Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Skalaer!


Anbefalte innlegg

  • Svar 61
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Lær deg først og fremst e-moll/g-dur det hjelper mye...hold unna for mye pentatonic skalaer..det blir kjedelig....

fks metallica med nothing else matters og fade to black er bygget rundt e-moll/g-dur skalen...det er faktisk bra soloer.....mener jeg ihvertfall da.... :)

Nå er vel nettopp denne soloen pentatonisk da, hvis jeg ikke husker feil. Og pentaton passer til veldig mye, både dur pentaton og moll pentaton

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at jeg skrev at pentatonisk kan være kjeddelig er at jeg mener at det er litt for lite "melodi" idet, og at man burde lære seg og spille mer melodiøse soloer først, så begynne med mer pentatonic og sånt....

Gitar læreren spilt et eller annet han kalet "kromatisk" forresten..låt jævlig fett...

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg bruker Pentatonisk i veldig stor grad, og spiller også veldig mange soloer som jeg etterhvert har innsett at har gått i Pentatonisk (Enter Sandman m.fl.)

Hvis du ønsker å vite det som er å vite kan du gå inn på www.gitarpro.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

gjør det, for jeg er rimelig sikker på at moll pentaton er slik du skrev, mens dur pentaton ville blitt E G# A H C#

Men nå er det 4-5 år siden jeg studerte da...mulig jeg husker feil

Men det stemmer for meg, i og med at E - G er en liten ters, moll ters...og E - G# er en stor ters, dur ters

Vegar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

E-dur pentatonisk er da E F# G# H C#?

Ja, men ikke nødvendigvis. Så lenge den inneholder fem toner og dur ters er den, i verdenssammenheng, en dur pentaton. Likevel har vi her på berget (les: vesten) innført en norm om kun sekund- og liten ters-intervall i pentatonskalaer. Noe som ikke er vanlig f.eks i østen.

Grunnen til at jeg skrev at pentatonisk kan være kjeddelig er at jeg mener at det er litt for lite "melodi" idet, og at man burde lære seg og spille mer melodiøse soloer først, så begynne med mer pentatonic og sånt....
Enig med nettrom. Å si at Eric Johnson, David Gilmour, Mark Knopfler ikke spiller melodisk er, hmm... Ja, dumt.

Litt morsomt å høre at mange ikke liker folk som freser opp og ned skalaer, men kirketoneartene som er et kjennemerke på fresing gjennom de siste 30 årene, ja de skal vi bruke... :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jaja...men..jeg lurer på en ting...er det noen her som kunne skrivi opp alle tonene i skalaer..eller hva de heter nedover lissom...sånn som oktav og tæsj(!), septim og alt sånt...kunne tenkt meg og lært det...dårlig forklart, men jeg håper dere skjønner hva jeg mener... :) gjerne send meg en mail med tab, hvis noen er såpass greier...

gorilla_vrengtryne@hotmail.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I C dur bvlir det følgende:

C = prim

D=sekund

E=stor ters

F=kvart

G=kvint

A=stor sekst

H=stor septim

(C=oktav)

Hvis vi skal ta det i den kromatiske skalaen så blir det slik:

C-C=prim

C-C#=forstørret prim (Enharmonisk med C-Db=forminsket sekund)

C-D=sekund

C-D#=forstørret sekund (enharmonisk med C-Eb=liten ters...som er mest vanlig)

C-E=stor ters

C-F=kvart

C-F#=forstørret kvart (enharmonisk med C-Gb=forminsket kvint) Dette intervallet blir ofte kalt tritonus

C-G=kvint

C-G#=forstørrret kvint (enharmonisk med A-Ab=liten sekst)

C-A=stor sekst

C-B=liten septim

C-H=stor septim

Dette kan være vanskelig å forstå. Men enharmonisk betyr at det er den samme tonen som klinger, men de skrives forskjellig, alt etter bl.a. hvilken toneart man jobber i.

Videre er det slik at vi har noen intervaller som går OVER en oktav, f.eks en oktav + en sekund (dvs 9'ern) heter none. En oktav + en ters heter decim, og en oktav + en kvart(11*ern= heter duodecim

Var dette forsåelig? Kanskje andre kan forklare det enklere

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.