Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

For høyt volum hjemme


Anbefalte innlegg

Jeg har en Dark Terror med et 1x12 PPC kabinett fra Orange som jeg bruker i kjelleren. Problemet mitt er knyttet til volumet denne riggen gir når jeg spiller. Om jeg stiller volumet veldig lavt (fra omtrent 0 til like under 2) så er det passelig støynivå i decibel, men lyden blir bare grumsete og til dels for mye støy. Er det noen som har erfaringer med billige attenuatorer/power brakes som man kan koble mellom amp og cab? Det skal helst ikke koste allverdens. 

Ampen kan jeg sette mellom 15 og 7 watt, men selv med 7 watt blir volumet for høyt, så jeg ser ikke annet alternativ enn å måtte vurdere dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En gitarist jeg kjenner bruker denne billige saken til hjemmeøving, og det låter helt kurant. Den har imidlertid ingen toneendringsfunksjoner. På grunn av ørets virkemåte, oppfattes lyd forskjellig ved ulikt volum, selv om frekvensene som utgytes er de samme. Men du har vel tonekontroller på ampen. 

Endret av Arkadian
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Røramper funker sjeldent bra hjemme med mindre en bor langt unna nærmeste nabo, har eget lydisolert rom eller veldig tolerante naboer. Uansett hvor lite watt en røramp har syns jeg aldri det låter skikkelig bra (Carr Raleigh kom ganske bra ut, men da på pedalsteel og ikke elgitar). 

1 minutt siden, Arkadian skrev:

På grunn av ørets virkemåte, oppfates lyd forskjellig ved ulikt volum, selv om frekvensene som utgytes er de samme. Men du har vel tonekontroller på ampen. 

Dette er et innmari godt poeng og er vel nesten ene og alene grunnen til at en amp som 'kveles' med en attenuator sjeldent låter så bra som en håper på..., og er også grunnen til at rockeband har det med å spille altfor høyt. Det låter rett og slett ikke 'riktig' og er ikke halvparten så moro når man spiller lavt. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den tiden jeg hadde en Dark Terror brukte jeg den maks på 2 i volum. Jeg syns jeg fikk den til å låte bra på lavt volum, men jeg forstår problematikken. Den er supersensitiv og hopper veldig fort mye høyere enn det man måtte ønske. Prøv en Harley Benton først, den er billig og kan sikkert selges lett videre om du ikke syns løsningen er god.

Der finnes jo røramper (les: Peavey) som man kan skru fra feks 20 watt og ned til 1 watt. Det fungerer definitivt i heimen. Har hatt en slik også og den er litt snillere på volumhopp enn DTen er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ikke problemet ?

Var innom en kar for et par dager siden... Han bodde i en firemannsbolig, og stua var ikke så stor... Der hadde han en HiWatt, en Bogner og en Soldano, alle var vel 100 watt, med hver sitt tilhørende 4x12 kabinett. Fikk ikke snakket med naboene.....

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i at modellering kan vera veien å gå. Min siste røramp var ein  Jim Root Terror. Denne har også 15 / 7 watt bryter.

Bygde meg eit kabinett med 10" Greenbacks (95 db) for å kunne bruke forsterkeren på levelig nivå. Det hjalp litt, men ennå altfor høgt.

Bruker i dag Atomic Amplifire.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.