Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Vikingcaster bygges. Harald Hårfagre signaturmodell!


Anbefalte innlegg

Jeg bygger en vikingcaster, dvs en strat med meget nordisk og norsk utseende. Den blir en Harald Hårfagre sigmaturmodell. Den må selvfølgelig vare natutell og matt. Sidene er blanke ellers er den matt treverk. All hardware blir chrome som blir pusset med stålull inntil det minner om tinn, som er mer nordisk enn chrome. Jeg kjøpte denne kroppen ripete og sort det måtte endres:

%24_84.JPG

 

Dete måtte gjøres naturelt og nordisk så her pusser vi samt treberk plekterbrett:

 

 

IMG_1207.JPG

IMG_1208.JPG

 

 

IMG_1228.JPG

 

På bildet over er den ferdig oljet med litt småbrun olje og plekterbrtettet har fått treverk dekorfilm. Jackbrønnen er pusset så den ikke er chrome mer, nå minner den om tinn, et materiale som vi har hatt i århundrer å norge.

 

Bildet under er mens jeg oljet den. da ble den litt brunere og høyglans. På oversiden og undersiden så gikk jeg over med stålull 0000 så alt ble matt.

IMG_1214.JPG

Endret av Rottenikken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dette kryssfiner? Det skal se ut som gammelt nordisk håndverk så derfor må jeg ha den naturell. hvis du går inn i en souvenirforettning på dovrefjell så er det ikke mye norske souvenirer som er speilblank sort treverk. Skjønner?

Endret av Rottenikken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville brukt furu for en norsk look. Eik var det mest populære treslaget til all bygging i norrøn tid, men det blir altfor tungt. Verdenstreet Yggdrasill var en ask, så det passer òg bra. Jeg har bygd en stratocaster av norsk ask, det fungerte fint, men ble litt tungt. Lyden ble briljant, men litt tynn i bassen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

man tar hva man har. og gjør best ut av det. Men jeg er enig.

Jeg håper at jeg finner en brukt Squire hals å pusse opp snart. Squire pleier jo å være greie saker. Det får man billig, kansjke 15-20 euro men det er ingen Squire på maarktplaats for øyeblikket-

Endret av Rottenikken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, strikes skrev:

En viking lager egne regler!

du har rett, det tenkte jeg ikke på.

da får jeg bare ønske lykke til med dette bygget (også), og kommer til å være like fascinert denne gangen som alle de andre gangene.

fant en liten sak som jeg syns er riktig på opptil flere nivåer;

49b1a85746052f9b0155fd89754e894c.jpg

 

Endret av Straymond
  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, det var han som fant opp rock'n roll.

Jeg har forresten satt ned kravene til gitarene mine. Stemmeskruer skal jeg fortsette å holde meg til fender. (bare ca 45euro i Nederland) Ellers blir det mye import. CTS pots er også billig her. (halve prisen av i norge) Og jeg kaster opp av vendere bassert på styrekort så det blir også Fender. Og Fender sadler. Resten derimot... Det blir litt dyrt.

Endret av Rottenikken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.