Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Oppgradering av mim strat


Kjetil-A

Anbefalte innlegg

Hvis det ikke er noe spesielt du er misfornøyd med på gitaren, så ville jeg lagt penger i en skikkelig setup/båndsliping. Forutsatt at det ikke er gjort allerede :) Hardware på MIM-Fendere er stort sett helt kurante greier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har du sannsynligvis for smale spor i nut, sånn at strengene "henger" litt når du stemmer og bruker tremolo. Kanskje litt "ping"-lyder når du stemmer også? Hvis du ikke er komfortabel med slik jobb selv (og har verktøy til det) ville jeg levert gitaren inn for en setup. En riktig justert og filt gitar kan gjøre veldig stor forskjell. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt noen bra og noen dårlige Mex Strat .

Nytter det stort å bytte bridge på de som er #døde# i klang/sustain ?

Eller er det bare å kvitte seg med slike ?

De gamle Mex Strat  fra 90 tallet har alle vært bra - det er 2000+ som har vært dårlige .

 

Til TS : BIG BENDS NUT SAUCE

DSCN8590.JPG

DSCN8591.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg stemmer på en prikk! Det kommer "klinkelyd" når jeg stemmer, når jeg bender og når jeg "lugger" litt i tremoloen (bakover) etter å ha brukt den. 

Innimellom så lurer jeg på om jeg rett og slett bare skal kjøpe meg en amerikansk strat, men jeg elsker lyden i straten jeg har og syntes den er god å spille på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før du evt. begynner å file nut, eller går til innkjøp av nøttesaus... :rolleyes: kan du spisse en blyant ( som du sikkert har) og legge litt grafitt i sporene. Det smører sporene og hjelper strengene til å bevege seg bedre hvis det ikke er alt for trangt.

å bytte stol på "død" gitar KAN hjelpe, men ingen garanti.

Endret av Audun
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok det er MEST selve treverket i disse "døde" gitarene som er årsaken ja .

Hardware er altså rimelig ok på disse Mex Fender i forhold til USA ?

Disse er enkle å bruke , men tror det kanskje holder med bare litt smøring på nut .

http://www.ebay.com/itm/Guitar-Bass-Nut-Bridge-Files-Filing-Tool-Set-Sander-cuts-better-and-cleaner-/381583537333?hash=item58d826b4b5:g:MgsAAOSwvgdW5BUe

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nøtta ble bytta for ca. et halvt år siden med en graphite-nøtt. Dette ble gjort hos en gitar-tech som samtidig gjorde en setup av gitaren. 
Jeg synes som sagt gitaren er god å spille på og elsker lyden jeg får ut av den, men jeg irriterer meg ganske mye over den "syngingen" i et par av strengene og at den går ut av tune ved bruk av tremolo. I tillegg så er det litt fretbuzz, i spesielt én av strengene, om jeg slår mellomhardt på den, men her er vel den greieste løsningen å heve strengene bittelitt? De er satt relativt lavt nå (tror jeg). 

Så, sumasumarum; Jeg er blitt glad i gitaren, jeg synes den er god å spille på og elsker sounden. Men det er noen ting jeg ønsker å få bukt med. Vil ny tremolo og nye stemmeskruer, samt sause/file nøtta gjøre susen? Jeg har kikket litt på BladeRunner tremolo og Hipshot UMP Locking Kit. Tilsammen koster dette rundt 2500,- Er det verdt det, eller kan jeg like godt kjøpe en ny/brukt amerikansk strat? 

PS. Det må nevnes at jeg ikke har testet andre gitarer i noen særlig grad, men i følge andre som har spilt mye lenger enn meg er mex-straten jeg har en av de beste de har spilt på. Kanskje de bare er høflige, eller kanskje de er oppriktige. Det er vanskelig å si.  
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Start med å file nut, det er det aller billigste og sannsynligvis hele årsaken til stemmeproblemene. Hvis det ikke blir bra da ville jeg prøvd en Wilkinson tremolo, bra saker og koster ca. en amerikansk 50-lapp hos GFS. Det er svært sjelden at stemmeskruene lager problemer, så det ville jeg tatt som siste alternativ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen gitarer er døde. Slik er det bare. En merkelig ting jeg kan fortelle om, er da jeg byttet bru og stoptail på Grecobirden min til Faber lightweight. Gitaren hadde i utgangspunktet fin klang og sustain, men ville bytte pga. at sadlene begynte å bli slitne. Byttet bru og stoptail (trodde jeg) og gitaren låt ræv. So much for Faber, tenkte jeg... Skjønte lite og begynte å sjekke litt. Det viste seg at jeg hadde satt på original stoptail igjen, og selv om jeg tvilte på at det kom til å utgjøre en forskjell, satte jeg på Faber Stoptail, og gitaren ble seg selv igjen og vel så det!

Uforklarlig, bortsett fra at da jeg hadde original stoptail med Faber bru, var det sannsynligvis to forskjellige materialer i bru og stoptail. Kanskje... Uansett, så er poenget at alle bestandeler i en gitar må spille på lag, og det er tydeligvis varierende grader her, men noen ganger, er det lite som skal til, selv om det kan være uhyre vanskelig å finne ut hva som er den dårlige komponenten. Er det hardware, er det på en måte utforskbart. Er det treverket i hals og kropp, begynner det å bli litt mer komplisert. (og potensielt dyrt ifht. hva man synes det er verdt å koste på instrumentet i utforskingen)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.