Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Vikingcaster bygges. Harald Hårfagre signaturmodell!


Anbefalte innlegg

Som jeg nevnte kan det være lurt å våtslipe før klarlakk også, for å fjerne sig, nupper osv. Vær forberedt på å slipe gjennom. Da er det bare å spraye et nytt lag på toppen. 

Om det er metallic gjelder ikke det over, så vidt jeg vet. 

Endret av space
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, UglyCasanova skrev:

Før noen tonewood fanboys skyter meg på stedet, så vil jeg si at kryssfinér funker heeeelt fint til en elektrisk gitar. Lett er det også. Fint for ryggen.^_^

Det er også forskjell på kryssfiner og kryssfiner. Roger Sadowsky produserer deler til sine über-jazzgitarer i Japan siden det er det eneste stedet i verden han kunne finne god nok kryssfiner.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk dette var til stor hjelp. Jeg skal først gjøre ferdig denne og de andre prosjektene mine og så blir det en Strat som denne men swamp ash chambered body og fender neck i samme design som blir neste år i samme finish. Men først skal alle nåværende prosjekter ferdig, inkludert dette.  

Angående farger på denne så blir det hvitt og blått med gull hardware/humbuckere og white pearl plekterbrett.

Men deler dere min mening om at på nåværende tidspunkt så ser det ut som den er laget i plast? 

Jeg skal bruke to mnd på denne finishen fordi jeg vil vente muligens 4 uker mellom de to våt slipingene. I mellomtiden skal jeg spare til pickups til Telecasteren og da manger jeg bare stemmeskruer, og så er Telecasteren helt ferdig. 

image.jpeg

Endret av Rottenikken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er fint vær i morgen så lakkerer jeg de 3 siste blå lagene før våtsliping neste mnd så lakken er klar for det. Da blir det 6 lag med klarlakk og igjen vente en mnd før våtsliping, rubbing og til slutt polering. Jeg har pugget utenat, er jeg ikke flink? Men jeg tar gjerne imot gode råd/tips underveis.

Endret av Rottenikken
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger ikke å la fargen herde i en måned, det tviler jeg sterkt på at er nødvendig. En uke burde holde mer enn lenge nok. Uperfekt-"heter" i fargelakken korrigeres som oftest om man er nøyaktig og tålmodig med klarlakkingen og de øvrige stegene. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neste nmd kjøper jeg en brukt hals (Max 20euro) og renoverer den også. (Skal vare Squire) Den skal få en skikkelig matchende hals fargemessig. Den skal bli hvit med blått headstokk og vanndekal som jeg lager online selv. På vanndekalen skal det stå Custom strat med gullskrift og det er sant for dette er custom. Det er jo forandret i et  håndlaget custom design. Angående strat så er jo det fellesbetegnelsen på gitarer med stratocaster utseende. Det skal ikke stå "Fender custom strat". 

Kjøper man derimot deler og setter sammen en strat uten noen som helst spesialbehandling som forandrer så grassat som dette, så er bare det en Partsocaster men her skal til og med hele halsen også customdesignes så det blir matchende harmoni, altså en total customrenovering. Og det blir en gitar man ikke ser maken til flere ganger i livet.

Er dere ikke enig i dette resonementet? Det blir jo noe man aldri ser igjen men det er forsjeller på Fender Custom shop og bare Custom strat i betydningen.

Endret av Rottenikken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Njææ... Da er det nok mange andre DIY-gitarprosjekt på gitarnorge som er mer "håndlaget" og "custom" (sistnevnte er for meg, muligens helt feil, et begrep også knyttet til kvalitet). Å spraye en kropp av kryssfinér og montere på en Squire-hals har ikke så mye med custom-begrepet å gjøre i mitt hode. Men kjør på, du skal jo ikke selge den som det uansett. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, WelhavenT skrev:

Njææ... Da er det nok mange andre DIY-gitarprosjekt på gitarnorge som er mer "håndlaget" og "custom" (sistnevnte er for meg, muligens helt feil, et begrep også knyttet til kvalitet). Å spraye en kropp av kryssfinér og montere på en Squire-hals har ikke så mye med custom-begrepet å gjøre i mitt hode. Men kjør på, du skal jo ikke selge den som det uansett. 

Jeg tror du har misforstått. "Spraye en kropp og montere squirehals". Husk dette: Den var sort og jeg har pusset bort all den sorte finishen for hånd før jeg sprayet. Og finishen er helt egenkomponert farge og det er mye jobb å lage en bra finish og det skal sprayet 12 lag. Det er ikke bare å spraye for det gjør man bare på en billig radiostyrt bil. Mye mer som våtsliping flere ganger og rubbing polering helt til det blir speil. Og du skrev ganske enkelt "montere en Squire-hals". Bare til opplysning så må all original finish pusses bort der også og hele halsen skal få ny finish med samme fremgangsmetoder, hvit og blå, 12 lag og våtsliping og polering samt båndsliping på bånd. Det var grassat bagatelliseing du gjorde.

Der ble jeg nesten litt fornærmet når jeg tenker på all svetten jeg har måttet gi så langt for dette prosjektet og det bare såvidt har begynt.

En overstylet VW Boble cabriolet med Porsche 911 motor og potter med lakkering som skifter farge med sola er en custombil - men er det god kvalitet i en sånn bil? Tror do kommer lengre med en Toyota Auris selv om det ikke er custom.

For meg er custom ikke bundet opp til kvalitet unntatt i det arbeidet som er gjort.

ArneK, feks lager en Customgitar. Og Elgocasteren det samme. Ja det er flere gitarer på forumet som kan bære det navnet.

Og håndlaget jeg skrev ikke at gitaren min var håndlaget, som feks Elgocasteren er. Den blir renovert.

Endret av Rottenikken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Audun skrev:

Enig i at dette blir customisert. (som i modifisert ut i fra forbrukers ønske.) Kjør på du. Dette kan bli bra. :) 

Det var fint å høre. Det virker som dere liker dette prosjektet og det får meg i godt humør...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stå på Rottenikken! Til tross for mange og til dels rotete byggetråder er det artig å se hva du finner på!

Etter mange års erfaring på forumet vet jeg at det vil komme alle mulige kommentarer, både hyggelige og mindre hyggelige! Man må bare prøve å sile ut de kommentarene som er verd å ta med seg videre i prosessen....

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke dy meg mer enn å vise ferdig lakkering i blått - 1lag grunning og 12 lag blått lakk på fordelt på to-og-en-halv boks med 400ml i hver boks. Nå står det våtsliping for tur noe jeg kan begynne med tidligst om tre uker. Jeg får ikke fint nok sandpapir før... 

Litt mer om ferdig utseende når gitaren er ferdig og planer. Det skal bli en vintageutgave med Fender 70-talls stemmeskruer og GFS vintagestol med messing blokk. Helt hvitt plekterbrett. Hvitt plekterbrett vil stå i stil til den hvite halsen med blått hode. Det skal bli chrome hardware og chrom Teleknotter til tone/volume. Det eneste jeg skal koste på meg som er veldig dyrt er hvite Seymour Duncan SSH-1, SSH-5 og HS-4. HS-4 også hvit. Ellers blir det mye GFS på den.

Mer enn dette bildet har jeg ikke å vise før om en måneds tid. Se bildet -12 lag pluss et lag grunning på fire dager. 

(Bildet er tatt i sola for å vise ferdig resultat bedre etter at det er ferdig med å tørke) 

 

 

 

image.jpeg

Endret av Rottenikken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.