Web Analytics
Gå til innhold
Rottenikken

Vikingcaster bygges. Harald Hårfagre signaturmodell!

Anbefalte innlegg

Jeg vet ikke hva han heter. Han som tar inn varene er han som jeg handler med og han heter Ruud. Kall han mellommann mellom gitarmakeren og meg. Han bare tar inn varer og selger til meg. Jeg vet ikke hva den gitarmakeren han får det fra heter men jeg vet at han er anerkjent og at han selger så det ryker.

Jeg vet at det er en meget anerkjent gitarmaker i Moss-Jeløya men det betyr ikke at jeg husker navnet enda jeg til og med har besøkt ham. Det eneste jeg husker er at det er noe med Harald. Vet ikke mer. Og det er i fedrelandet.

Endret av Rottenikken

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
6 minutter siden, Hyrcanian skrev:

Elegant !

Ok. Deg og bilfabrikken. Du skal kjøpe en Nissan men du vet ikke hv designeren av siste modell på nissanfabrikken heter. Nissan - lave priser, fornøyde kunder, anerkjent og du kjenner ikke navnet på designeren på fabrikken...

Men dette fører bare til en ukoselig krangel så nå stopper vi mens leken er god!!! La oss bevare en god tone.

Endret av Rottenikken
  • Liker 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
4 minutter siden, Rottenikken skrev:

Ok. Deg og bilfabrikken. Du skal kjøpe en Nissan men du vet ikke hv designeren av siste modell på nissanfabrikken heter. Nissan - lave priser, fornøyde kunder, anerkjent og du kjenner ikke navnet på designeren på fabrikken...

Nåvel, men så geniforklarer jeg heller ikke Nissandesigneren for å være anerkjent dyktig og ha lave priser,....i Nederland.
(Du er særdeles lett å sette fast verbalt)

Endret av Hyrcanian

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
4 minutter siden, Hyrcanian skrev:

Nåvel, men så geniforklarer jeg heller ikke Nissandesigneren for å være anerkjent dyktig og ha lave priser,....i Nederland.
(Du er særdeles lett å sette fast verbalt)

Nå skal vi ha en hyggelig tone. Jeg svarer ikke mer på dette temaet. Jeg vil ikke krangle

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
54 minutter siden, Gubbe skrev:

Så er det slik at du beveger deg i et forum med medlemmer fra høyst ulike erfaringer. Noen (som jeg) har opptil 35 års erfaring med å skru sammen gitarer av ulike deler, og har noen dyrekjøpte erfaringer bak oss. Andre har betydelig kortere fartstid, og dermed ikke samme grunnlag for å vurdere validiteten av det du skriver. Dette synes jeg du skal ta høyde for når du får kommentarer som går i mot det du hevder, sett i sammenheng med din så langt svært begrensede erfaring.

Rotte: De fleste som har holdt på noen år skjønner at det du skriver er 110% subjektivt og på grensen til sprøyt (minner litt om små barn som juger så de tror det selv). Det skumle er hvis en nybegynner leser det du skriver uten å gjennomskue din manglende kompetanse og erfaring. Dette bør du tenke på neste gang du uttaler deg.

• Liker 2

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
14 timer siden, Rottenikken skrev:

Ikke SÅ surt

Og til Affen:

Hvis ikke sadler er justert godt nok, noe de ikke er for den hvite er ikke inntonert, men skal bli, så låter det surt uansett hvor godt den er stemt. Jeg har ikke godt nok gehør til å stemme så jeg stoler på iPad'en.

Men fordi jeg ikke har godt gehør så hører jeg heller ikke at det låter surt. Falskt er noe annet enn surt.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
14 timer siden, Rottenikken skrev:

Falskt er noe annet enn surt.

hva er forskjellen?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
1 time siden, Straymond skrev:

hva er forskjellen?

Det jeg mener er at hver streng kan være stemt 100% men hvis den ikke er inntonert så låter det surt når man bruker de sammen. Det har jeg lest. 

Jeg han noe nytt her å vise. Jeg fikk stol fra USA i dag og monterer. Her er studs til liming. 

Uten å si at det er verdens beste stol som er bedre en Custom shop så kan jeg komme med fakta.

Produsent er dragonfire. Den har messing bigblock for import og baseplate og sadler i stål. Det skulle vel duge det for meg. Jeg skal ta av stolen og bolter under liming. Bare for fotoet. Stolen satt som et skudd og hullene jeg hadde borret var på millimeteren riktige. Plekterbrettet må skjæres til litt ved stolen. 

Nå venter jeg på resten av delene som antagelig kommer i morgen og da blir denne gitaren helt ferdig med strenger. 

image.jpeg

Endret av Rottenikken

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gitaren du spiller på på youtubeklippet er ustemt, den kan være intonert som fy men likevel høres sur ut så lenge du ikke stemmer den.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan dere slutte å gjøre narr av meg? 

Skriv noe om gitaren hvis dere har noe fornuftig å skrive. Se bildet under med ny stol montert permanent. 

Her har e-poxy limet tørket. Det tørker og blir hardt nok til å montere stolen etter 4 timer men selve hedringen tar jo lengre tid. Så dette bildet viser ferdig montert stol og den fjerder super og arbeidet med hullene og avstand til bos ble helmaks. 

Som jeg skrev så er stol og sadler i stål og det er messing bigblock. Det skulle vel gi en varmere lyd, eller? Sånn har jeg forstått det.   

Her er siste bildet. 

image.jpeg

Endret av Rottenikken
  • Liker 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Enig med Rottenikken. Nok nå.

Noen innlegg fjernet. Måten man behandler hverandre på her på forumet går i en retning vi som moderer ikke liker.

Moderatorinnlegg.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

• Lignende innhold

• Av TorVaga
      Hei forum.
      Tenkte jeg ville dele litt om mitt første bygg av en elgitar helt fra bunn. Jeg har en god stund tenkt at det hadde vært gøy å lage sin egen gitar, og da jeg fant en bjørk etter oldefaren til kona hadde jeg en god grunn til å starte (selv om bjørk kanskje ikke er førstevalget i materiale til gitar i manges øyne).

Som ung var jeg stor fan av Lenny Kravitz og har alltid syntes at en Flying V var rå, så da falt valget på den... (hadde jeg bare visst hvor mange timer jeg ville lete etter deler til den).
      Jeg fikk tak i noen tegninger, og lagde meg maler. 

Etter en prat med en lokal bassbygger (listerudbass.com - får jeg lov til å ha linken her moderator?) fikk jeg tipset om at bjørk var litt for livlig til å ha som hals på gitaren, og valgte å kjøpe lønn og valnøtt av hardtre.no. (Jeg deler hvor jeg har kjøpt kun for opplysningen, og jeg har ingen interesser i noen av disse to sidene!)
      Jeg jobbet tidligere som tømrer og har en del verktøy i garagen/ verkstedet der bilene ofte står, men har begynt å jobbe som lærer på en ungdomsskole hvor vi også har en fin sløydsal. Her har jeg fått jobbet emnet ned til en passe tykkelse, og jeg skulle igang med å lime sammen kroppen.

Dette viste seg å være litt verre enn først antatt. Jeg prøvde først å lage en "kile" hvor jeg kunne tvinge delene sammen med kiler i bunnen. Dette ble en dårlig liming, og jeg delte kroppen på langs for en ny liming.  

Den nye limingen ble inspirert av en jeg fant på nettet som hadde bygd seg en V. Her kuttet jeg ut noen rette vinkler som jeg kunne bruke lange tvinger på.
      Med kroppen ferdig kuttet startet jeg med fresing av fordypningen til elektronikken, og lommen til halsen.

Slik har kroppen ligget en god stund, mens jeg begynte på halsen som er et kapittel for seg selv. Jeg har bygd meg en jigg for fresing av halsen med utgangspunkt i Bill Scheltema's jigg for dette.
      Før jeg brukte jiggen til å forme halsen freste jeg spor til trussrod'n:

Den ble ganske bra, men tok nok lenger tid å bygge enn jeg ville brukt på å shape halsen for hånd. Den gjør grovjobben ganske fort når man først har laget den, og trenger kun noen minutter med sandpapir for å bli bra. 

Som dere ser så blir det grove kanter i enden ved hodet og hælen dit fresen har gått, og de har jeg jobbet med i disse dager. Så nå er jeg ca. her: 

Videre er planen å lage hull til pickup's og gjennomgående hull til strengene, samt feste bridge'n. Også har jeg vært i kontakt med en lakkerer som kunne blande meg en Surf Green, og la meg gjøre pussejobbene mellom strøk.

Dette ble en lang og rotete post, men kanskje noen synes det er interessant
      Det vil komme oppdateringer etterhvert, men jeg har en gravid kone med 2,5 uke igjen av terminen, så det kan komme "ufrivillige" stop i gitarbyggingen!

Hilsen Torbjørn V.

• Av space
      Det har jo vært litt snakk om en økonomi build-off. Denne her går vel ikke helt under kravene som ble satt der, men prøver å gjøre det billig.
      I sommer kom jeg over denne kroppen og halsen billig, så handlet og tenkte det kunne være fint å bruke til et lite prosjekt, hvor jeg lærer meg litt forskjellig som jeg ikke har prøvd før.

Begge deler er av ukjent merke. Når jeg pusset ned så jeg at denne telecasteren opprinnelig hadde hatt tom-bro og stop tail. Lakkjobben selgeren hadde gjort her var helt krise.
      Planen var i utgangspunktet å ha en tele half-bridge og en Bigsbyaktig tremolo.
      Jeg handlet inn half-bridge og "Bigsby" fra ebay, bare for å oppdage at bridgen ikke gikk å stille høyt nok. Dette igjen pga originalens tom-bridge. Halsen var altså for høy.
      Så da bar det på ebay igjen for å finne en billig tom-bridge.
      I mellomtiden ble det litt måling og jeg borret ut hullene som var fylt igjen. Forøvrig KUN sparkel i hullene. Ikke noe treverk.

Her har jeg borret til Bigsby og rensket opp de originale hullene til broen.
      Jeg har valgt å prøvemontere hele gitaren før jeg eventuelt pusser den ferdig og lakkerer den. Dette for å verifisere at den i det hele tatt er spillbar før jeg legger masse energi i finish.

VEH, fra Guitarfetish, som jeg hadde liggende ubrukt

Klippet ut plekterbrett delvis ut fra en thinline-mal, googleinspirasjon og egne ideer.
      Stemmeskruer har jeg rappet fra en annen gitar inntil videre. Fikk justert trussrod og strengehøyde så den er spillbar.
      Neste oppdatering blir elektronikken.
    • Av FunkySteve
      Har nettopp kjøpt en Squier Classic Vibe 50 talls tele, etter å ha lest alle de fantastiske anmeldelsene. Denne gitaren vil hovedsakelig bli brukt som en "backup" gitar, men ønsker likevel å pimpe den. Pickupene er fantastiske, akkurat som jeg vil ha.
      #1, Problemet med gitaren er at den fort går ut av stemning, og er noe løst inni inputen så skaper støy.
      Hvordan kan jeg fikse dette?
      #2, I tillegg ønsker jeg å fjerne "billiglakken", og farge den, og kanskje bytte pickguarden. Kom med forslag! (Er glad i butterschotch, men liker ikke denne plastikkversjonen av lakken.
      Slik ser den ut nå ut
      Takk på forhånd!
    • Av K_Kves
      Heisann!
      Har hatt to prosjekter med en bruker på YouTube, med litt begrenset lyd.
      Er det noen der ute som er interessert i å gjøre noe lignende?
      Jeg bruker pedal med lydkort og Cubase for innspilling.
      PM meg eller svar på posten.
      To av prosjektene:
      http://www.youtube.com/watch?v=_mRj9pPl7UE
      http://www.youtube.com/watch?v=9RoRI5nfxyg
      -Kkves
    • Gjest
      Av Gjest
      Vi søker trommis til forskjellige prosjekter.
      Vi har både øvingslokale og studio.
      Hovedsakelig death/djent/progressiv/grind/black metal. Bør beherske trommesettet bra.
      Seriøse henvendelser.
      Holder til i Kristiansund. Kjekt om du befinner deg i nærheten eller fylket.
      Ta kontakt for info.
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.