Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Splitter til 2 amper - hjelp!


Pledrik

Anbefalte innlegg

14 timer siden, Blix skrev:

TU-2 gjør vel nytten :)

Jeg har faktisk skalert ned så mye på ustyrsfronten at behovet for en buffer har meldt seg.

Bruker en RE-201 og pga merkelig design på input der trenger man buffer (med mindre du ønsker veldig mørk lyd). Tenkte på å bytte ut Polytune med en Boss tuner så jeg aldri trenger å bekymre meg for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bittelille Mooer'n funker fint, den. Kjørte a/b test mot andre gitaristen sin Fulltone splitter og hører ikke forskjell. Litt kjip finish på den, men gjør absolutt nytten. 

Gud bedre så rått det høres ut med to gamle blylodd av noen Fendere...

image.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat den problemstillingen der er vel strengt tatt verdt en egen tråd?
Tror vel ikke akkurat på teorien om "retningsbestemt kabel", hvis det er det det hintes til, men er her det vel snakk om skjerming. Kunne vært morsomt om noen av "elektronikkanoene" kunne mene noe om det der. Har nemlig hørt det samme som Aphelion, at man skal fjerne jord på forsterkersiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både og. Det er to måter å gjøre dette på, enten ved å fjerne kontakten mellom jord og støpsel på den ene forsterkeren, eller ved å fjerne jord fra den ene forsterkeren ved å kutte skjerm på kabelen som går fra splitteren og til forsterkeren. Det er for å unngå jordsløyfer.
 

Edit- jeg skal ikke leke elektriker, men dette er ikke risikofritt, fordi hvis jord på den forsterkeren som da er jordet ikke fungerer slik den skal, og det er en feil i stømnettet, kan man i det verste fall få så mye strøm gjennom seg at man stryker med av det. Altså ikke noe man bør eksperimentere med. Jeg har selv fått meg en saftig karamell en gang da en kar klarte å velte innholdet av en colaflaske ned i strømpadda vi brukte.
Trådløst mellom gitar og splitter er jo ikke dumt, men det var ikke funnet opp på søttitallet da dette skjedde.

Endret av CastorFiber
La til tekst.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vanlig innenfor signalbehandling å skjerme en kabel kun i ene enden for å unngå støy. Mener faktisk at jeg gjorde det ett eller annet sted i signallinjen når jeg bygget MadAmpen min. Dette gjørs ofte fra hovedkilden (tavlen) og ikke fra måleinstrumentet. Har riktignok ikke prøvd dette på gitar. Men vet at det finnes en gitarleverandør som selger slike kabler, de merker kablene med AMP og GUITAR.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.