Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Erstatning for DI boks


jonta

Anbefalte innlegg

Hei folkens. Jeg skal være lyd sjef til helga og mangler en Di boks eller to. Det blir b.l.a. et par akustiske gitarer m innebygd mic/preamp. Jeg tenker å bruke en effektpedal som buffer, jack-XLR overgang og så rett i multikabelboksen. Men det er kanskje bare tull med en buffer da gitaren har aktiv preamp, bare bruke jack-XLR overgang.? Multikabelen er 24 meter.

?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 months later...

Jeg bumper denne, da det snart er tid for samme årlige sirkuset igjen.

Det jeg lurer mest i år er, trenger jeg aktiv eller passiv DI boks til keyboard og kassegitar m. innebygget passiv preamp?

Og hva er egentlig den praktiske forskjellen?

Og tåler en passiv DI, fantom spenning?

Forøvrig så er multikabelen 10 meter kortere i år?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg husker ikke farta teorien bak dette, men det jeg har lært (og erfart) er at aktiv DI er viktig til bass. (Noe med at man trenger strømmen for de lave frekvensene). Til annet funker passiv fint. I likhet med dynamiske mikrofoner har jeg ennå ikke vært borti en DI-boks som ikke tåler fantommating.

Jeg har også erfart at instrumenter med veldig lav output kan ha nytte av en aktiv DI. Visstnok ikke noen teori som støtter dette, ifølge de jeg har "lært" dette av, men mandolinen vi bruker i bandet har veldig lav output, og det hjalp veldig å få den over på en aktiv DI. Om det var aktiv-biten som gjorde det, eller om det at vi gikk fra Millennium til Radial gjorde en større forskjell vites ikke.

Aphex Xciter er for øvrig fantastisk til kassegitar. Har ikke skjønt helt hva den gjør, men den får enhver kassegitar til å låte knallbra, så da bryr jeg meg ikke mer med det ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Passiv DI til aktive instrumenter, aktiv DI til passive instrumenter. 

Aphex Xciter er fin fordi boksen koster 500kr på Finn, har innebygget DI og effekten kan skrus av på DI-signalet om man ønsker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leide to aktive av kulturskolen, fikk en Whirlwind IMP 2 (passiv) av en venn, (ingen billig sak forøvrig) og kjøpte en ny Behringer DI 600P (passiv), så da skulle jeg klare meg.

Men, det var noe rart med lyden når jeg kjørte den nye sammen med en av de andre boksene, etter noen timer med eksprementering viste det seg at den nye Behringern fungerte også som fasevender. Litt kjipt, ikke så lett å oppdage men lærerikt og fort gjort med loddebolt å bytte om de to ledningene xlr kontakten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.