Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

oppgradering av squier strat? tips ønskes


Anbefalte innlegg

Hei. Fersk på forumet, så håper dette havner på rett sted.

Har en squier strat fra midt på 90 tallet. Den har litt affeksjonsverdi siden det er første gitar jeg kjøpte.  Regner med det er en kinaproduksjon, og kvalitet er så som så.

Uansett - den har vært med som backupgitar på noen gigs tidligere den tiden jeg spilte litt, og ble flittig brukt en periode - og etter å bare ha hengt på veggen noen år kunne det vært morsomt å få den i noenlunde spillbar stand slik at den faktisk blir brukt litt..  Målet er altså ikke å gullmale en gråstein, men å forbedre et helt greit utgangspunkt med små midler til noe som gir tilstrekkelig spilleglede til å brukes når man skal kose seg litt i furtekroken i kjelleren.

Kroppen er faktisk ganske ok så den gidder jeg ikke gjøre noe med

 Halsen er helt grei nok, litt ujevn på baksiden, men helt grei å spille på. Den har imidlertid slått seg endel så den må strammes endel da den har blitt litt krokrygga. Det kan også se ut som utfresinga i lomma i kroppen ikke er helt plan, men det regner jeg med kan løses med en shim frest i vinkel.  Tanken er i alle fall å prøve unngå kjøpe ny hals.

Stemmeskruene er relativt ræva. Man får stemt opp greit, men de er tydelig ujevne. Burde kanskje byttes

broa er en katastrofe på å holde stemming om man tenker på å bruke vibarm, men ellers helt grei. Kan dette løses med å bytte/evt sette inn flere fjærer? Mener det bare er 3 fjærer der nå.

Elektronikken ellers er jeg innstilt på å bytte. Evt bare kjøpe en ferdig løsning montert på plekterbrett om det finnes noe rimelig og kurant. 

Tips til løsninger mottas med takk, har loddebolt, og er disponert med et normalt antall tommeltotter.

 

/Eirik

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det første jeg tenker på når jeg leser dette, er at du bør kikke på pickuper fra guitarfetish. Jeg har sikkert ikke klin lik samme smak som deg, ei heller nødvendigvis samme lommebok, men jevnt over er det de selger av kurant kvalitet til priser som gir mye for pengene.

Jeg har vel ikke hatt deler derfra som førstevalg på dyre gitarer, men har flere rimelige gitarer som oppleves som oppgradert med pickups og andre deler fra firmaet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stol:

Se på en Mexico hardtail. Jeg bor i Nederland og der koster den bare 15euro. Hvis du tar av alle Fender sadlene på stolen og overfører de til din tremolo så kan det være noe.

Du snakket om elektronikk:

Et Fender/CTS potmeter koster i Norge mye mer men her i Nederland koster et Fender og CTS potmeter ca 6 euro med kondensator inkludert. Dette er to råd som kan forbedre litt som ikke koster for mye. Da betaler du til sammen ca 180kr for 3stk Fender pots og vendre kan du kjøpe i Norge for det er samme pris. 

Angående stol og elektronikk og alt annet innen deler så gir jeg en link til deg. Se på elektronikk her. Halve prisen av Norge. Alt står på englelsk så du trenger ikke kunne nederlandsk:  http://www.tonefactory.nl

Wilkinson stemmeskruer er er god kvalitet og handler du på GFS så selges de der. Ikke for dyre.

Endret av Rottenikken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan like gjerne være stemmeskruene og nøtta som gjør at den ikke holder stemmingen bra.

3 Alfa pots og noen pickuper fra Guitarfetish så er du godt på vei.

Jeg har god erfaring med Wilkinson-stemmeskruene jeg har kjøpt på guitarfetish. pga frakt er det mulig du finner det billigere på ebay.

Pickuper kan sikkert også skaffes ved en forespørsel i en av kjøp og salg gruppene på facebook. Veldig mange bytter ut standard Fenderdeler og har disse liggende å støve ned.

 

Ta gjerne noen mål også.

Min 90's Squier har hverken standard halsbredde eller kroppkonturer, så bytte av både hals og plekterbrett er no-go.

Og bilder da, mann!

Endret av space
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for tips så langt! 

Skal få tatt noen bilder - godt forslag. Dukker kanskje opp noen tips ift justering av hals også - evt litt tweaking for den er ganske høy helt innerst om jeg husker rett..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, space skrev:

 

3 Alfa pots og noen pickuper fra Guitarfetish så er du godt på vei.

 

Hvorfor kjøpe Alpha pots i USA på feks GFS og betale samme summen for de som Fender og CTS pots hvis du kjøper i Nederland. Du slipper nok billigere unna eller ikke mer med 3 CTS med porto fra Nederland en å legge pengene i porto fra USA fra GFS. Legg pengene i varer - ikke dyr porto. Se på den linken jeg gav deg. http://www.tonefactory.nl

Endret av Rottenikken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, MartheyG skrev:

På grunn av at tonefactory ikke har GFS-pickups og om du kjører Alpha eller CTS spiller tilnærmet ingen rolle? 

Den kjøper jeg. Hvis man handler på GFS uansett, ja. Derimot hvis man feks skal ha ekte Fender deler så er det noe annet for det har ikke GFS. Det er klart...

Endret av Rottenikken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, CastorFiber skrev:

Jeg kan jo ikke være helt sikker, Rottenikken, men jeg tviler veldig sterkt på at du klarer å høre forskjell på de to merkene. Begge merkene har en grei kvalitet, og kommer til å vare i mange år. Jeg må innrømme at jeg ikke helt ser poenget i problemstillingen.

Jeg syntes det ble litt bedre lyd i min partsocaster etter at jeg byttet fra Alpha til CTS og RS-kondensator i min, så selv hørte jeg forskjell nok til at jeg syntes det er verdt pengene. Samtidig satte jeg i Fender USA vender. Jeg vet ikke om det har noe å si. DVS jeg byttet alt.

Men det var verdt pengene på min gitar.

By-the-way: Jeg har 10%toleranse i pots. Kan nevne det og. Det var det heller ikke på de Alpha som satt i.

Endret av Rottenikken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du er villig til å koste på 35euro i elektronikk og en ekstre porto på denne Straten så er det faktisk hørbart med den elektronikken jeg har satt i etter at jeg byttet fra Alpha med vanlig kondensator til CTS 10% toleranse og RS-kondensator. (Og FenderUSA vender med det har vel ikke så mye å si. ) Uten Fender vender så koster hele gærligheta ca 35 euro og det anbefaler jeg for jeg hørte forbedret forskjell i lyden enn Alpha med standard kondensator. Mindre import også og lavere porto enn fra USA og bare 10 euro mer enn et Alpha-kit på GFS. 

Tre CTS med 10% toleranse og en RS-kondensator koster ca 35 euro. (men jeg betaler 2,5euro porto og det er innenlands for meg)

Endret av Rottenikken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du går for Alpha eller CTS spiller ingen rolle, du vil ikke høre noe forskjell. 

Du sier du har problemer med halsen, og fra bildene ser strengene litt høye ut på enden av halsen, enkelt triks for å sjekke hvordan buen i halsen er, trykk ned strengen på første og 21. bånd, for å se om den ser rett ut eller ikke. Er det mye bue så kan du prøve forsiktig å stramme trusroden (kvart omdreining) og se om det hjelper. 

Endret av MartheyG
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, MartheyG skrev:

Om du går for Alpha eller CTS spiller ingen rolle, du vil ikke høre noe forskjell. 

Du sier du har problemer med halsen, og fra bildene ser strengene litt høye ut på enden av halsen, enkelt triks for å sjekke hvordan buen i halsen er, trykk ned strengen på første og 21. bånd, for å se om den ser rett ut eller ikke. Er det mye bue så kan du prøve forsiktig å stramme trusroden (kvart omdreining) og se om det hjelper. 

Jeg fikk vite av han som skal sette opp at halsen var for mye  rett. Det stikk motsatte av det du sier så jeg justerte trussrod litt for å bøye den litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Rottenikken skrev:

Jeg fikk vite av han som skal sette opp at halsen var for mye  rett. Det stikk motsatte av det du sier så jeg justerte trussrod litt for å bøye den litt.

Nå har jeg ingen aning om hva du snakker om, jeg forholder meg til gitaren til trådstarter, hvordan halsen på din gitar er har jeg ingen forutsetninger for å vite noe om. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.