Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

PSU DIY


Anbefalte innlegg

Hadde tenkt å teste å bygge et PSU med 10 separate trafoer men har støtt på ett par problemer.

Det er ingen monteringhull i kretskorta så jeg tenkte å bruke hotglue(limpistol). Er dette en dårlig ide, evt har noen en bedre løsning?
Hullene til 220v ledingene er veldig trange, vanlig lampettledning er litt for stor. Kan jeg klippe bort litt av lederne så de får plass eller må jeg ty til tynnere ledning. Trodde liksom lampettledning var det minste jeg kunne bruke til 220v.

Planen er å holde 220v i midten og montere en Europlugg med sikring i enden.
 

IMAG0381.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye skal hver slik trafo levere på utgangen? Det har en betydning for lednigsdimensjon. 

Personlig syns jeg at det ser litt for trangt og ustabilt ut, i og med at du skal ha 230V der og i tillegg forsyne pedaler, som igjen skal videre inn i gitaren og mot kroppen din og ellers ganske dyrt utstyr. Ville enten fjernet 2 av trafoene eller funnet meg en større boks med nok rom for kobling.

Og har du tenkt på hvordan du skal koble til 230V opp mot hvert enkel trafo? Det kan fort bli enda trangere mtp kabler osv som skal inn der. Det kan være lurt å lage plass til å skru inn to lask-terminaler for 230V (en for hver fase) som du kobler lampekabelen til, for så å bruke noe tynnere sversnitt derfra opp mot hver enkelt trafo på primærsiden. Hvor mye tynnere, spørs selvsagt hvor mye en slik trafo skal levere.

Husk at mange små trafoer i en lukket boks kan/vil utvikle varme, og varmen bør slippes ut ved å perforere boksen litt - skal ikke mye til. Lim kan vell kanskje bli svekket av varmen over tid også? Selv liker jeg å ha slike ting mekanisk festet. Det er ikke gøy når 230V kortslutter og her ser det ut som det skal lite til før ett av kortene kommer borti DC-jacken.

Muligens jeg er litt for pysete og pittelit negativ her, men av erfaring så er det greit å ha et par sikkerhetsregler for slikt :) Regner med at du er sikker på at disse trafoene skal ha 230V på primærsiden? 

Husk å bruk krympestrømper på hver av lederene på DC-pluggene for å ha minst mulig åpne kontakter i boksen. Dette går nok helt fint, så lenge man er forsiktig og bruker sunn vett! :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-Input Voltage : AC90~240V 50/60 HZ
- Output Voltage: DC9V (±0.1V)
- Output Current: 500MA
- Power: 4.5 W

Laskterminaler, er det sukkerbiter? Det var ett ord jeg ikke har hørt før. Det er bare de 2 uttakene på siden som er farlig nær, de 8 andre er sperret med en halvvegg.
Jeg hadde i tankene å lime inn en skillevegg eller lignende mot sidejackene.
Men jeg er enig i at boksen ikke er optimal men det var det jeg fant i farta som kunne brukes, men det er ikke skrevet i stein at jeg bruker denne.

Jeg er fortsatt i grublefasen ang hvordan jeg skal koble opp sterkstrømmen. Men før jeg fant denne trange boksen hadde jeg 2 rekker med sukkerbit i tankene. 
Må kanskje finne en litt større boks ja, er absolutt ikke keen på noe kortsluttninger. Det blir fort dyrt :D

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte på en eller annen form for koblingsskinne, men sukkerbitter er nok en bedre tanke. Det tar litt plass, men er ganske greie i bruk. Trodde faktisk ikke at en så liten trafo skulle levere så mye som 500mA,  :)

Når jeg setter sammen slike systemer på jobb, så har jeg alltid med en glasssikring for hver sekundærside. Men det tar fort veldig mye plass. 

Det kunne jo vært en idé å få testet en liten "prototype" i mindre skala først, f.eks koble sammen 2 trafoer og se hvordan det går først på en eller to billige pedaler. Det burde jo være en enkel jobb å få til. Bare vær forsiktig og husk å måle AC på primærsiden av hver trafo, for så å måle DC på sekundærside av hver trafo ved førstegangs bruk før du kobler på pedalene. Det er en grei forsikting å vite at alt er i henhold til oppgitt data for komponentene :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har testet en av de på holy grailen min, den krever 500ma. Målte DC siden til akkurat 9v. Funka fjell uten noe støy.
Har noen gamle skramlepedaler jeg kan teste med men føler meg ganske trygg på at disse gjør jobben.
Så en teardown av disse på youtube og de fikk tommelen opp. God isolasjon mellom sterk og svakstrømdelen. Selve trafoen ble åsså åpnet og alt så bra ut.

Hvilken størrelse trenger jeg av sikring mon tro? Er det sånn at 2+2=4 dvs at 500ma  x 10 = 2,5A?
Jeg har ikke noen utdannelse i dette, bare intressert i å lære :)

Edit: Dette er bryteren jeg har kjøpt.
 

s-l1600 (1).jpg

Endret av Æljen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger nok sikkert ikke sikring her, men bare for å dele litt erfaring: Bruker mye 230Vac til 24Vac trafoer. Bruker man f.eks en 25VA trafo så leverer den ca 1A på sekundærsiden ved full last, da kan man smekke inn en billig glassikring på 1 A. Jeg vet faktisk ikke hvor vesentlig dette er for gitarbruk, men vi bruker det for å verne dyrt og kritisk utstyr som skal styre en del prosesser i bygg som en billig forsikring i tillegg til sikringene som er på primærsiden. I ditt tilfelle ville det vært 10 stykk sikringer på 0,5A + en større sikring for 230V siden. Men det tar veldig mye plass for sånne applikasjoner som dette :) 

Er flere her som man mye mer om gitarelektronikk som sikkert våkner til og kan svare litt med utfyllende snart!

Her er en som har bygget en PSU og brukt sikring på primærsiden for å verne trafoen og det som kommer etter:

http://www.instructables.com/id/Build-A-Power-Supply-For-Your-Guitar-Pedals/

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

Denne er satt sammen, fungerer utmerket.
Det blei til slutt bare 5 utganger som skal supplere når det er tomt for utganger på PP2 som allerede står på brettet.
Bl.a likte ikke Holy Grailen min strøm fra PP2 så den får nå strøm fra diy psu og da blei det slutt på støy.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.