Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

To Banjo or not to Banjo


ebbe

Anbefalte innlegg

Har veldig lyst til å lære meg 5 strengs banjo. Her aldri hatt en i hendene, men er rimelig habil på fingerspill (gitar).
Utfordingen er jeg jeg er forholdsvis utålmodig, uten merkbar fremgang / kontroll ila et par uker er jeg redd den bare blir lagt bort. Mulig å spille uten disse teite plekterne?

Er interessert i å høre fra andre med erfaring, på forhånd takk.

(moderator: vennligst flytt denne posten i riktig kategori, hvis feil-postet)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her bør vel forumets banjomonster, @juzzizhow på banen?

Jeg har en femstrengs banjo, og er ikke veldig flink, rett og slett fordi jeg ikke har øvd. Er du habil på fingerspill har du kanskje kortere vei å gå enn mange andre. En femstrengs banjo er jo (ofte) stemt slik at den spiller en G- akkord hvis man ikke presser ned noe. Slik jeg opplever banjospilling, er høyrehånda viktig.

Når jeg tenker på hvor greit det egentlig låter når jeg prøver meg, vil jeg tro at noen med viljestyrke som er litt større en min når det gjelder å øve kommer seg opp på "Dette låter greit"- nivå ganske fort. Jeg er ikke der for tiden. Noen enkle "rolls" er ikke all verden å lære seg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kjent Norsk banjoist (hint : Meget i sløjd) skrev : '...Et par tre ekteskap må du regne med går fløyten underveis, men det blir en vurderingssak om det er verdt det'... 

Og ja, det gårt fint og spille uten di "teite plekterene" ... Kan jo spille clawhammer f.eks ! :-) 
Men di plekterene er jo en del av lyden og teknikken ... Spes. hvis man vil spille rask bluegrass ! :-)

Men ... tålmodighet er viktig ... :)

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.