Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvilken skala?


Anbefalte innlegg

Hallo godtfolk. Jeg lurer kort og greit på om det noen gode musikkører her som kunne hjulpet meg med å finne ut hvilken skale som er "gjennomgående" på en av favorittskivene mine. Jeg har i det siste holdt på å lære meg en del av låtene fra denne skiven på tabs, og noe på gehør (da ikke alle låtene har tabs ute). Det hadde hjulpet litt på, også innenfor teorikunnskap og få litt innsikt i eventuelle skala(er) som er brukt.

Noen som har noe formening?

 

Skiven er nevnt nedenfor.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter en kjapp lytt synes jeg at jeg hører både dur, harmonisk moll, frygisk og ren moll. Det er nok ikke noen gjennomgående skala som passer for alt - her må du nok plukke tone for tone og akkord for akkord. :)

Nå er jeg laaaangt fra noen metalspesialist, men inntrykket mitt fra de låtene jeg har jobbet med sammen med elever er at det ikke alltid er noen konkret toneart å forholde seg til, men heller riff og rytmiske "konsept". Men brutte akkorder/arpeggio er mye brukt, og det virker som at hastighet er det viktigste (ta soloen som er på 10:20, det er nesten friimpro - men jævlig fort).

Lykke til! :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.