Web Analytics
Jump to content

Windows 10 med Focusrite Scarlett 2i4. Problemløsning!

Share

Recommended Posts

For fremtidig referanse lager jeg dette som en ny tråd.

Oppsett:
CPU: Intel Core i7-5820K, Socket-LGA2011-3
Hovedkort: ASUS X99-A, Socket 2011-3

Windows 10 kjørende i KVM (virituelt) med Unraid som undeliggende operativsystem.
USB passthrough av den ene usb-busen til windows 10.

Ok, dette er litt nerdete, men lister det fordi som dere som er interessert forstår så kan det være flere feilkilder i dette oppsettet :)
Kort forklart: Jeg kjører windows virituelt på en server, men sitter lokalt på maskinen. Skjermkortene og usb er koblet direkte til den virituelle maskinen, så det oppfører seg som å sitte på en vanlig maskin, men gir en del heftige muligheter.

Problem:
Lyden hakker med jevne mellomrom, til alt skjærer seg og f.eks. Spotify spiller sanger i noe som virker som 1/16 av opprinelig hastighet. Videoer på youtube mister lyden etter 5 minutter, og lar seg ikke spille videre.

Løsning:

Hva må gjøres? Følgende:

1. høyreklikk på volumikonet i taskbaren. Velg "Open Volume Mixer".
2. Under device, velg de andre (innebyggede) lydkortene og sett de til mute.
3. Klikk på ledningikonet (over "Linje ut")
4. Gå til fanen advanced og klikk vekk hakene på "Allow applications to take exclusive control....." og "Give exclusive control....."

5. høyreklikk på startmenyen. Velg "Control Panel"
6. velg "Power Options"
7. "Change Plan settings" for valgte plan. (Jeg bruker High performance)
8. Velg "Change Advanced Power Settings" / Usb Settings / USB Selective suspend setting: Disabled

...og mens jeg skrev dette feilet det igjen. Oppdaterer om jeg finner en definitiv løsning.

I mellomtiden vil jeg kanskje anbefale å ikke oppdatere til windows 10 om du har focusrite lydkort (selv om windows 10 er det beste fra Microsoft på mange mange år).

Dog er det mye mulig det har å gjøre med mitt litt spesielle oppsett...

Jeg har også hatt problemer med dette og løst det helt greit med å ha lik samplerate gjennom hele systemet. Gå til "sound" gjennom control panel, finn ditt lydkort i "playback", gå til "properties" og så "advanced". Sjekk hva det er satt til. Står min i 48k Hz så fucker alt seg. Det samme må man gjøre under "recording". Virker som chrome og det som skjer på youtube går i 44.1 Hz.  Du vil som regel kjøre 44.1 Hz, 24bit. Jeg får bare oppført 16bit av en eller annen grunn men får recorda 24bit med pro tools så har ingen problem med det 

Edited by simenandreas

• 2 weeks later...

Som nevnt KAN det være mitt mer eller mindre sære oppsett som er problemet her.

Jeg må få testet lydkortet på en annen win10 maskin før jeg konkluderer endelig. eg burde også fått tak i et annet lydkort for å se om problemet blir borte.

Mitt Edirol UA-25 vil ikke engang skru seg på når jeg kobler det til.

Jeg ville nok uansett oppgradert til win10 nå mens det fortsatt er gratis. Det lar seg gjøre å tilbakestille til win7/8 igjen, uten at jeg har testet det selv...

Edited by space

13 minutter siden, space skrev:

Som nevnt KAN det være mitt mer eller mindre sære oppsett som er problemet her.

Absolutt, men det ser ut som det er flere som har samme trøbbelet. Iallfall en del Google-treff på problematikken. 

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

• Recently Browsing   0 members

• No registered users viewing this page.
  • Similar Content

• By the_m0narch
      Getting shocks from the microphone Hei. Har et problem med riggen min. Informasjon under på engelsk da jeg kontaktet Boss for å prøve å få et svar fra dem. Det har jeg ikke fått, så da prøver jeg meg her. Håper noen har litt råd til meg!

"Some years ago I was living in the states and I bought the american version of the RC-300 (110v) and I absolutely love it. I've since then moved back to Norway (230v) and I'm using a goldsource stu1000 (http://www.amazon.com/Goldsource-STU-1000-Voltage-Transformer-Converter/dp/B003OPFJD6) to transorm the 230 voltage from the electrical outlets to the 110v the RC-300 needs. Recently I expanded my little music room with yamaha studio monitors, and when I pieced it all together I got a nasty surprise... My rig now consist of: - Boss RC-300 (110v) - Goldsource stu1000 (voltage transformer) - Shure sm58 (NEW) - Takamine EF341SC (Electric acusitc guitar with the CT4B II preamp), - Yamaha HS8 (studio monitors, 230V) - Unused jack and xlr cables. Touching the microphone while the input level (i.e.: the input level from the guitar preamp) on the RC-300 isn't on 0 gives me small electrical shock. It's almost undetectable in my palms, but my lips still stings a bit now 4 hours after the incident. Will buy a voltmeter to investigate further, but haven't gotten that far yet. I've read several threads online where people have had similar problems and where it turned out to be ungrounded guitar amps that caused it. So, got some question that I hoped you could help me with: 1) Can I somehow replace the 110v-AC of the RC-300 with 230v? (by myself or by professional) 2) Is the RC300 grounded? Can it be grounded (by myself or by a professional)? 3) Is this a familiar problem with the RC-300? 4) Other thoughts or advice on the issue? Kind Regards Jonas
    • By DeadlockR
      Hei!
      Jeg er ganske ny på dette forumet og begynner rett på sak, og dersom dette er postet i feil underforum, så beklager jeg.
      Jeg har hatt en forsterker av typen Orange Crush 50 til bass, men har brukt denne til å spille blant annet gitar gjennom. Dette har fungert utmerket i snart 2 år, men i en periode på 2 måneder har jeg ikke fått spilt noe gitar (Pga. et problem med jackinngangen på gitaren min) så har den stått ubrukt.
      Her kommer problemet inn:
      Jeg bestemte meg i dag for å koble til forsterkeren og prøve å fikse gitaren min selv, men når jeg plugget i forsterkeren var det helt stille. NB: Dette var før jeg plugget i gitar og jackplugg, men det pleier å komme en summing fra forsterkeren fordi om.
      Jeg prøvde å plugge i en jackplugg i forsterkeren og gjøre den klassiske berøringen av andre enden på jack-kabelen, men fremdeles ingen lyd å høre.
      Når jeg skrur volum og gain helt til maks på forsterkeren så kommer en veldig lav summing, men fremdeles ingen respons på berøring av jack-kabelen.
      Er det noen som har erfaringer med dette, eventuelt en løsning? Forsterkeren har blitt kjøpt på nett fra utlandet, så det er dessverre ikke så lett å få noe igjen på garantien på denne skal jeg tro.
      På forhånd, tusen takk for all hjelp.
    • By Tør
      Rørene og loddepunkter på kretskortet ser bra ut. HJELP?
      Fruen i huset liker det heller ikke, som dere kan høre
    • By tomandre81
      Hei, kjøpte en brukt Mesa Boogie Dual Rectifier 100 W. for noen måneder siden samt et helt nytt 300 watt Mesa Boogie kabinett.
      Etter å ha spilt på utstyret ca. etter 5 øvinger så begynte det å komme en merkelig lyd når jeg spiller. Man hører hvis jeg demper, da kommer det en etterfulgt rungende "drrrmmm" lyd.
      F.eks hvis et "chugg" er et demp så blir det sånn her: "chugg-chugg-chugg----drrrmmmmm" eller "chugg----drrrrmmmmmm".
      Lurer på om det er kabinettet eller forsterkeren som er skyldig i dette? Kan det være røra som forårsaker dette?
  • Siste aktive tråder

• Vanskelig å få både i pose og sekk (clean/dirty/distortion) når det gjelder strat bridgepickup.Dette er det nærmeste jeg har kommet hittil:Dimarzio FS-1 (DP110) Den har vært på markedet siden 1974 og koster heller ikke allverden (kr 635 hos Evenstad).Sparker bra denne!    
    • @kristoffereidevikler også pickups. Gjorde i hvert fall. Har fremdeles den omviklede ‘51 p-bass-pickupen i min MIJ ‘51 (begge reissues, altså). 
    • @SteikBacon Står bak Edmire Pickups.
    • er det ikke en her inne som vikler pickuper, da? bør jo kunne få til noe som passer, vil jeg tro. eugen gitar her i bergen ble levert med disse, tror jeg (7,2k): https://www.riograndepickups.com/vintage-tall-boy min strat har van zandt pickups. mange som har kommentert at de liker lyden i den. mener bridgpickupen der ble målt til 7,8k.
    • GFS var nok mer attraktive da dollaren var en god del lavere, ja. I tillegg mener jeg frakten også var en del billigere før. Men greie pickups er det. Når vi først er inne på tips, så har jeg hatt bra hell med humbuckere fra Tonerider. Kan ikke si noe om settene for strat og tele, men hvis de er like gode som de humbucker'ne jeg har brukt, er de absolutt et bra kjøp. De har en del lydeksempler / videoer på nettsida: https://tonerider.com/category/pickups-for-strats/?v=c2f3f489a005 SpeakOn er forhandlere i Norge: https://www.speakon.no/instrument/gitar/deler/pickup-mikrofon/tonerider.html
  • http://www.BILDELERstore.co.no

• Støtt driften av GitarNorge

• Https://Www.AutoDELER.co.NO
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.