Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Staine Alder Stratkropp


Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg driver å bygger meg en strat med warmoth deler. Kropp i or, hals i bubinga med pao ferro gripebrett.
Pga det mørke treverket i halsen vil jeg også ha noe lignende på kroppen, så jeg har lyst til å staine den mørkebrun, så mønsteret syns gjennom.

Etter å ha lest meg litt opp på dette finner jeg ut at Or ikke tar stains veldig bra da det "blotcher"(i mangel på et godt norskt ord) mye og blir sjeldent pent.
For meg er det ikke noe tema med en solid color lakk, og ikke har jeg tilgang på lakksprøyte heller.

Har lest at man kan bruke noe som kalles pre stain conditioner, men finner ikke ut hva tilsvarende er på norsk, da det jeg finner ifra det store utland ikke sendes til Norge.

Har dere noen tips til hva jeg kan behandle kroppen med så jeg kan legge et jevnt lag med stain uten at den blir seende ut som ei ku?

På forhånd takk for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Rottenikken skrev:

image.jpeg



Først og fremst må jeg få si at det var ett stykk pent lakkeringsarbeid!

Som nevnt så er ikke solidcolor noe tema på denne gitaren. Har allerede en laminatkropp som er lakkert med spraybokser som henger til herding før den skal våtslipes, rubbes og poleres.
Vil ha en transparent farge så treverket syns igjennom på denne, men trenger noe som gjør at kroppen ikke trekker inn farge ujevnt.

Endret av CastorFiber
Offtopic
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder å farge treverk med beis, er det et godt triks å farge med en mørk beis først, gjerne mye mørkere enn det man vil ha som sluttresultat, og så pusse litt til man synes det er "passe". Det kan ikke forklares bedre enn det, og som man kanskje kan skjønne, så krever dette noe erfaring. Så legger man på ny beis i en lysere nyanse og gjentar prosessen. Da vil områdene man har beiset framstå som mer definert enn hvis man bare bruker en farge på gitaren. Typisk kan man for eksempel bruke helt sort beis, og så mørkebrun. Så kan man fortsette så lenge man gidder med lysere og lysere beiser i forskjellige farger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, CastorFiber skrev:

Fjernet

Og derfor begir jeg meg ikke ut på dette med en såpass dyr og fin kropp som den jeg har kjøpt meg nå.
Men staining med stewmac colortone stains med en fille + olje og evt voks for å få det blankt etterpå er noe jeg kan prøve, men da treverket tilsynelatende ikke er veldig medgjørlig må andre midler til. men finner ingen norske produsenter eller noe tilsvarende en wood conditioner her i norge.

Endret av CastorFiber
Offtopic
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, el_roffo skrev:

Et strøk med tynn shellac før beis kan gjøre susen.

Enda et bruksområde for shellac :) The stuff is magic, I tell ya!

Dette har jeg lest om. Bruker man da vanlig shellac eller? sett på verktøy as at de har en shellac sanding sealer. Vil dette bli noe av det samme?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, MAa skrev:

Ville vurdert shellac. 

Enten som sealer, eller som ren finish. Garnet shellac har en dyp og fin farge. 

Du kan også f.eks. bruke tru-oil som topplag over shellac.

 

Likte ideen om å blande det i rødsprit og bruke det som sealer, og deretter staine. Stewmac sine stains er vannbaserte, vil dette bli et problem? Tenker også der å staine med svart først, for deretter og pusse ned for å få frem mønsteret tydeligere da jeg stainer med brunt, men dette vil kanskje ikke funke like bra med shellac i bunnen? Hvordan blir i så fall fremgangsmåten her? Blandingsforhold mellom Shellac og rødsprit, rekkefølge på dette, farge på Shellacen, skal den pusses ned? Og vil dette erstatte en sanding sealer, eller kan sanding sealer brukes som det samme i dette tilfellet?

Nå ble det mange spørsmål her, men håper på best mulig svar.

 

10 minutter siden, CastorFiber skrev:

For de som vil gjøre dette, er et gammelt knivmakertriks å sette flasken med rødsprit i sollys. Da forsvinner rødfargen.. :)

Takk for tipset, det skal jeg ta med meg :) 

Endret av Vaalan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ut fra det jeg har lest skal det gå greit å bruke vannbasert stain over shellac. Tanken med å staine svart først og så pusse ned tror jeg også skal gå bra.

Blandingsforhold for shellac avhenger av hva det skal brukes til, før stain bør det kanskje være en 1-pound cut, en ganske tynn blanding. 1-pound cut tilsvarer 1 pund shellacflak i en gallon alkohol, til finish brukes ofte 2-pound cut (2 pund flak pr. gallon) og til forsegling før annen finish (sanding sealer) kan det brukes enda tykkere blandinger. Det er ikke så vanskelig å lage en tabell som regner om forholdet til gram pr. ml :)  

Når du skal legge en annen farge oppå ville jeg tatt en relativt lys shellac. Du bør glatte over shellacen litt med fin scotchbrite-duk e.l. før du har på stain.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden TS nevnte den, men alle anbefaler flak; Duger ikke Chestnut sin shellac sealer? Mener truckstop har nevnt denne men husker ikke om noen på forumet har erfaring med den. Jeg har aldri brukt sealer før stain så der har jeg ikke noen tips selv. Så langt har jeg ikke hatt noen problemer, men har aldri stainet or.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet at mange ferdigblanda inneholder voks, og det er problematisk hvis man tenker en finish over shellacen igjen. 

Når det gjelder beising og få frem strukturene i treverket, så liker jeg egentlig bedre swamp ash. Så ville vurdert det i stedet hvis du ikke allerede har bestillt da? 

Evt så tror jeg kanskje jeg bare ville kjøpt garnet og blonde shellac flak, eksperimentert litt med å blande de for å finne den riktige fargen. 

Det burde gå helt fint å bruke shellac i bunn, det er jo for at treverket skal ta til seg beisen mer jevnt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.