Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Beste og billigste måte å la bandmedlemmer legge egne spor på demoer?


Anbefalte innlegg

Jeg har et lite studiooppsett hjemme der jeg produserer demoer for bandet. Spesifikt kjører jeg Cubase Elements, EzDrummer 2, Guitar Rig og Amplitube.

Men vi når ganske fort et punkt der jeg gjerne skule kunnet sende prosjektene til de andre bandmedlemmene (vokal og gitar) slik at de gså kan bli med på leken. Hva er dt rimeligste og enkleste oppsettet jeg kan anbefale dem for dette? Jeg tenker vokal kan legges med en helt grei USB-mikrofon, og gitaristen kan kjøpe inn et billig USB gitar-interface, eller hva?

Er det greiest om alle kjører samme DAW? Med mindre vi har eksakt samme plugins må jeg vel uansett eksportere sporene nedmikset til audio, men jeg vet ikke om det er enklere å gjøre dette om alle bruker Cubase eller ikke?

Mulig dette bare var dumme spørsmål, men jeg regner med det er flere her inne som produserer demoer (eller proffe opptak for den del) ved å sende dem rundt mellom bandmedlemmene, så kanskje noen har gode forslag og innspill? :)

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi satte jo sammen noe her på forumet for noen år siden, det har blitt gjort i flere runder.
Vi løste det slik at det ble laget et backingtrack som du antyder, og så ble de ekstra sporene spilt inn på egne spor, og så mikset til slutt. Jeg tror det er den beste løsningen. Slik jeg ser det, har man ikke bruk for opptaket delt opp i spor når man skal legge på et ekstra.
Det er jo ganske enkelt å lage "spesialmikser" til de enkelte medlemmene, hvis det er behov for det. En eller annen form for metronom i et par takter før låta starter er veldig praktisk for den som skal sette det sammen i ettertid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ha samlet alle sporene som Wav - filer. Kanskje kunne man ha et enkelt grunnkomp og distribuert til alle - gjerne som MP3, hvorpå de andre mikset sitt bidrag ned tyil enkeltspor og sente tilbake som Wav. I så fall spiller det ikke noen rolle hvilke programmer folk bruker.

Jeg ville ikke brukt løsninger av typen dele og "alle kan redigere", men det er bare fordi jeg ikke stoler på folk, og er redd for at de andre klusser til ting :-)

Hva utstyr angår handler det vel mest om ambisjonsnivå.. Jeg ville uansett ha anskaffet et lydkort om jeg skulle drive med musikk og opptak. Om man har det er det bare å plugge gitaren i. For sang er det mye å velge i, med en SM58 er alltid kjekt å ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.