Web Analytics
Jump to content

Recommended Posts

Det viser seg at det finnes to ulike varianter av Ampeg reverberocket reissue. De første to årene ble det brukt El 34 i kraftforsterkerdelen, mens de senere variantene hadde 6L6. Da jeg skulle skifte rørene, fant jeg El34 rør i forsterkeren. I manualen jeg fant på nettet i pdf-format sto det at den benyttet 6L6.http://www.ampeg.com/pdf/R-12R.PDF

Dette gjorde meg usikker. Jeg visste ennå ikke at den tidlige versjonen hadde brukt El34, så jeg trodde at den forrige eieren hadde benyttet feil rør. Jeg gikk derfor til anskaffelse av 6L6-rør, med tanke på rørskiftet. Når det nå viser seg at min versjon sannsynligvis er bygd for El34, så lurer jeg på om noen har noen tanker om det å bruke de nyanskaffede 6L6-røra likevel. Etter som jeg forstår ut i fra ting jeg har lest andre steder, ser det ut som at dette er mulig, men at det krever biasjustering. Har noen erfaring med dette? Hva slags endringer i lyden kan jeg regne med?

Tjah, det meste er mulig... Hvis det ikke er noen egen bryter til å bytte om mellom rørtypene blir det nok litt å gjøre. Jeg og brodern moddet en 70-talls Marshall til å bruke 6L6, der måtte vi bygge om bias-kretsen og endre litt på pinnene på utgangsrøra. 6L6 trekker noe mer strøm til gløding enn EL34, så du må sjekke om transformatoren din takler det. 

Min erfaring er at 6L6 låter litt "hardere" enn EL34 og har tightere bunn, men det merkes mest når du drar opp volumet en del.

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

• Recently Browsing   0 members

• No registered users viewing this page.
  • Similar Content

• By Birk
      Noen som har prøvd en Zeus gitar?
      Positive/negative erfaringer?
      http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=52028597&searchclickthrough=true
    • By kristoffereide
      Hallo!
      Jeg sitter nå spent og venter på en ny røramp.
      Og jeg kom til å tenke på dette med å bytte rør. Det jeg har lest om klasse A-forsterkere forteller meg at de svir av rørene raskere enn ab-forsterkere. Siden jeg bor i Narvik, og Labogas hovedkvarter er utilgjengelig plassert i Polen, tenkte jeg på å sette meg inn i det å bytte rør og justere bias.
      Jeg skaffer lett prober, og nye rør, men hva er det egentlig man stiller inn etter? Er det røret som tilpasses forsterkeren, eller forsterkeren som tilpasses rørene?
      Jeg mottar av en ukjent grunn kataloger fra TAD nå og da, og kan på bildene se at de har flere ting, bl.a en volt, stemplet på rørene. Er det denne man skal stille inn etter? evt et datablad? Eller er det en satt spenning i forsterkeren som man skal oppnå ved å tweake røret med "bias-pot"?
      Og hvordan er det med flere rør? I mine amper må det være matchede rør, og hvordan blir det da med bias? Må man mye fram og tilbake med probene for å få lik spenning på alle rørene, eller har "bias-pot" såpass arbeidsområde at det ikke blir noe problem?
      Jeg har egentlig aldri blitt forklart bias direkte, bare justert etter guider til de ampene og rørene som ble levert (Madamp f.eks)
      Takker for info om dette
    • By Seb
      Heisann. Vurderer å skaffe meg boss me 25. Grunnen er at jeg trenger et lite men bra multieffektbrett (har boss gt 8 men blir for stort til å drasse på når jeg skal på skolen sammen med datasekk, gymbag, gitar og en boss gt bag, går på musikklinja.)
      Vet at me 70 koster bare en tusenlapp mer, men slik som jeg ser det er det samme effekter på begge to, og det er større. Boss me 25 kan jeg legge i ytterrommet i gigbaggen eller ha i datasekken, altså mye lettere å få med seg for en travel musiker.
      Så spørsmålene er: Har noen erfaringer med dette brettet? Og kan flere effekter brukes samtidig? (finner ikke svar på dette på nettet)
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.