Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Enmannsforetak og selvangivelse?


LTBR

Anbefalte innlegg

Hei. Ifjor dannet vi bandet som en forening for å få et orgnr som noen arrangører krever. Deretter ordnet alle oss i bandet, 5stk, et enmannsforetak sånn at vi kunne sende en faktura til "foreningen" for å få betalt for spillejobben. Dette er  kun på hobbynivå og utgiftene er vel større enn inntektene totalt sett. Ifjor hadde vi to jobber der vi måtte ta det via "foreningen" Totalt var det snakk om 10tusen. Idag skulle jeg sjekke selvangivelsen, men står at jeg må levere som selvstendig næringsdrivende. Noen som kan være så vennlig å forklare litt hvordan jeg/vi skal gjøre dette? Har dessverre null peiling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du går inn på altinn.no, så finner du de dokumentene du må fylle ut der. Du kan ikke levere firenklet når du har enkeltpersonforetak, men inntektene dine blir liknet sammen med personinntekten din..

Forresten, driver du fortsatt med hjemmebrygging, Terje?:)

Endret av Gahr
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Gahr skrev:

Hvis du går inn på altinn.no, så finner du de dokumentene du må fylle ut der. Du kan ikke levere firenklet når du har enkeltpersonforetak, men inntektene dine blir liknet sammen med personinntekten din..

Forresten, driver du fortsatt med hjemmebrygging, Terje?:)

Hei! Det var deg ja;) Ok, skal prøve å finne ut av det. Er det bare å føre opp inntektene i korrekt post da og ikke noe mere avansert enn det? Evt fradrag da? Jeg har kjøpt gitarutstyr for mere enn inntektene. Holder på med hjemmebrygging ja, men i litt "mindre" stil. Ble litt revet med med alle fancy duppeditter og styringer en stund, men har nå gått tilbake til basic: 50L kjele, meskekurv i rustfritt stål og en 3500w induksjonsplate, blir bra øl av det også;) Du tok steget helt ut du, sa opp lærerjobben og brygger på heltid? Spiller du gitar også?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, www.dynamite.name skrev:

 

Sa opp lærerjobben i 2013. Har jobbet på 7Fjell Bryggeri siden da. Artigere enn å være ungdomsskolelærer, må jeg si. Brygging er moro.

Ja, jeg har spilt gitar siden jeg var rundt 12. Kjøpte min første elgitar til konfirmasjonen. Hadde en periode på ca. 10 år der jeg egentlig spilte veldig lite, men etter jeg begynte å brygge på heltid måtte jeg ta opp gitaren mer seriøst igjen. Hadde blitt gal om jeg skulle ha drevet med øl døgnet rundt...

Ser du er SG-fan du også! Skulle vel bare mangle når du spiller i AC/DC-band.:) 

Det skal bare være å føre opp i de rette postene. Du må vel fylle ut en egen næringsoppgave også, men ærlig talt så husker jeg aldri fra år til år, selv om jeg har eget enkeltpersonforetak... Jeg har ingen reelle utgifter i forbindelse med foretaket mitt, så jeg har ikke trengt å sette meg så nøye inn i alt. Misliker sånne ting! Du kan jo ringe skattekontoret også. De har i alle fall vært hjelpsomme når jeg har lurt på noe, selv om det gjerne er litt ventetid på telefonen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svaret! Du er akkurat like hjelpsom her som på norbrygg ? Er ACDC, Marshall, gretsch og sg som gjelder ja ?Men nå har det kommet til et punkt der utstyret er myyyyyye bedre enn ferdighetene, hehe ?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, www.dynamite.name skrev:

Takk for svaret! Du er akkurat like hjelpsom her som på norbrygg ? Er ACDC, Marshall, gretsch og sg som gjelder ja ?Men nå har det kommet til et punkt der utstyret er myyyyyye bedre enn ferdighetene, hehe ?

Bare hyggelig! 

At ferdigheter og utstyr ikke står i stil er en bagatell.:) Det er spillegleden som teller. Det gikk ikke mange månedene etter jeg begynte å spille at jeg innså jeg aldri blir noen Eddie Van Halen... Men det er moro lell! Så du hadde noen meget snasne gitarer i Vis din SG-tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tilfelle du ikke har levert:

Nytt av året er at de av oss som har lav omsetning kan levere "Næringsoppgave Skatt" (forenklet næringsoppgave er fjernet såvidt jeg kan se) i tillegg til selvangivelsen. Jeg leverte selvangivelsen i går, og det var smertefritt. Du følger bare skjemaet til Skatteetaten i tur og orden og fyller inn der det passer seg, og så regnes resultatet til slutt før det føres direkte over til selvangivelsen. Det er enkelt å gå tilbake for å rette på poster, og veilederen har aldri vært bedre. :)

Aktuelle fradrag for deg kan være:

- Reparasjon av amp/gitar
- Bruk av privat bil til næring (f.eks. kjøring til og fra gig)
- Innkjøp av utstyr (husk at utstyr over 15000 må avskrives over flere år). Dette kan også inkludere verktøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.