Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Ny amp på vei...


Anbefalte innlegg

Eg har sannsynligvis hatt for god tid i påsken og har begynt å bygge ein ny amp. Metallsløyden er i mål og greiene kan straks loddast saman. Eg kjører like greit ein påskequiz... kva har me her? Delane er litt lett blanding av det eg hadde liggende for øyeblikket - derfor kan det muligens rykke litt i OCD-en hvis ein ser på f.eks motstandene på denne...

 

IMG_0640.JPG

Endret av Jostein Steinsland-Hauge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, juzzizhow skrev:

Tjæe .... let me guess :
2 kanaler 12ax7 preamp -> P-P EL84 slutsteg. Diode likeretter ser det ut som ? :-)

Ikkje så langt borte det nei :) Det blir sikkert litt justeringer etter kvart, men utgangspunktet er Marshall 2061 ("lead and bass", men kun lead-kanalen, evt to parallelle leadkanalar for litt meir sprut). I tillegg blir det ein ekstra kanal med preampen frå Matchless Spitfire. Utgangen blir forøvrig 6V6 i push-pull, det hadde å gjere med forhåndsborringer i chassiset eg hadde for hånd samt at strømtrafoen er for svak til å drive EL34 som eg foretrekker i dette designet. Det vert altså 3x12ax7 og 2x6V6 (evt 12at7 i spitfirepreamp). Kabinettet det skal inn i er i Fenderstil så dette blir ei skikkelig blandingsbikkje.

Endret av Jostein Steinsland-Hauge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, juzzizhow skrev:

Fint det tagboardet ! 

Lager du di selv eller ? Hvor har du handlet di "loddeørene" ? :)

Har lagd vanlige turretboards selv med turrets fra ampmaker.com.
 

Takk :) Har borra opp kortet etter egen mal og festa "ørene" sjølv, men det var ferdig kutta. Eg kjøpte ei røys med forsterkerdeler fra en kar på Bryne for en del år siden. Både kort og loddeørene fulgte med der. Eg har prøvd å finne tilsvarende ører i ettertid, men har ikkje funnet akkurat disse. Utrulig enkle å jobbe med, bruker vanlige blindnagler fra Biltema til å feste med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Då er forsterkeren omtrent ferdig - det gjenstår å skifte den eine rørsokkelen, eventuelt tighte den ein del sidan den er alt for laus, sette lyspære i lyset og skaffe frontpanel. I tillegg har bright-cap på 2061-kanal litt for høg verdi, den må reduseres litt. Gullknotter og oransje lys er kanskje ikkje heilt topp opp mot sølvfronten så det blir nok ein justering der etter kvart også. Kontroller frå venstre mot høgre: gain for begge kanalar, kanalvelger (2061, begge, Spitfire), Tone (Matchless/Vox style, dvs. diskantkutt), mastervolume og master-bypass-switch. Kan hende bypass-switchen er unødvendig, men eg likte tanken på å koble den heilt ut sånn i gjerningsyeblikket. Det vil vise seg om den får bli. Dessutan er forsterkeren så godt som støyfri :) Eg skal prøve å få lagt ut nokre lydklipp etter kvart dersom det er interessant.

Eg hadde den med på øving i går kveld (saman med eit 1x12 med V30) og den overraska svært positivt. Det var trøkk nok til å fungere med fullt band på rikelig volume og lyden var tipp topp. Ikkje akkurat clean-o-rama, men fin skranglevreng/breakup. Eg hadde med ein telecaster (med EMG-pickups) og det vrengte litt for lite etter min smak, men med f.eks ein "tubescreamer" (Mooer green mile) i front så var det kanon.

 

IMG_0642.JPG

Endret av Jostein Steinsland-Hauge
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.