Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Parsocaster - Denne er skikkelig saker


Rottenikken

Anbefalte innlegg

Jeg har en selvbygget Partsocaster, en Strat som jeg har bygget på i 5 år grunnet prisen på deler. Den er bare fantatsisk. Jeg har prøvespillt i butik og sammenlignet med en Fender Mexico Standard og min danker den Fenderen totalt ut. Den har forøvrig Texas Special og CTS med 10% toleranse, RS-kondensator, Fender USA vender og alt av hardware er Fender USA. Jeg har Fender USA Deluxe flytende stol. 

Den er bare herlig å spille på og den Fender Mexico Strat Standard var ikke verdt en dritt sammenlignet med min. Men prismessig så skulle det bare mangle også.

Jeg har sammenlignet dem under like forhold bortsett fra gitaristen, men på samme forsterker under like forhold. (forsterker var Fender Frontman 65) 

Det var en mye flinkere gitarist enn meg som demonstrerte Fendergitaren men jeg fikk mye bedre lyd likevel. (Jeg har Custom shop Picups) Og gitaren er ikke satt opp enda engang men likevel vant min. Vel jeg har satt opp litt selv, trussrod og sadler feks. Jeg skal sette opp ytteligere med ny og bedre oversadel som er litt høyere.

Bildet har jeg lastet opp før men siden dette er en helt ny tråd så gjør jeg det igjen.

 

IMG_1045.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må jo få lov å si at det er en meget subjektiv uttalelse du kommer med. Du legger heller ikke fram et eneste "bevis" som underbygger påstanden din. Hva er meningen med tråden? Rakke ned på Fender Mexico, eller framheve dine egenskaper i å sette sammen gitarer med ferdigbygde deler?

Det er ikke tvil om at man kan få til veldig gode gitarer med deler fra forskjellig hold, og de store gitarprodusentene har serier der det er spart på mye for å konkurrere i et marked som krever lav pris på sluttproduktet. 

Gitarer som henger i butikk er ofte også ikke satt opp ordentlig, og derfor ikke representative for hvor bra alkurat den modellen kan være. Strenger fra fabrikk er også ofte så som så, i tillegg til at gitaren kanskje har hengt ei stund, og da spruter det liksom ikke av gitaren...

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Forresten så er strengene billigsaker og min gitar er bare litt satt opp. ikke ordentlig så der stiller både Fender Mexico og min ganske likt. Angående lydkvalitet så var det Mexico Standard pickups i den i butikken og Fender Texas Special på min. Da budre det låte også og gitaren min har kostet meg 15000kr å bygge så det skulle bare mangle

 

Jeg har tenkt å skrive litt om at selvbygde gitarer kan være like bra som Fender og oppfordre til å lage selv bare man koster på skikkelige deler og gjør det ordentig og jeg tenkte å lage en lydprøve en dag min kone er på jobb så hun ikke hører volumet. Da får kanskje flere lyst til å prøve seg, vet ikke men...

For å svare på Audun - rakke ned på Fender Mexico, nei. Det er økonomigitaren til Fender. (Utelukker Squire nå.) De er halve prisen av USA og er gode gitarer til sin pris. Har du aldri hørt uttrykket "man får hva man betaler for"? Min koster det tredobbelte av den Fenderen som jeg sammenlignet med, og et eksempel er at nye Mexico pickups koster ca 1000kr og Texas Special har en "litt" annen pris. Burde den ikke låte bedre da? Og hadde folk kjøpt de dyre USA-delene hvis Mexico sine var like bra?

Fender Mexico er et godt kjøp i sin prisklasse.

 

9 timer siden, Rottenikken skrev:

For å svare Mjah:

Hovedskaklig oppfordre andre til flere byggeprosjekter og skrive litt om min og min erfaring med den som er selvbygget:

Jeg har tenkt å skrive litt om at selvbygde gitarer kan være like bra som Fender og oppfordre til å lage selv bare man koster på skikkelige deler og gjør det ordentig og jeg tenkte å lage en lydprøve en dag min kone er på jobb så hun ikke hører volumet. Da får kanskje flere lyst til å prøve seg, vet ikke men...

For å svare på Audun:

Rakke ned på Fender Mexico, nei. Det er økonomigitaren til Fender. (Utelukker Squire nå.) De er halve prisen av USA og er gode gitarer til sin pris. Har du aldri hørt uttrykket "man får hva man betaler for"? Min koster det tredobbelte av den Fenderen som jeg sammenlignet med, og et eksempel er at nye Mexico pickups koster ca 1000kr og Texas Special har en "litt" annen pris. Burde den ikke låte bedre da? Og hadde folk kjøpt de dyre USA-delene hvis Mexico sine var like bra?

Fender Mexico er et godt kjøp i sin prisklasse.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nettopp derfor jeg sier det jeg sier. Hvis det er slik at din gitar har kostet 15000,- å bygge, ville det være mer naturlig å sammenligne med en annen gitar som koster omtrent det samme. Ja, man får som oftest det man betaler for, men slett ikke alltid...

og jeg skjønner fortsatt ikke poenget med tråden...

Endret av Audun
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kroppen er guitarpartsonline i USA 170 dollar, hals det samme 125 dollar elektronikk i total ca 50 euro (CTS og Fender vender og RS-kondensator) Fender CS Texas Special 290euro, samtlige deler av hardware er Fender USA og der har jeg ikke oversikt lenger men det hadde jeg da jeg regnet ut, oppsett 160euro samt gitarkasse 130euro. 

 

 

Endret av Rottenikken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å skryte av sine egne gitarer er vel fint nok det. Men uten at flere har prøvd gitaren og er enig med deg, er det liten vits å prøve å overbevise andre om at gitaren din er så sabla bra.

Men uhemmet selvskryting er jo det vi har internett til! Carry on..

(Jeg syns ikke mexico strater fortjener så mye tyn. Flere av de funker jo ganske bra.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt 2 Mex Fendere, og spesielt Classic Series '60s var helt nydelige å spille på. Ville jeg hatt en Strat igjen, hadde jeg kjøpt en slik på nytt. Den ga jeg 3000 for. (Forøvrig en meget god deal)

Min "selvbygde" Tele Deluxe med hals og kropp fra Warmoth og Lollar pickups klokker inn godt under 10.000. En skal stå på litt for å klare å bygge noe av ferdigdeler til 15.000. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår heller ikke hvorfor MiM absolutt skal være så dårlig, både når det gjelder instrumenter og forsterkere. Stort sett er det tull og vås.
For å vri på det ene poenget i førsteinnlegget: Jeg bruker min far sin MiM tele for øyeblikket stemt i E, da min egen er satt opp for langt lavere tuning. Jeg spilte nylig på en teoretisk gromfet American Deluxe strat til 17k og jeg syns den var forferdelig kjip å både spille og høre på. Jeg foretrekker uten tvil MiM telen både på lyd og spillbarhet.

Se denne flåsete videoen om pris vs kvalitet. Teoretisk sett er alt helt riktig, men det stemmer langt i fra alltid.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ein kunne kjøpt seg brukt James Tyler, Vinetto, Linhof, Suhr, Tom Anderson... you name it... Til 15'000kr.
Geir Falck bygjer "partso" gitarar til rett under 15K.. Altså NYE, ferdig oppsett. Det er gode gitarar!
Om du tel på kronane, Rottenikken, ville eg absolutt sett nærare på bruktmarknaden. I alle fall om du vil ha kvalitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min flereårige arbeids-Strat er en Mex, Jimmie Vaughan. Helt knall gitar som jeg betalte 4000 for brukt. Har også hatt en Classic Player '60s som jeg likte veldig godt. Min hoved-Tele er for øyeblikket en Baja, så Mexico-Fendere trenger absolutt ikke være så forferdelige greier.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.