Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Vikingcaster bygges. Harald Hårfagre signaturmodell!


Anbefalte innlegg

8 timer siden, jonta skrev:

Skal man bruke floyd, er det selvførgelig et must, også på strat (superstrat;)) Men har man først en gitar med, så er det greit at neste gitar kanskje er uten. Skal man ikke bruke det er det bare plunder og heft.

Da holder jeg meg til den opprinnelige planen og lager 70-talls vintage strat. (Så lik som mulig). Det er bare en ting som jeg skal koste på meg som koster veldig mye på denne gitaren - Seymour Duncan med skikkelig elektronikk. 70-talls Fender stemmeskruer koster ikke mer en 45 euro så det kan man ikke direkte kalle "koste på". Og GFS stol med messingblokk drøyt 50euro så, men ellers blir det hovedsaklig en økonomigitar med brukt Squire hals. 

Endret av Rottenikken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ikke ha Squire neck likevel for jeg har sett på bilder at 70's Strater har CBS halshode. Det er en 70's strat jeg skal ha. Ikke lett å få tak i billig brukt CBShals så da kjøper jeg en god kvalitetshals i musikkforettning og lager lekker finish som jeg har beskrevet. Forresten; har ikke 70's strater halsen festet med 3 bol-on skrueplate? For da må jeg tette to hull og lage et nytt til halsplaten.

Endret av Rottenikken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja en gjennomført 70's modell. (CBS er stor headstock) Blir det fender pickups så Fender CS Fat 50's. Men hadde 70's strater 3 skruer å halslomme?

Men når jeg må betale 157euro for en hals med CBS headstock og gi 20 euro for kroppen så gjør jeg ferdig denne kroppen og starter på nytt med en ny kropp, chambered stratbody i swamp ash, og det samme prosjektet får en ny start. Prosjektet mitt om 70's gitar blir ikke skrinlagt men med en tykk nok body i så kan jeg sette på GFS sin USA vintagestol med fullsize messingblokk. Og det blir en gitar med mye mer sustain når den er chambered. Men det blir eksakt det samme prosjektet jeg starter på, på nytt samme farger og deler etc som det står i tråden. Så ellers er planen den samme. Jeg har bare satt opp kravene litt.

Men følg med videre. Jeg skal kjøpe en Squire Bullet å øve på på halsen. Jeg kjøper en komplett en og lakkerer blå/hvit og setter på vanndecal som jeg lager på nettet - "Custom Strat".

Hvis jeg får spørsmål om hva det er så er jeg selvfølgelig ærlig når jeg selger den.

Så har jeg noe billig å øve på. Og når den er ferdig så selger jeg den for 170euro og kjøper en skikkelig kropp. Så tar vi runden på nytt men da en kvalitetsgitar, 70-talls look og skikkelige deler. Samme farger etc.

Endret av Rottenikken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Truckstop Chuckie skrev:

Kjør '66-stil. CBS og 4 halsskruer.

Fortell og send gjerne bilder hvis du har til Helge.myhre@outlook.com 

Ja det kan jeg gjøre men ikke de grusomme stemmestkruene fra Kluson. Men det blir på den "Store fete" gitaren. Jeg skal kjøpe en Squire Bullet og lakke og modifisere halsen, sette på vanndecal customlogo og flytte alt over på den blå kroppen og så selge den.

For pengene kjøper jeg en  Chambered body uten finish i swamp ash.Så begynner jeg med en 66mod i Chambered. om tre mnd blir jeg ferdig med arbeidet med denne og skal selge den med litt upgrades og få litt mer igjen enn jeg gav. Jeg tar nok godt nok betalt til å få råd til en ny body. (100pund)

Men et spørsmål. Squire Bullet den har vel ikke Alchino pickups? Dragonfire Alchino vil vel låte betraktelig bedre enn original Squire? Koster bare 26 dollar.

Endret av Rottenikken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal kjøpe en Squire bullet (108euro), flytende stol med stål sadler/baseplate og messing blokk (20$) og Alcino pickups (26$) og plekterbrett (0) og alpha pots, Fender USA vender (15euro) og Fender 70's stemmeskruer (45 euro) og custom-logo (11euro). Så skal jeg prøve å selge den for 299euro. Og atpåtil har jeg en løs Squirebody å selge også.

Det er ca 125euro i oppgraderinger. Så skal den lages ferdig og lage hvit/blå finish på halsen og custom logo. 

Så selger jeg den for ca 300euro som håndlaget custom-strat i billig prisklasse. Den blir jo unik. For de pengene kjøper jeg Cambered body og nesten en god kvalitetshals.

Og da begynner den ekte modellen, den som skal bli 69-modell. (i samme finish)

og vi har jo dette da: 

il_570xN.620555019_9kkq.jpg

 

 

Endret av Rottenikken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig det bare er meg, men en Squier Bullet (uansett oppgraderinger) hadde jeg aldri gitt så mye som 1000 kroner for. 

(kanskje med unntak av om det satt en USA hals på den. Da kunne jeg strukket meg til 2000, om jeg virkelig trengte den halsen) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, Rottenikken skrev:

Jeg skal kjøpe en Squire bullet (108euro), flytende stol med stål sadler/baseplate og messing blokk (20$) og Alcino pickups (26$) og plekterbrett (0) og alpha pots, Fender USA vender (15euro) og Fender 70's stemmeskruer (45 euro) og custom-logo (11euro). Så skal jeg prøve å selge den for 299euro. Og atpåtil har jeg en løs Squirebody å selge også.

Det er ca 125euro i oppgraderinger. Så skal den lages ferdig og lage hvit/blå finish på halsen og custom logo. 

Så selger jeg den for ca 300euro som håndlaget custom-strat i billig prisklasse. Den blir jo unik. For de pengene kjøper jeg Cambered body og nesten en god kvalitetshals.

Og da begynner den ekte modellen, den som skal bli 69-modell. (i samme finish)

og vi har jo dette da: 

sorry,men dette høres ikke ut som noen god plan, Hva om du ikke klarer å få solgt den ?Da er det 232 euro i minus? vet ikke hvordan bruktmarkedet er i Nederland da men...

35 minutter siden, Rottenikken skrev:

il_570xN.620555019_9kkq.jpg

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man handler en gitar, og begynner å sette på dyre deler, bør man være klar over at man kommer til å tape penger.

Unntaket må være hvis man har skapt seg et navn over mange år, eller at man skru på gitarer for en kjent gitarspiller.

For resten av oss, er slike  prosjekter noe vi taper penger på. Det kan være morsomt likevel.

Jeg har for eksempel en Ibanez Talman jeg har brukt mange timer på å få til en god strengehøyde på, satt inn en ekstra piezopickup med tilhørende blendkontroller, locking tuners og så videre. Får jeg igjen kronene for det jeg har brukt av deler på den gitaren, for ikke snakk om noen form for timebetaling? Det er ikke mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det. Da kjøper jeg en hals og lakkerer den slik som jeg har beskrevet tidligere med customlogo og selger den blå kroppen sammen med matchende hals med customlogo og matchende plekterbrett. Det blir et sett så utenom det vanlige med kostnader på 10 euro så da tror jeg nok at det kal selges med god fortjeneste, særlig hvis jeg båndsliper opp til speilblanke bånd på halsen. Dette skal hjelpe til med å financiere en Chambered body i Swamp ash. Og så starter jeg på nytt og bygger fete saker a 69 modell.

Endret av Rottenikken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Misforstått du altså. Jeg skal fjerne all finish på halsen (hvor mange ganger må jeg skrive dette?) og lage helt ny finish med ca tilsammen 20 lag lakk pluss grunning, rubbing og polering, hvit på baksiden og blått på hodet samt en skikkelig båndsliping og justering av trussrod og legge vet et hvitt plekterbrett. Da blir ikke dette hverdagdslig så da setter jeg på costomlogo for ca blir det en customhals. Det kommer ikke til å stå Fender - det skal rett og slett stå "Custom Strat". Det skal bli et matchende gjennomført customlook kit som jeg skal selge når jeg er ferdig med det som finansiering av skikkelig body til mg. Men får jeg spørsmål om treverk, merke, om jeg har laget bodien etc så skal jeg være ærlig.

Noe annet. 

På lakkboksen står det gjennomherdet etter 2 timer. Nå ventet jeg 4 dager med våtsliping og det var mer enn lenge nok. Jeg slipte ikke igjennom lakken. Jeg tok et mikrotynt strøk lakk til, 10 ganger tynnere enn de andre lagene bare for at det skal se ut etter våtsliping, og det ble 100% max. Nå kommer klarlakken i på onsdag hvis det er pent vær.

Nå ligger brukte kropper fra Squire på såppas høy pris at jeg skal kjøpe en ny Squire bullet om en stund og fikse halsen og flytte over alle delene. Kan jo nevne at da har jeg en ny Squirebody til overs og den kommer jeg til å selge

Endret av Rottenikken
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.