til simulatorer. Man skal da også huske at de gutta har dedikerte teknikere som skrur lyd og vedlikeholder utstyret. Dette er hightech, og selv om man er glitrende god gitarist, så er det ikke gitt at man får det beste ut av disse simulatorene. 

At man må bruke endel lo cut på cab block i modeleringsenheter er velkjent.

Man skal uansett ikke drive å rota nedi der bassgitar/basstromme er, er rett og slett snakk om god gammeldags user-error hvis man har disse problemene.

Husk at FRFR gjengir helt andre frekvenser i forhold til vanlige gitarhøyt elementer..

1 time siden, Debris skrev:

Det der er fra 2012. Det har vært en utrolig utvikling på Axe FX2 de siste åra.

Er jo stort sett de siste par åra alle de "store" har hoppa på Axe-toget. (Og begynt å bruke ampene mer, ikke kun for effekter)

til og med Line 6 har jo en enhet som låter bra i dag (Helix). Har vært en rivende utvikling i modellering på 4år.

Nok engang: Prøv en Axe med Quantum FW og du vil ikke ha disse problemene:)

Hadde vært artig å sitert det som ble sagt om Axe Fx2 når den var ny kjenner jeg, men jeg skal la være.

Innlegget beviser i hvert fall hvor fort simulering blir utdatert, og at det gjelder uansett hvor hipt og bra det låt når det blir lansert.

Og den gamle Marshall ampen låter i hvert fall akkurat slik som den gjorde for fire år siden. (og for flere tiår siden også).

16 minutter siden, GunnarpåMo skrev:

Hadde vært artig å sitert det som ble sagt om Axe Fx2 når den var ny kjenner jeg, men jeg skal la være.

Innlegget beviser i hvert fall hvor fort simulering blir utdatert, og at det gjelder uansett hvor hipt og bra det låt når det blir lansert.

Og den gamle Marshall ampen låter i hvert fall akkurat slik som den gjorde for fire år siden. (og for flere tiår siden også).

Venta på deg?

Er jo akurat det som er det fine med Axe2 den har ikke blitt utdatert fordi det hele tiden kommer oppdateringer.

Når det gjelder hvor langt modellering har kommet kommer det ann på hva slags type amper/gitarlyd man bruker.

F,eks føler jeg at hot-rodda Marshall har vært the shit i Axe'n lenge med Friedman modellene mens AC 30 ish' ting først er helt der

med Quantum firmware, altså nyere ting (Bekreftes vel også av at The Edge har gitt dem sin aproval!)

Folk kjøper da nye amper også, ikke alle mente at gitarlydevulosjonen stoppa med en Marshall Plexi og umulig kan gjøres bedre.

Greit å være åpen for nye ting. Hatt flere vintage Marshalls jeg men har ingen av de i dag og det er ikke for at de er utdaterte for meg men for at Axe passer meg bedre

• Like 1

Jeg er helt med på at Axe Fx er et fint verktøy til sitt bruk, og hadde sikkert kjøpt en hvis jeg følte jeg hadde behov for det.

Sjøl har jeg vanskelig å forlate "amp i rommet" følelsen, og jeg hater å skru menyer for å tweake lyd.

Dessuten ser jeg at de som kjører "proff" med Axe Fx ofte har flere store "kjøleskap" med seg på scenen,

og det begynner å ligne faretruende mye på de gigantiske racksystemene fra det glade 80-tall.

Da blir modellering og Axe Fx veldig langt unna en rimelig og enkel løsning, slik det ofte presenteres.

At gitarlydrevolusjonen stoppa med Marshall Plexi skal jeg ikke påstå,

men jeg ser jo at et utall av dagens produsenter fortsatt lager sine egne Plexi versjoner, ofte i botique segmentets dyreste hylle.

Til og med hørt at Axe Fx prøver seg.

Har fortsatt til gode å høre noe som låter bedre enn en velholdt original hvis det er en god en.

Kemper er veldig bra greier! Om du synes digitalt blir for 'digitalt', synes iaf jeg Kemper er det som låter mest som amp. Kjører du gjennom et gitarkabinett, vil jeg tro det er umulig å høre forskjell. Spiller du gjennom monitorer eller hodetelefoner må man jo bare regne med at det blir forskjeller. Jeg tror sistnevnte handler mer om vane enn noe annet. Live pleier jeg å kjøre lyd med kabinettsimulering til lydtekniker, og et signal i gitarkabinett på scenen. Alle fornøyd ;)

Spesielt når man spiller mye forskjellig musikk, er digitalt superhendig. Hadde jeg kun spilt blues i bluesband, hadde jeg jo sikkert bare hatt en comboamp og et par pedaler. Har hatt 11r, div. Pod's og en Boss GT-100, og lånt AxeFx (std, ultra, 2) ved flere anledninger. Det er ikke tvil om at alt funker til sitt bruk, Boss GT-100 er det jeg har med meg på ferier (som nå) og hvis jeg skal på en 'spontanøving'. Men skal ærlig innrømme at Kemper (og AxeFx forøvrig) er langt foran lydmessig. Jeg for min del synes AxeFx blir mye knot.

11 minutter siden, GunnarpåMo skrev:

Jeg er helt med på at Axe Fx er et fint verktøy til sitt bruk, og hadde sikkert kjøpt en hvis jeg følte jeg hadde behov for det.

Sjøl har jeg vanskelig å forlate "amp i rommet" følelsen, og jeg hater å skru menyer for å tweake lyd.

Dessuten ser jeg at de som kjører "proff" med Axe Fx ofte har flere store "kjøleskap" med seg på scenen,

og det begynner å ligne faretruende mye på de gigantiske racksystemene fra det glade 80-tall.

Da blir modellering og Axe Fx veldig langt unna en rimelig og enkel løsning, slik det ofte presenteres.

At gitarlydrevolusjonen stoppa med Marshall Plexi skal jeg ikke påstå,

men jeg ser jo at et utall av dagens produsenter fortsatt lager sine egne Plexi versjoner, ofte i botique segmentets dyreste hylle.

Til og med hørt at Axe Fx prøver seg.

Har fortsatt til gode å høre noe som låter bedre enn en velholdt original hvis det er en god en.

En velholdt Plexi er selvsagt en benchmark når det kommer til den type gitarlyd.

Men hvor praktisk er den i de fleste "real life" situasjoner?

Den må opp på sweetspot'n sin for å låte optimalt (som regel for høyt for de fleste situasjoner hvis man ikke vil ødelegge scenelyden og bli lydmannens fiende nr1)

Det finnes dempeledd, men de påvirker jo også lyden...

Jeg spiller mest eventjobber og der er Axe'n verdt sin vekt i gull, samme lyd hver gang på valgfritt volum.

Før møtte jeg endel skepsis når jeg sa jeg gikk direkte, nå er det helt vanlig: hadde to jobber i forrige uke med to lydmenn jeg ikke har hatt før. Begge gangene var Axe'n koblet inn uten at jeg hadde sagt noe og lovord om den fra de.

For mange av de store gutta går det nok mer på kontroll over lyd ut og consistency før transportvenlighet.

Jeg kjører en 2U rackbag. Hadde jeg vært kjendis hadde jeg sikkert dratt med meg en haug ekstra tull også som de store gutta?