Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Buzz på åpen g streng


Yonah

Anbefalte innlegg

Jeg har fått buzz på en streng, g-strengen for å være nøyaktig. Den var der på forrige strengesett og ble enda verre når jeg skifta strenger i dag. Det er en fender sonoran , akustisk, stålstenger.  Jeg har satt på ghs 11-50, brukte det sist også. Gitaren leveres vel med 12-52 originalt( i hvertfall det jeg hadde på elexir strengene)

Jeg finner ikke ut av det, noen tips?

- Har sjekket båndene og jeg kan ikke få det til at strengen ligger for lavt, selv når jeg trykker ned på 3.bånd hører jeg lyden. 

-Det høres som lyden kommer fra under broen rett og slett. Er det noen ledninger der som kan kødde til? Gitaren har pickup( aldri prøvd av mangel på utstyr). Saken er at lyden blir borte om jeg snur gitaren på hodet. 

- Jeg har tatt av og på strengen for å se om det fikset problemet, men det ble ingen endring.. Til og med mannen som er totalt tonedøv hører lyden... 

Jeg er en amatør, men har klart å fikse buzz før, dette er et mysterium. Det er 10 mil til nærmeste musikkforretning, så det er ikke bare å stikke innom for å få hjelp..  får jeg det ikke til, så drar jeg dit altså, det passer bare ikke helt nå. Og jeg spiller jo en time eller mere hver dag på denne gitaren da.. Temmelig irriterende. 

Endret av Yonah
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, CaptainSexy skrev:

Dette høres ut som en utslitt oversadel. Hadde et lignende problem på en av mine gamle strater.

Men blir den så fort slitt? Gitaren ble kjøpt i mai i fjor..  Det sagt, dette er den første med stålstrenger jeg har, så mulig de blir mye fortere slitt enn på nylonstrengeren min. Men ja, jeg spiller en del da. Synes egentlig den har for høy enn for lav action.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan være at du må slakke trussroden litt ... Hvis det ikke er nok bue på halsen, "relief", blir det lett strengbuzz ...
Strengene drar en vei, og trussroden en an vei ... og 11-50 er ganske tynt for en stålstrenger, så ... 
Google etter trussrod adjustment fender sonoran, relief e.t.c ... FInnes masse info om dette på nett ! 


Trevirket i gitarn lever jo også litt med temperatur og luftfuktighet ... Noen gitarer må justeres oftere enn andre ... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, Yonah skrev:

Men blir den så fort slitt? Gitaren ble kjøpt i mai i fjor..  Det sagt, dette er den første med stålstrenger jeg har, så mulig de blir mye fortere slitt enn på nylonstrengeren min. Men ja, jeg spiller en del da. Synes egentlig den har for høy enn for lav action.

Siden den er såpass ny så er den nok ikke oversadelen. Da må du justere trussroden litt :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, juzzizhow skrev:

Kan være at du må slakke trussroden litt ... Hvis det ikke er nok bue på halsen, "relief", blir det lett strengbuzz ...
Strengene drar en vei, og trussroden en an vei ... og 11-50 er ganske tynt for en stålstrenger, så ... 
Google etter trussrod adjustment fender sonoran, relief e.t.c ... FInnes masse info om dette på nett ! 


Trevirket i gitarn lever jo også litt med temperatur og luftfuktighet ... Noen gitarer må justeres oftere enn andre ... 

Jeg har null peil på justering av truss rod.. Men den skal være skrudd på denne gitaren, så det skal gå an å justere, men jeg aner ikke hvordan jeg kommer til( den er i såfall gjemt inni baksiden av halsen, altså ikke slik som på elgitarer). Kan det løse seg bare ved tykkere strenger? Nå ble det tynne både sist og nå fordi det var det jeg fant i farta. 

Det er dritkjipt med buzz når en vil utnytte nye strenger også, mens lyden er crisp og digg. Det er ok ved vanlig strumming, men jeg hører det ved fingerspill og faktum at jeg vet lyden der er nok til å ødelegge.. 

Jeg får vel google enda mere.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg kikka litt mere på gitaren og ikke le, men det jeg trodde var at jeg måtte inn på baksiden for å justere halsen. Jaja. Men det er en umbrackoskrue like under /enden av gripebrettet, det er den som justerer truss rod, ikke sant?  

Så om noen vet om en forklaring på hvordan ting skal være, så jeg kan finne ut om den skal justeres blir jeg glad. Kan jo ikke stikke i musikkforetningen hver gang luftfuktigheten endrer seg heller. Så hvordan skal strengehøyden være? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Well well ... Uten å se og/eller høre gitarn er det litt skummelt å gi noe "gode råd og tips" ... så jeg tar null ansvar for noe som helst her ... ok ? ;-)

Truss roden påvirker buen på halsen, ikke strengehøyden ... sånn veldig enkelt forklart ! :-)

For å få litt mer "bue" så må du slakke litt på trussroden ... 
Skru den umbracoskruen ved enden av gripebrettet sånn ca 1/4 varv moturs å se/hør om det forandrer seg ... 

Og/men hvis du bytter til 12-52 strenger neste gang kan det hende du må stramme truss roden igjen ... e.t.c ...  

MEN .. Uten å se gitarn er det bare rein gjetting her ... Det beste hadde vært om noen som justert en eller to gitarer før hadde fått se på den ... 


Det er jo ellers scenario '3' her som i 19 fall ut av 20 er det ideelle ! 

trussroddiagram.jpg

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Yonah skrev:

 

Ok, så om jeg i det minste tar et rettholdt av noe slag og sjekker om det er bue på halsen og hvilken vei, så finner jeg ut som det er det som er problemet?  Høres ikke ut som jeg bør justere det der sjøl første gangen.. Jeg har brukte 12-52 strenger liggende, så jeg kan jo bytte for å se om det er det som er problemet, men vet ikke om jeg gidder..  Burde jeg? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha tenkt og spekulert, kikket og mere eller mindre blitt temmelig frustrert her, så bør gitaren enten justeres eller ha tykkere strenger og helst begge deler. 

Det jeg ikke skjønner er hvorfor det ble så mye, mye verre av strengeskift. Satte på samme strenger som jeg tok av. De er dog hakket tynnere en de gitaren kom med orginalt og som jeg satte på og brukte i fjor sommer og i fjor høst. Det var ikke noe buzz med tykkere strenger. Dog er det vinter her enda( i allefall vintertørt i huset).  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du skal justere trussrod, så husk to ting. Sørg for at du skjønner hva du driver med, og skru lite. En kvart omdreining er en god del. Det tar tid får justeringen "virker", vent gjerne natta over før du sjekker.

Et lite tips når det gjelder å finne "buzz-stedet"- bruk en stripe postitlapp fra den delen med lim på, og klistre den over bånd du tror kan være problemet. En liten justering av et bånd på akkurat den strengen kan være nok hvis krummingen er OK.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.