Web Analytics
Gå til innhold
Rottenikken

Vikingcaster bygges. Harald Hårfagre signaturmodell!

Anbefalte innlegg

Fant ikke dette særlig interresant faktisk - for 4.200 får du en mex strat som mest sannsynlig spiller fletta av det du nå har tenkt å skru sammen.. Men ser at du har glede av og sette sammen selv, er på samme kjøret selv, men det er dårlig "value for money".

• Liker 4

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

4.200,- er det hobbyen din kostet deg i dette tilfellet, gitaren i seg selv er vel "verdt" bare en brøkdel. Om det er billig eller dyrt, avgjør du selv. Personlig hadde jeg brukt pengene på en brukt gitar på Finn, men så har jeg ikke din interesse av å skru sammen gitardeler heller. Alt er relativt, som Elvis sa ?

Ps: ser at prisposten nå er sletta. 

• Liker 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hverken WelhavenT eller min egen  post i dette emnet gir mening ettersom posten vi svarte på ser ut til å være slettet i sin helhet.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opphevet skjuling av dobbeltpost, slik at tråden fikk sammenheng.
TS har hørt om dette før, og dette er ikke carte blanche for å dobbeltposte, men nok et unntak.
Moderatorpost.

• Liker 2

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
16 timer siden, ebbe skrev:

Fant ikke dette særlig interresant faktisk - for 4.200 får du en mex strat som mest sannsynlig spiller fletta av det du nå har tenkt å skru sammen.. 

En brukt en ja. Dette er nytt bortsett fra kroppen som har fått ny finish. Den white som spiller surt på youtube må settes opp av en proff nå og det skal også denne. Etter oppsett av en proff så er det ikke sikkert at en Fender MIM ville spilt fletta av min. Jeg har innsett at jeg ikke klarer å sette opp godt nok selv. Det må en proff gjøre. 

Halsen er 100 ganger bedre å ta og føle på og enn den Fender MIM som jeg hadde og det oser av kvalitet i den. Den er laget av gitarmaker. Og man får ikke Fender med Custom shop pickups for 4200 kr. Om treverket spiller noen rolle er jo en lang diskusjon med uenigheter.

Endret av Rottenikken

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
4 timer siden, Rottenikken skrev:

Den white som spiller surt på youtube må settes opp av en proff nå og det skal også denne. Etter oppsett av en proff så er det ikke sikkert at en Fender MIM ville spilt fletta av min.

The show is going on.

Så hvorfor  ikke følge opp?

4 timer siden, Rottenikken skrev:

Halsen er 100 ganger bedre å ta og føle på og enn den Fender MIM som jeg hadde og det oser av kvalitet i den

HVORDAN KAN FORUMLEDELSEN LA SELVUTDRITINGA FORTSETTE, til manges forlystelse ?

Endret av Hyrcanian
  • Liker 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

For all del, kjør på. Men når budsjettet er det samme på kropp og decal(20 euro a pop), må jeg si at jeg ikke helt skjønner prioriteringen...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det med pris på kropp og dekal skal jeg forklare. Vel 10euro for dekal for jeg fikk to stk for 20 euro. Jeg ville prøve å lage finish for første gang på en billig brukt kropp siden jeg aldri hadde gjort det før og da ville jeg ikke komme til å ødelegge noe dyrt. Men den ble så fin at jeg bare måtte beholde den og bruke den. Men det er også siste gang jeg lakker på den måten og til den prisen. Det er den enester grunnen til at jeg har en 20 euros kropp på den - den ble så fin at jeg måtte bruke den. Men dere har jo sagt at det er pickupene som fanger opp lyden så... Den er kryssfiner så den er lett.

Jeg skrev dette:

Halsen er 100 ganger bedre å ta og føle på og enn den Fender MIM som jeg hadde og det oser av kvalitet i den.

Overrasker det dere at det oser av kvalitet på en hals som er bestilt fra en gitarmaker? Det er to gitarmakere som lager disse halsene og de gjør det på hobby som en biinntekt og derfor lager de opp 6-7stk av gangen og selger for ca 80 euro stk. Ikke er det dårlig valg treverk heller - kanadisk lønn. Er det så rart at jeg syntes halsen er bedre en en MIM strat hals da? Jeg skrev ikke bedre enn Fender USA hals.

Og til Affen:

Hvis ikke sadler er justert godt nok, noe de ikke er for den hvite er ikke inntonert, men skal bli, så låter det surt uansett hvor godt den er stemt. Jeg har ikke godt nok gehør til å stemme så jeg stoler på iPad'en.

Men fordi jeg ikke har godt gehør så hører jeg heller ikke at det låter surt. Falskt er noe annet enn surt.

Endret av Rottenikken

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
24 minutter siden, Rottenikken skrev:

Overrasker det dere at det oser av kvalitet på en hals som er bestilt fra en gitarmaker?

Mener du med dette at alle du velger å kalle 'gitarmaker' er like dyktige?
Oser kvalitet ? Akkurat,....... hva heter så den anerkjente magiske gitarmakeren?

Endret av Hyrcanian

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

For all del. Når man bruker uttrykk som '100 ganger bedre enn' , mister du publikum, all den tid det er din subjektive oppfatning. Hvordan tenker du at vi som leser tråden skal vurdere det?

Jeg vet at det kan være vanskelig for deg å uttrykke deg slik at vi som leser postene dine egentlig forstår hvor du vil, jfr det du har sagt om din tilstand. 

Så er det slik at du beveger deg i et forum med medlemmer fra høyst ulike erfaringer. Noen (som jeg) har opptil 35 års erfaring med å skru sammen gitarer av ulike deler, og har noen dyrekjøpte erfaringer bak oss. Andre har betydelig kortere fartstid, og dermed ikke samme grunnlag for å vurdere validiteten av det du skriver. Dette synes jeg du skal ta høyde for når du får kommentarer som går i mot det du hevder, sett i sammenheng med din så langt svært begrensede erfaring.

• Liker 2

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
9 minutter siden, Hyrcanian skrev:

Mener du med dette at alle du velger å kalle 'gitarmaker' er like dyktige ?
Oser kvalitet ? Akkurat,....... hva heter den anerkjente gitarmakeren ?

Han har ikke tatt selve fagbrevet men lager masse og han har kjempefornøyde kunder. Det er mange her i nederland som kjenner ham, han er godt kjent og anerkjent hobby-gitarmaker i nederland for sin meget høye kvalitet og lave priser. Han lager masse halser og de renner ut og ikke en klage. Han har tatt teori til å bli gitarmaker men siden han ikke hat gått opp til eksamen så har han ikke lov til å kalle seg gitarmaker. Han får aldri klager. Han har til og med solgt til en kjent Nederlandsk artist og det forteller vel nok. Jeg husker ikke navnet.

Oser av kvalitet - ja det gjør det. Han er ekstremt dyktig og kjent i Nederland.

Endret av Rottenikken

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
1 minutt siden, Rottenikken skrev:

Jeg husker ikke navnet.

Snodig.
Han har ikke lov til å kalle seg gitarmaker? Gjør du narr av meg ?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
6 minutter siden, Hyrcanian skrev:

Snodig.
Han har ikke lov til å kalle seg gitarmaker? Gjør du narr av meg ?

Ja har man det da, hvis man ikke tok eksamen på det så han ikke har "stemplet"? Jeg trodde ikke det. Mulig han kan kalle seg det , da.

Han som jeg kjøper fra tar inn varer fra denne gitarmakeren så han som jeg har kontakt med er det som kjenner ham. Husk - etter bare to år i Nederland vet man ikke alt enda.

Endret av Rottenikken

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
10 minutter siden, Rottenikken skrev:

Han er ekstremt dyktig og kjent i Nederland.

Kjempefornøyde kunder, høy kvalitet, lave priser, ingen klager,  ekstremt dyktig og kjent i Nederland.
Og du klarer ikke å komme opp med et navn ?
Neivel.

Endret av Hyrcanian

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

• Lignende innhold

• Av TorVaga
      Hei forum.
      Tenkte jeg ville dele litt om mitt første bygg av en elgitar helt fra bunn. Jeg har en god stund tenkt at det hadde vært gøy å lage sin egen gitar, og da jeg fant en bjørk etter oldefaren til kona hadde jeg en god grunn til å starte (selv om bjørk kanskje ikke er førstevalget i materiale til gitar i manges øyne).

Som ung var jeg stor fan av Lenny Kravitz og har alltid syntes at en Flying V var rå, så da falt valget på den... (hadde jeg bare visst hvor mange timer jeg ville lete etter deler til den).
      Jeg fikk tak i noen tegninger, og lagde meg maler. 

Etter en prat med en lokal bassbygger (listerudbass.com - får jeg lov til å ha linken her moderator?) fikk jeg tipset om at bjørk var litt for livlig til å ha som hals på gitaren, og valgte å kjøpe lønn og valnøtt av hardtre.no. (Jeg deler hvor jeg har kjøpt kun for opplysningen, og jeg har ingen interesser i noen av disse to sidene!)
      Jeg jobbet tidligere som tømrer og har en del verktøy i garagen/ verkstedet der bilene ofte står, men har begynt å jobbe som lærer på en ungdomsskole hvor vi også har en fin sløydsal. Her har jeg fått jobbet emnet ned til en passe tykkelse, og jeg skulle igang med å lime sammen kroppen.

Dette viste seg å være litt verre enn først antatt. Jeg prøvde først å lage en "kile" hvor jeg kunne tvinge delene sammen med kiler i bunnen. Dette ble en dårlig liming, og jeg delte kroppen på langs for en ny liming.  

Den nye limingen ble inspirert av en jeg fant på nettet som hadde bygd seg en V. Her kuttet jeg ut noen rette vinkler som jeg kunne bruke lange tvinger på.
      Med kroppen ferdig kuttet startet jeg med fresing av fordypningen til elektronikken, og lommen til halsen.

Slik har kroppen ligget en god stund, mens jeg begynte på halsen som er et kapittel for seg selv. Jeg har bygd meg en jigg for fresing av halsen med utgangspunkt i Bill Scheltema's jigg for dette.
      Før jeg brukte jiggen til å forme halsen freste jeg spor til trussrod'n:

Den ble ganske bra, men tok nok lenger tid å bygge enn jeg ville brukt på å shape halsen for hånd. Den gjør grovjobben ganske fort når man først har laget den, og trenger kun noen minutter med sandpapir for å bli bra. 

Som dere ser så blir det grove kanter i enden ved hodet og hælen dit fresen har gått, og de har jeg jobbet med i disse dager. Så nå er jeg ca. her: 

Videre er planen å lage hull til pickup's og gjennomgående hull til strengene, samt feste bridge'n. Også har jeg vært i kontakt med en lakkerer som kunne blande meg en Surf Green, og la meg gjøre pussejobbene mellom strøk.

Dette ble en lang og rotete post, men kanskje noen synes det er interessant
      Det vil komme oppdateringer etterhvert, men jeg har en gravid kone med 2,5 uke igjen av terminen, så det kan komme "ufrivillige" stop i gitarbyggingen!

Hilsen Torbjørn V.

• Av space
      Det har jo vært litt snakk om en økonomi build-off. Denne her går vel ikke helt under kravene som ble satt der, men prøver å gjøre det billig.
      I sommer kom jeg over denne kroppen og halsen billig, så handlet og tenkte det kunne være fint å bruke til et lite prosjekt, hvor jeg lærer meg litt forskjellig som jeg ikke har prøvd før.

Begge deler er av ukjent merke. Når jeg pusset ned så jeg at denne telecasteren opprinnelig hadde hatt tom-bro og stop tail. Lakkjobben selgeren hadde gjort her var helt krise.
      Planen var i utgangspunktet å ha en tele half-bridge og en Bigsbyaktig tremolo.
      Jeg handlet inn half-bridge og "Bigsby" fra ebay, bare for å oppdage at bridgen ikke gikk å stille høyt nok. Dette igjen pga originalens tom-bridge. Halsen var altså for høy.
      Så da bar det på ebay igjen for å finne en billig tom-bridge.
      I mellomtiden ble det litt måling og jeg borret ut hullene som var fylt igjen. Forøvrig KUN sparkel i hullene. Ikke noe treverk.

Her har jeg borret til Bigsby og rensket opp de originale hullene til broen.
      Jeg har valgt å prøvemontere hele gitaren før jeg eventuelt pusser den ferdig og lakkerer den. Dette for å verifisere at den i det hele tatt er spillbar før jeg legger masse energi i finish.

VEH, fra Guitarfetish, som jeg hadde liggende ubrukt

Klippet ut plekterbrett delvis ut fra en thinline-mal, googleinspirasjon og egne ideer.
      Stemmeskruer har jeg rappet fra en annen gitar inntil videre. Fikk justert trussrod og strengehøyde så den er spillbar.
      Neste oppdatering blir elektronikken.
    • Av FunkySteve
      Har nettopp kjøpt en Squier Classic Vibe 50 talls tele, etter å ha lest alle de fantastiske anmeldelsene. Denne gitaren vil hovedsakelig bli brukt som en "backup" gitar, men ønsker likevel å pimpe den. Pickupene er fantastiske, akkurat som jeg vil ha.
      #1, Problemet med gitaren er at den fort går ut av stemning, og er noe løst inni inputen så skaper støy.
      Hvordan kan jeg fikse dette?
      #2, I tillegg ønsker jeg å fjerne "billiglakken", og farge den, og kanskje bytte pickguarden. Kom med forslag! (Er glad i butterschotch, men liker ikke denne plastikkversjonen av lakken.
      Slik ser den ut nå ut
      Takk på forhånd!
    • Av K_Kves
      Heisann!
      Har hatt to prosjekter med en bruker på YouTube, med litt begrenset lyd.
      Er det noen der ute som er interessert i å gjøre noe lignende?
      Jeg bruker pedal med lydkort og Cubase for innspilling.
      PM meg eller svar på posten.
      To av prosjektene:
      http://www.youtube.com/watch?v=_mRj9pPl7UE
      http://www.youtube.com/watch?v=9RoRI5nfxyg
      -Kkves
    • Gjest
      Av Gjest
      Vi søker trommis til forskjellige prosjekter.
      Vi har både øvingslokale og studio.
      Hovedsakelig death/djent/progressiv/grind/black metal. Bør beherske trommesettet bra.
      Seriøse henvendelser.
      Holder til i Kristiansund. Kjekt om du befinner deg i nærheten eller fylket.
      Ta kontakt for info.
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.