Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Toll på gitardeler?


Arkadian

Anbefalte innlegg

Jeg har en CP Jazzmaster med ubrukelig hals. Ikke så stort bruktmarked for slikt, ser det ut som, men jeg skulle gjerne ha gjort den spillbar likevel. Finner noen nye på ebay til 2500 og der omkring. Frakt femhundre til. Jeg antar moms er uunngåelig. Men må man i tillegg betale toll? Andre avgifter? 

Relatert spørsmål: Er Fender-halser generelt kompatible med hensyn til skruehull og fasong på enden som skrues til kroppen? 

Endret av Arkadian
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Strat-, og Jazzmaster-halser er bygget på samme lest, dvs at de har noenlunde samme mål på hælen..., men sjekk nøye før du kjøper noe. Jeg hadde en 'vintage'-spekka Musikraft Strathals jeg satte på en MIM stratkropp og der blei det en liten glippe mellom hals og kropp i halslomma. 

Telehalser passer bare på telecastere da de har en annen utforming på hælen. Strathalser passer på telecastere, men ikke optimalt. 

Mustang- og Jaguar-halser kan byttes om hverandre. Duo Sonic tror jeg har kommet i både 24" og mikroskopiske 22"..., men usikker om 24"-versjonen passer Mustang- eller Jaguar-modellene.

Du betaler 25% i mva + fortollingsgebyr (som kan være ulikt fra selskap til selskap). Disse 25% er basert på prisen du betalte for halsen inklusiv frakten.

Hvorfor er halsen du har ubrukelig?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for grundig redegjørelse. Mulig veien å gå blir å sette på en Strat-hals, med mindre jeg kommer over en Jazzmaster-hals her i landet. 4000 spenn for hals + frakt + toll + mva er i overkant, synes jeg. 

Halsen er ubrukelig fordi trussroden (finnes det noe norsk ord?) er løs, skruing har ingen effekt noen vei. Sterk kurve i halsen gjør halsen bortimot uspillelig. Har fått en gitarreparatør til å se på elendigheten, han mente det ikke har noen hensikt å reparere, det ville fort bli dyrere enn en ny hals. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Warmoth er et brennhett tips. Showcase-delene deres er nesten som varp å regne om en sammenligner med originale Fender-halser og kropper på eBay.

Bra saker (sier jeg som aldri har hatt noe fra Warmoth selv).

Se om du finner noe greit priset fra Warmoth og tilby den ubrukelige CP-som delbetaling til den du kommer til å bruke til å sette opp gitaren med den nye halsen (med mindre du gjør slikt selv). For en gitarmaker er det en smal sak å fjerne gripebrettet og sette inn ny truss rod. Vil jeg tro.

Verdt et forsøk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips. Har vurdert Warmoth, men visste ikke at de hadde varer "in stock". Ingen Jazzmaster-halser der nå, men dette skal jeg følge med på. 

1 time siden, Truckstop Chuckie skrev:

For en gitarmaker er det en smal sak å fjerne gripebrettet og sette inn ny truss rod. Vil jeg tro.

Ifølge min kilde må det refrettes, og det er jo ikke helt billig. Men det hende det er lønnsomt for en gitarmaker likevel. 

Jeg kjøpte gitaren billig med bananhals i den tro at det bare var snakk om justering, men dengang ei. Lurer litt på hvordan en trussrod egentlig kan løsne ... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alldri betalt toll på noe hverken gitar utstyr eller bildeler fra utlandet. Toll gjelder kjøretøy, alkohol. sigaretter osv. Men 25% moms derimot på både varen og frakt, pluss et tollbehandlings gebyr (kan vel bli ca.200,- for en vare til 2500,-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.