Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Windows 10 med Focusrite Scarlett 2i4. Problemløsning!


Anbefalte innlegg

For fremtidig referanse lager jeg dette som en ny tråd.

Oppsett:
CPU: Intel Core i7-5820K, Socket-LGA2011-3
Hovedkort: ASUS X99-A, Socket 2011-3

Windows 10 kjørende i KVM (virituelt) med Unraid som undeliggende operativsystem.
USB passthrough av den ene usb-busen til windows 10.

Ok, dette er litt nerdete, men lister det fordi som dere som er interessert forstår så kan det være flere feilkilder i dette oppsettet :)
Kort forklart: Jeg kjører windows virituelt på en server, men sitter lokalt på maskinen. Skjermkortene og usb er koblet direkte til den virituelle maskinen, så det oppfører seg som å sitte på en vanlig maskin, men gir en del heftige muligheter.

Problem:
Lyden hakker med jevne mellomrom, til alt skjærer seg og f.eks. Spotify spiller sanger i noe som virker som 1/16 av opprinelig hastighet. Videoer på youtube mister lyden etter 5 minutter, og lar seg ikke spille videre.

Løsning:

Hva må gjøres? Følgende:

1. høyreklikk på volumikonet i taskbaren. Velg "Open Volume Mixer".
2. Under device, velg de andre (innebyggede) lydkortene og sett de til mute.
3. Klikk på ledningikonet (over "Linje ut")
4. Gå til fanen advanced og klikk vekk hakene på "Allow applications to take exclusive control....." og "Give exclusive control....."

5. høyreklikk på startmenyen. Velg "Control Panel"
6. velg "Power Options"
7. "Change Plan settings" for valgte plan. (Jeg bruker High performance)
8. Velg "Change Advanced Power Settings" / Usb Settings / USB Selective suspend setting: Disabled

...og mens jeg skrev dette feilet det igjen. Oppdaterer om jeg finner en definitiv løsning.

I mellomtiden vil jeg kanskje anbefale å ikke oppdatere til windows 10 om du har focusrite lydkort (selv om windows 10 er det beste fra Microsoft på mange mange år).

Dog er det mye mulig det har å gjøre med mitt litt spesielle oppsett...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også hatt problemer med dette og løst det helt greit med å ha lik samplerate gjennom hele systemet. Gå til "sound" gjennom control panel, finn ditt lydkort i "playback", gå til "properties" og så "advanced". Sjekk hva det er satt til. Står min i 48k Hz så fucker alt seg. Det samme må man gjøre under "recording". Virker som chrome og det som skjer på youtube går i 44.1 Hz.  Du vil som regel kjøre 44.1 Hz, 24bit. Jeg får bare oppført 16bit av en eller annen grunn men får recorda 24bit med pro tools så har ingen problem med det 

Endret av simenandreas
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Som nevnt KAN det være mitt mer eller mindre sære oppsett som er problemet her.

Jeg må få testet lydkortet på en annen win10 maskin før jeg konkluderer endelig. eg burde også fått tak i et annet lydkort for å se om problemet blir borte.

Mitt Edirol UA-25 vil ikke engang skru seg på når jeg kobler det til.

 

Jeg ville nok uansett oppgradert til win10 nå mens det fortsatt er gratis. Det lar seg gjøre å tilbakestille til win7/8 igjen, uten at jeg har testet det selv...

Endret av space
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, space skrev:

Som nevnt KAN det være mitt mer eller mindre sære oppsett som er problemet her.

Absolutt, men det ser ut som det er flere som har samme trøbbelet. Iallfall en del Google-treff på problematikken. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.