Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

For høyt volum hjemme


Anbefalte innlegg

21 timer siden, GunnarpåMo skrev:

Noen ganger er alt som skjer på gitar hjemme med for høyt volum.

Akustisk klimpring på en elgitar i stua kan føre til heftige anklager om forstyrrelse av viktige såpeserier på TV.

Neste gang kan du jo si tv-en forstyrrer spillingen din og se hvordan det går.:)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Jeg tror jeg har testet det som finnes av både lavwatts amper og attenuatorer siden eldsteman ble født for 19 år siden, og har vel konkludert med at ingen av attenutorene fungerer på soveromsnivå uten å drepe ganske mye tone. Ultimate Attenuator er vel det nærmeste jeg kom. Nå bruker jeg en rimelig L-pad variant som drar av littegran på en Princetone kloning (15w) og kun den innebygde mastervolumknotten på en Marshall Jubilee kloning. 
Har også, etter sikkert 15 kjøp/salg, funnet at lavwatt amper med god (les:Fender:)clean og pris lavere enn 25 000,- er sjelden vare, så Prinzetone ampen er så langt det endelige kompromisset, så får pedaler ta hånd om vrengen.
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det mange også glemmer er at noen høyttalere trenger å kjøres litt hardt for å ikke låte grøtete og "muffled". Jeg har et 2x12" kabinett med Creambacks (65M) og det nytter ikke å bruke det på tv-volum. Diskanten er helt fraværende og det låter generelt ullent. Kanskje på tide at noen lager et filter man plasserer mellom høyttalerne og grillen, for "the ultimate bedroom experience"? :D

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Det som også funker bra er amper med ordentlig powerscaling, som f.eks. 65 amps holder på med. Bortsett fra det har jeg hatt best resultat med POD. Minimat-en min er på 2watt med innebygd dempeledd, og den har jeg satt på absolutt max. 2 watt er grisehøyt i en leilighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste lengre opp i tråden at Bias FX var veien å gå. Jeg har lenge gått og tenkt på om jeg skal ta steget til Kemper eller Axe FX, men prisen holder igjen. Jeg er lei av å prøve masse forskjellige emulerings amper de fønker ikke for meg, er vel kun Yamaha THR 10 jeg har likt. Siden jeg hadde Ipad Yamaha studiomonitors og et Focusrite lydkort måtte jeg teste Bias FX. Jeg koblet opp dette og kjøpte appen for litt over 100kr. Første ampen som kom opp var plexi, jeg ble meget imponert av lyden. tenkte dette var noe av det bedre jeg har hørt. Etter en stund med litt testing fram å tilbake lasta jeg ned noen Black sabbath preset da var jeg solgt. dette er klart det beste jeg har hørt innen emulering. Jeg vet ikke hvor mye bedre Kermper og Axe FX låter men Bias FX er bra nok for meg... :-)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.