Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Vikingcaster bygges. Harald Hårfagre signaturmodell!


Anbefalte innlegg

Jeg håper virkelig klarer å fullføre noe skikkelig en gang, @Rottenikken. Samtlige tråder og prosjekter du setter i gang med, unntatt 'kassegitaren' du lagde med Floyd Rose, ser ut til å ende i kaos. Det hadde vært fint å se at du faktisk klarte å fullføre noe skikkelig en gang...

Du skal ha for pågangsmot og glede, i det minste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Truckstop Chuckie skrev:

Jeg håper virkelig klarer å fullføre noe skikkelig en gang, @Rottenikken. Samtlige tråder og prosjekter du setter i gang med, unntatt 'kassegitaren' du lagde med Floyd Rose, ser ut til å ende i kaos. Det hadde vært fint å se at du faktisk klarte å fullføre noe skikkelig en gang...

Du skal ha for pågangsmot og glede, i det minste.

Det er jeg ikke enig i, Truckstop. At jeg venter litt med pickups og stemmeskruer på telecasteren betyr ikke at den ender i kaos. Den står til pynt i stua og ser lekker ut men pickups og stemmeskruer skal fortsatt på, og det kommer, men bare vær tålmodig. Jeg har allerede flott Floyd rose montert på Telecasteren og den fikk jeg nå nylig. Jeg kan vise et bilde senere når det passer. Vil dere vite hvordan det står til med Telecasteren så spør da vel. Denne måneden blir Breadcasteren helt ferdig med Fender pickup. Om to uker ligger det bilde av ferdigbygget Breadcaster på forum.

Angående den blå stratbodien så blir det innkjøp av en Squire Bullet til høsten og endre finish på halsen og gjøre ferdig hele den blå gitaren. Jeg vet at jeg vil angre meg ellers og dessuten har jeg kjøpt to custom logoer i Fender stil. Den ene skal på Partsocasteren min som jeg bygget ferdig i år. Den andre dekalen ender vel opp på den blå. "Helge Stratocaster"

Endret av Rottenikken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal berømmes for pågangsmot! Jeg har et par prosjekter jeg ALDRI blir ferdig med. En ukulele som trenger litt fiksing av lakk og liming av stol, samt en akustisk gitar som trenger litt hjelp med stolen. Jeg ender stort sett opp med å stå og klø meg i hodet og lure på hvordan i alle dager jeg skal fikse dette, hver eneste gang jeg setter i gang for å få jobben gjort.

Skulle gjerne hatt en brøkdel av din entusiasme (og kanskje litt mer fritid)!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne startet som vikingcaster, og ender som et uferdig prosjekt som skal selges for p finansiere enda et nytt prosjekt som du skal kjøre samtidig med de andre prosjektene du har gående. Jeg vil som flere andre har sagt ganske tydelig også, råde deg til å gjøre ferdig det du holder på med, og gjør det ordentlig. Prioriter ett prosjekt av gangen. Nå har du mange ting i hodet samtidig, og ikke bare forvirrer du oss med trådene dine som hopper fra det ene til det andre, ( noe som i grunnen spiller liten rolle...), men jeg mistenker også at du forvirrer deg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Audun skrev:

Denne startet som vikingcaster, og ender som et uferdig prosjekt som skal selges for p finansiere enda et nytt prosjekt som du skal kjøre samtidig med de andre prosjektene du har gående. Jeg vil som flere andre har sagt ganske tydelig også, råde deg til å gjøre ferdig det du holder på med, og gjør det ordentlig. Prioriter ett prosjekt av gangen. Nå har du mange ting i hodet samtidig, og ikke bare forvirrer du oss med trådene dine som hopper fra det ene til det andre, ( noe som i grunnen spiller liten rolle...), men jeg mistenker også at du forvirrer deg selv.

Ja det har jeg bestemt meg for nå nettopp for 10 minutter siden. Å ha stående mange uferdige i huset er ikke gøy. Nå gjør jeg ferdig telecasteren og setter custom logo på den. Nå blir Breadcasteren ferdig om noen dager så er det prosjektet ute av verden, så i september/oktober avslutter jeg Telecasteren og jeg lakkerer denne. Jeg har byggedilla og blir lett litt for ivrig men jeg må ta til fornuften. Men jeg kjøper en hals neste mnd for jeg vil ha sommeren å stå ute og lage finish på. Planen er å være ferdig med alle prosjekter unntatt dette innen året er over.

 

Men tilbake til tema.

nå har jeg våtslipt 100% vellykket og deretter lakket et mikrotynt lag med blå lakk før klarlakken for at det skal bli penere. Det ser jo ikke pent ut når jeg har våtslipt så hvis det kan bidra til at det blir litt bedre (Forhåpentligvis) 

Og nå - klarlakk neste.  

 

(For hvert skund som jeg ser på den så blir sjansen for at den Gjøres ferdig og ikke selges større og større) 

image.jpeg

Endret av Rottenikken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Rottenikken skrev:

Ok. Misforstått du altså. Jeg skal fjerne all finish på halsen (hvor mange ganger må jeg skrive dette?) og lage helt ny finish med ca tilsammen 20 lag lakk pluss grunning, rubbing og polering, hvit på baksiden og blått på hodet samt en skikkelig båndsliping og justering av trussrod og legge vet et hvitt plekterbrett. Da blir ikke dette hverdagdslig så da setter jeg på costomlogo for ca blir det en customhals. Det kommer ikke til å stå Fender - det skal rett og slett stå "Custom Strat". Det skal bli et matchende gjennomført customlook kit som jeg skal selge når jeg er ferdig med det som finansiering av skikkelig body til mg. Men får jeg spørsmål om treverk, merke, om jeg har laget bodien etc så skal jeg være ærlig.

Noe annet. 

På lakkboksen står det gjennomherdet etter 2 timer. Nå ventet jeg 4 dager med våtsliping og det var mer enn lenge nok. Jeg slipte ikke igjennom lakken. Jeg tok et mikrotynt strøk lakk til, 10 ganger tynnere enn de andre lagene bare for at det skal se ut etter våtsliping, og det ble 100% max. Nå kommer klarlakken i på onsdag hvis det er pent vær.

Nå ligger brukte kropper fra Squire på såppas høy pris at jeg skal kjøpe en ny Squire bullet om en stund og fikse halsen og flytte over alle delene. Kan jo nevne at da har jeg en ny Squirebody til overs og den kommer jeg til å selge

Neida, har ikke misforstått. Det er bare det at vi er uenige om hva som bør bli kalt håndlagd. Jeg har bygd en god del gitarer; dvs gjort alt av finish, ofte reshapet halsen, båndjobb, nut fra scratch osv, men jeg ville aldri kalt dette håndbygde gitarer. 

 

Hvilken lakktype bruker du forresten? Er det akryl?

Og hvordan legger du lagene? Du trenger ikke uendelig mangelag så lenge det blir gjort ordentlig.

Og hvordan går du frem mtp våtsliping? Det er alltid lurt å vente litt ekstra forresten :) 

 

For å gjøre en skikkelig båndjobb trengs det mer enn å bare polere de opp med fin stålull ;)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, MAa skrev:

Neida, har ikke misforstått. Det er bare det at vi er uenige om hva som bør bli kalt håndlagd. Jeg har bygd en god del gitarer; dvs gjort alt av finish, ofte reshapet halsen, båndjobb, nut fra scratch osv, men jeg ville aldri kalt dette håndbygde gitarer. 

 

Hvilken lakktype bruker du forresten? Er det akryl?

Og hvordan legger du lagene? Du trenger ikke uendelig mangelag så lenge det blir gjort ordentlig.

Og hvordan går du frem mtp våtsliping? Det er alltid lurt å vente litt ekstra forresten :) 

 

For å gjøre en skikkelig båndjobb trengs det mer enn å bare polere de opp med fin stålull ;)

Ja, det er akryl jeg bruker.

Jeg vet også at det er mer i båndjobben enn bare å pusse med stålull. Derfor gjorde jeg en mer nøyaktig og omfattende bånsliping av Telecasteren.

Hvordan jeg går frem med hensyn til våtsliping - på samme måte som på youtube som jeg så. (Og ble anbfealt å se)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir mye å lese her:

Det er ikke mulig å lage merker i den. Mulig at det ikke er akryl da, eller...? Trodde at det var det. Lakken er dønn hard. Dette er 100% fulltreffer!!! 

Jeg kan nevne at selv om jeg ikke vet hva slags lakk det er så vil klarlakken passe for den er også samme merke og serie.

Denne lakktypen skal jeg bruke flere ganger. (Men ikke samme farge hvis ikke jeg bygger Tele Deluxe en gang, for den står på listen)

Dette bildet er visst forsvunnet fra tråden så jeg laster opp på nytt. Dette er etter våtsliping og jeg la et mikrotynt (mye tynnere lag enn vanlig) lag med blå lakk før klarlakk. Nå skal jeg til med klarlakk når det blir pent vær. 

Når vi ser denne kroppen på bildet og tenker på at jeg er debutant på finish så dukker spørsmålet opp - er dette mitt talent eller har jeg masse flaks? Det lurer jeg på...

image.jpeg

 

Bildet under viser at jeg skal ha flytende stol som på USA for mer justeringsmuligherer i høyde. Det er eksakt 59mm mellom hullene noe som er riktig i følge målene til Dragonfire. De har en stol i stål med stålsaddler og messingblokk til utrolige 20$ som passer import tykkelse. Med flytende stol så øker jo antall justeringsmuligherer i høyde.

For at stolen skal ligne mer på en ekte USA Fenderstol så skal jeg sette på stål vintage saddler siden skruene går inn på venstre side av saddlene på Deluxe-stolen.

Før jeg borret så tok jeg en forsenker til å sette på drillen og klargjorde for borret slik at jeg fikk ekstrem nøyaktighet. Dessuten skallet da heller ikke noe treverk/lakk av da heller. Dessuten kunne heller ikke borret vandre mot de opprinnelige hullene som var før med 6 skruer. Jeg sørget for å være nøyaktig på vinkelen på borret også. Jeg har kontrollmålt med skyvelær og det er eksakt 59mm, slik som det skal være. (59mm er målene til Dragonfire, og det er Dragonfire stol jeg skal ha.)

Angående hvor rett de to hullene er i forhold til hverandre sett i lys fra avstand til hullet for blokka så har jeg ikke feilet mer enn 0,5mm. oOg det kan jeg justere med saddelskruene. Jeg har målt med skyvelær.

Dere skjønner, jeg ønsker et vellykket resultet og legger grundig arbeid i det.

IMG_1281.JPG

 

For å få mye deler på en økonomisk måte fort så kjøper jeg denne etterhvert og får igjen kanskje 35 euro for kroppen som jeg ikke har bruk for. Resten overfører jeg unntatt stolen. Gitaren koster bare 115euro.

Oppgraderinger vil komme først etter at Telecasteren er ferdig bygget.

Da kjøper jeg denne og overfører deler og lager ny customfinish på halsen med custom logo.

1444315441SQUIER_bullet_tremolo_hss_brow

Endret av Rottenikken
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Da gjennomherder denne lakken mye fortere enn den lakken du bruker. Jeg pusset ikke igjennom engang. Lakken er dønn hard og gjennomherdet.

Da blir det nok en annen hals på denne.

Er det andre mål på halslomme mener du? Jeg brukte en suire bullet hals på en annen body før tre ganger uten problem.

Men først skal Telecasteren gjøres ferdig. Nå blir Breadcasteren ferdig om noen dager så... Et prosjekt fullført.

Endret av Rottenikken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er Gitarkroppen ferdig!!!! 

Jeg ble ferdig før dere ventet tror jeg. Jeg fikk den så blank bare av lakken i seg selv men tenkte å våtslipe med 2000 papir etter to uker men faren min sa noe klokt som jeg er glad for at jeg lyttet til - du vet hva du har men du vet ikke hvordan den blir hvis du våtsliper en gang til. 

Jeg hørte på dette og rubbet godt og pusset med maskin for så å maskinpolere. Det gjorde susen og den ble 100% max. (Det beige på kroppen er rubbing som jeg ikke fikk av.) Jeg mangler fortsatt oversaddel til Breadcasteren og så er den ferdig og så skal Telecasteren gjøres ferdig. Ikke mye aktivitet her i mellomtiden. 

Før og etter klarlakk og polering, dvs ferdig resultat. 

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

Endret av Rottenikken
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.