Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Det viser seg at det finnes to ulike varianter av Ampeg reverberocket reissue. De første to årene ble det brukt El 34 i kraftforsterkerdelen, mens de senere variantene hadde 6L6. Da jeg skulle skifte rørene, fant jeg El34 rør i forsterkeren. I manualen jeg fant på nettet i pdf-format sto det at den benyttet 6L6.http://www.ampeg.com/pdf/R-12R.PDF

Dette gjorde meg usikker. Jeg visste ennå ikke at den tidlige versjonen hadde brukt El34, så jeg trodde at den forrige eieren hadde benyttet feil rør. Jeg gikk derfor til anskaffelse av 6L6-rør, med tanke på rørskiftet. Når det nå viser seg at min versjon sannsynligvis er bygd for El34, så lurer jeg på om noen har noen tanker om det å bruke de nyanskaffede 6L6-røra likevel. Etter som jeg forstår ut i fra ting jeg har lest andre steder, ser det ut som at dette er mulig, men at det krever biasjustering. Har noen erfaring med dette? Hva slags endringer i lyden kan jeg regne med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tjah, det meste er mulig... Hvis det ikke er noen egen bryter til å bytte om mellom rørtypene blir det nok litt å gjøre. Jeg og brodern moddet en 70-talls Marshall til å bruke 6L6, der måtte vi bygge om bias-kretsen og endre litt på pinnene på utgangsrøra. 6L6 trekker noe mer strøm til gløding enn EL34, så du må sjekke om transformatoren din takler det. 

Min erfaring er at 6L6 låter litt "hardere" enn EL34 og har tightere bunn, men det merkes mest når du drar opp volumet en del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.