Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

NGD! Gibson Les Paul Standard DC 2001

Alfi27

Anbefalte innlegg

Galskapen vil ingen ende ta, jeg «måtte» rett og slett slå til på denne... Etter jeg fikk DC Specialen ble jeg hekta, og måtte ha en til! Denne er dog ganske annerledes; med humbuckere, 24 bånd, lønnetopp, trapezoid inlays osv. Er nok noen Les Paul-entusiaster som vil rynke på nesa av denne, men jeg syns denne er mer komfortabel enn en singlecut LP Standard. :) Låter litt som en krysning av Les Paul og SG, eller en skikkelig bright Les Paul. Jeg leste på nettet at denne skulle være chambered, men jeg fikk det ikke til å stemme at de begynte så tidlig med det (denne modellen ble introdusert i 1998). Fikk også bekreftet dette fra Gibson selv, og den er bare vanlig weight relieved (sveitserost). Likevel er den sinnsykt lett, ca 3,2kg! Jeg syns alt er helt top notch utenom pickupsa (498T/490R), som låt ganske bra i Les Paul Customen men de blir for brighte i denne. Halsprofilen er tynnere enn de andre Les Paulene med 60's profil, og føles litt flatere på baksiden som også gjør at den muligens føles litt bredere. Nydelig gitar uansett, legger ved noen bilder også :D 

12966756_10154032670925688_565075743_n.j

12966364_10154032858050688_1632178374_n.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker! Ja det kan godt være at 57 Classic hadde vært bedre, men jeg går nok ikke for de når jeg første skal oppgradere. Blir nok Bare Knuckle i denne også. Ser at du også har noen gitarer med Knuckles @WelhavenT, hva syns du om de? :)

Lenke til innlegg
Del på andre sider
10 minutter siden, Alfi27 skrev:

Takker! Ja det kan godt være at 57 Classic hadde vært bedre, men jeg går nok ikke for de når jeg første skal oppgradere. Blir nok Bare Knuckle i denne også. Ser at du også har noen gitarer med Knuckles @WelhavenT, hva syns du om de? :)

Ja, har Mississippi Queens P90 og Supermassive P90. Bra de, selv om jeg ikke spiller hyppig på de gitarene. Nå er det SGen med Classic 57 som gjelder :) 

Ps: ville absolutt sjekket ut Cream T-pickup'ene (61/59). De beste humbuckerne jeg har vært borti. Fulgte R8 min jeg solgte nylig, dessverre. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Akkurat ja, alle er humbucker-størrelse? Hørt mye bra om Mississippi Queen, men det er nok med to P90-gitarer. Både LP Special og Junior har Bare Knuckle Nantucket, men de låter mye mer forskjellig enn jeg forventa så det er litt kult! Utrolig allsidige pickups :) 

Hørt mye bra om 57 Classic også så hvis jeg klarer å finne noen billige, kanskje jeg gir de en sjanse :D 

Lenke til innlegg
Del på andre sider
1 minutt siden, Alfi27 skrev:

Akkurat ja, alle er humbucker-størrelse? Hørt mye bra om Mississippi Queen, men det er nok med to P90-gitarer. Både LP Special og Junior har Bare Knuckle Nantucket, men de låter mye mer forskjellig enn jeg forventa så det er litt kult! Utrolig allsidige pickups :) 

Hørt mye bra om 57 Classic også så hvis jeg klarer å finne noen billige, kanskje jeg gir de en sjanse :D 

Alle er humbucker-størrelse, ja. Ellers se redigert tips i min forrige post ?

Lenke til innlegg
Del på andre sider
1 minutt siden, Alfi27 skrev:

Det skal jeg gjøre! Tok en titt på de for ikke så lenge siden og mener å huske at de var veldig dyre, men skal sjekke ut! :)

Betalte ikke mye mer enn BK-pickup'ene. Kjøpte fra Geir Falck/Gitarhuset Trondheim. Bare ta en prat med han om de, han er stor fan av de pickupene der :) 

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for tipset, skal høre med han! Ser dog ikke at de tilbys med gullcover i følge nettsiden til Cream T, men det kan være det er mulig å custombestille det :)

Lenke til innlegg
Del på andre sider
5 minutter siden, Alfi27 skrev:

Takk for tipset, skal høre med han! Ser dog ikke at de tilbys med gullcover i følge nettsiden til Cream T, men det kan være det er mulig å custombestille det :)

Hør med Geir Falck, utrolig hva han kan :) 

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

• Lignende innhold

• Av Audun
      Legger ut noen bilder av mine redskaper for moro skyld. Ikke så veldig fancy, men det gjør jobben og vel så det!
      Gitarer:
      Gibson Customshop Les Paul R-8 VOS 2006 mod. (RS-Kit, mapleflame mod, TonePros bru og tailpiece)
      DSC_6292
      Gibson Customshop1960 Les Paul Special VOS 2006 mod. (RS-kit, TonePros locking studs, Grover tuners)

Gibson ES-335 2013 mod. RS-kit, ettermontert Bigsby, og planlegger ABR-1 bridge conversion.

Gibson USA Explorer  2005 mod, (Cream T '61 Custom '61 pickups, CTS 500k pots og Emerson cap)

Fender American Standard Stratocaster HSS Shawbucker 2015 mod. (Gotoh 510T-FE1 tremolo)

Fender Telecaster am. std 1995 mod. (CS Twisted Tele i neck og CS Broadcaster i bridge. 4-veis switch og fasevender)

Fender Stratocaster Jimmie Vaughan 2005 mod. (RS-kit og ny 'aget' plast + mint brett)

Fender Telecaster Baja (Pågående Micawber-mod. RS Kit, Fender CS Nocaster i bru, GFS Humbucker i hals. Brass sadler.)

Greco 'Grecobird' Firebird-kopi - ca. mid. '80.  Faber aluminium tailpiece og bru med brass sadler.

Epiphone Ltd. Ed. Korina Flying-V 2016 mod. CTS pots og Tonerider pickups.

Larrivee D-03 Mahogny

Yamaha 12'er

Ibanez Performance - noen og '80

Amper:
      1969 Fender Super Reverb. (Blackface krets.)

Ceria Tone JTM 45. Eidebygd kab m/ Greenbacks:

1983 Marshall JCM 800 2205 m/ 1987 Marshall Silver Jubilee kab - Celestion V30

KMD GV100 head (uten bilde)
      Effektbrett: TC Electronics Polytune tuner, Boss Wah, Der Screamer TS-9/808 klone satt sammen og moddet av kristoffereide her på forumet, Tonebone Trimode, T-Rex Comp Nova, Fulltone Fatboost-3, Boss Re-20 Space Echo og mottaker for Line 6 Relay G-30. Montert på T-Rex ToneTrunk brett.

• Av Affen
      Har hatt stram økonomi etter kona dro fra meg i fjor (er ufør) men har nå litt til overs, og da har jeg lyst å unne meg ny gitar.
      Men ser at prisene på Gibson har økt betraktelig, det samme har bruktprisene på Finn. Før kunne man lett få en SG (faded etc.) helt nedi 4-4500,- brukt og Les Paul Studios fra 4500,- og oppover.
      Er mye på Finn og kikker, og finner ikke noe under 6500,- ish. Hvor mye må jeg forvente å betale for en Gibson SG (Faded, Tribute) eller Les Paul (Studio, Tribute) ?
      Jeg har et MAKS budsjett på 5000,-
    • Av Pledrik
      Er mitt ansvar bevisst og lager en tråd på denne krembollen. Er da en evig sucker for LP Special i TV yellow, og har hatt et par stk tidligere. Hadde nå egentlig endelig bestemt meg for å prøve å finne en original en, og var for å teste en '59 for noen uker siden. Var en fryktelig fin sak, og spilte og låt bra. Sjappa hadde også akkurat fått inn en helt ny CS 1960 Special i aged utgave, og bestemte meg for å prøve å ta en objektiv sammenlikning. Kort fortalt så var det eneste feltet hvor gammer'n gruste ungdommen på mojo og muuuuligens halsprofil - på alle områder var CSene like bra eller bedre. Til og med på lyd, faktisk. I tillegg så hadde gamla et (forholdsvis vanlig for disse) lett brudd i halsfestet, og ettersom hun her da kostet halvparten av bestemor så ble det fornuften som seiret. Dæsken.
      Det som egentlig er mest spesielt her er hvor flinke gutta hos Gibson begynner å bli på ageing. Det var faktisk ikke helt enkelt å se forskjellen på ny og gammel ,og den føles ut som en gammel gitar. Spiller og låter også heeeeelt herlig. Love it. Specials er virkelig noe spesielt.

• Av Affen
      Deilig gitar, men blir ikke helt venn med de keramiske pupsene. Mulig de ryker.

• Av Audun
      Da har Explorer'n ankommet og jeg har såvidt begynt å gjøre litt småtteri. Noen stygge groper i treverket ved "albueområdet" der det også var merker etter lim e.l. Fikk renset bort limrestene og polert opp, så det ble seende greit ut på avstand. På pickup-coverne er det tydeligvis gjort et forsøk på "selvrelic" med skrujern e.l. så her skal jeg få tak i noe fint sandpapir eller pussepads og heller matte de ned.

Måtte polere opp bånd, og olje gripebrett, selvsagt.
      Tørt treverk:

Gripbrettet ble pent:

Så var det elektronikken. Er den original? Vet ikke om Gibson har brukt minipots. Har i så fall aldri hørt om det... Pickupene er i hvert fall Classic '57s, så da er det bare å bytte elektronikk. Det har jeg heldigvis liggende.

Cracking on...
  • Siste aktive tråder

• EDIT. Dobbelpost  
    • Det virker som du egentlig ikke har behov for lukkede hodetelefoner. Hvis du først og fremst skal bruke de til lytting hjemme, anbefaler å sjekke Finn.no. For et par år siden kjøpte jeg jeg brukt et par Shure SRH940 (som er meget gode til alt fra studio til musikklytting) og et par eldre Sony MDR-CD780 (som er mer farget i lyden og egner seg best til musikklytting). Samlet betalte jeg 1800,- tror jeg, og egentlig er Shure-settet verdt den prisen alene.
    • Soloen på Breaking All Illusions (ca 1:26) er noe av det vakreste jeg noensinne har hørt på lenge. Teknikk og klimaks hele veien.      
    • Hvis du måtte velge mellom K271 og DT770, hvilken ville du valgt? Har vurdert et sett med DT770 eller Audio Technica ATH-M50X i tillegg, for å teste om de lever opp til ryktene sine. 
    • Den modifikasjonen nevnes blant annet her: https://www.thegearpage.net/board/index.php?threads/orange-th30-dirty-channel-mod.1490640/ Det er et youtube-klipp der, men fyren har også skiftet utgangstrafo tror jeg. Det er en tråd her også: https://forum.orangeamps.com/viewtopic.php?t=52859 Og https://forum.orangeamps.com/viewtopic.php?t=47674
  • http://www.BILDELERstore.co.no

• Støtt driften av GitarNorge

• Https://Www.AutoDELER.co.NO
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.