Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Bytte av gitarer - hvordan gjøre dette best mulig uten å bli lurt/svindlet ?


Sugardaddy65

Anbefalte innlegg

Gjest splitsound

De fleste har vel sine preferanser for hvem de vil/ikke vil handle med. Det er ikke tilfeldig at bruktbilforhandlere har dårlig rykte blant folk flest, og ikke bare blant de som leser Ernie. Men den siste jeg vil kjøpe bil av, er faren som selger sønnens bil fordi sønnen akkurat er reist i militæret. (eller i fengsel?) Ikke måte på hvor bra DEN bilen (vraket,..?) er. 

Personlig har jeg EN BY hvor jeg ikke handler fra. Fordi jeg har dårlige erfaringer derfra, og fordi jeg i tillegg har hørt så mange historier som er over the top hva forsøk på småsvindel, juks og fanteri angår. Jeg verken kjøper eller selger noe til noen derfra. Og de er - bare for å ha det nevnt - etnisk norske. 

 

Og nei, jeg sier IKKE hvor det er, jeg vil ikke ha en hel by på nakken :lol:

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 20.3.2016 at 13.46, splitsound skrev:

Personlig har jeg EN BY hvor jeg ikke handler fra.

Er det du som hadde den hysteriske salgstråden på facebook der folk klikket fordi du ikke ville selge til en by/et distrikt? 

Det var underholdende lesing :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 20 March 2016 at 13.46, splitsound skrev:

De fleste har vel sine preferanser for hvem de vil/ikke vil handle med. Det er ikke tilfeldig at bruktbilforhandlere har dårlig rykte blant folk flest, og ikke bare blant de som leser Ernie. Men den siste jeg vil kjøpe bil av, er faren som selger sønnens bil fordi sønnen akkurat er reist i militæret. (eller i fengsel?) Ikke måte på hvor bra DEN bilen (vraket,..?) er. 

Personlig har jeg EN BY hvor jeg ikke handler fra. Fordi jeg har dårlige erfaringer derfra, og fordi jeg i tillegg har hørt så mange historier som er over the top hva forsøk på småsvindel, juks og fanteri angår. Jeg verken kjøper eller selger noe til noen derfra. Og de er - bare for å ha det nevnt - etnisk norske. 

 

Og nei, jeg sier IKKE hvor det er, jeg vil ikke ha en hel by på nakken :lol:

 

 

Fylke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest splitsound
3 timer siden, space skrev:

Er det du som hadde den hysteriske salgstråden på facebook der folk klikket fordi du ikke ville selge til en by/et distrikt? 

Det var underholdende lesing :)

Jeg er ikke (og har heller aldri vært) på Facebook. Men jeg kan alltids få noen til å logge seg på der slik at jeg får lest tråden. Morsom lesning er ikke å forakte. Og enda morsommere om vi har gjort samme erfaringer. Hva søker man på for å finne frem? 

 

Osama, når jeg skriver at jeg ikke vil ha en hel by på nakken, så ligger det vel i sakens natur at jeg har enda mindre lyst på ET HELT FYLKE på nakken :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 20.3.2016 at 11.03, Astrum skrev:

Jeg synes det i utgangspunktet er uproblematisk å vektlegge dette, dersom statistikk tilsier at personer med bestemt bakgrunn, herunder også etnisitet, er mer tilbøyelige til å begå kriminelle handlinger (noe et svindelforsøk også er).

Alt annet, når man prøver å "lese personen" gjennom tidligere korrespondanse, som er nevnt flere ganger i tråden her, er jo nettopp dette: Statistikk og sannsynligheter. Dersom noen har en lengre historie med svindelforsøk, er det på samme måte ingen garanti for at de vil gjøre det samme med deg, men gode grunner taler for å unngå byttehandler med dem. På samme måte kan jeg vanskelig se hvordan etnisitet skulle være forbudt å trekke inn i en slik avveining – som det i essensen er.

Jeg har foretatt svært mange bytter og kjøp/salg av gitarer de siste 15 årene, både her og via finn. Har blitt lurt og svindlet en gang, saken var politianmeldt og personen ble tatt. Og husker jeg rett, så var ikke vedkommende av utenlandsk opprinnelse. Så jeg vil påstå at det er rimelig trygt å handle med ukjente personer.

Er forøvrig svært glad for at ikke alle har den samme oppfattningen som deg, ettersom jeg aldri har hatt problemer med å kjøpe/selge/bytte gitarer og annet utstyr til tross for min utenlandske opprinnelse og navn. 

Endret av Troll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, Sugardaddy65 skrev:

Var det ikke Ålesund det var snakk om i den tråden ? ....hehehe .

En Orange forsterker syns jeg å huske .... men ikke sikker nå .

 

 

En grønn Orange slave forsterker :) Jeg kjøpte en gitar av denne fyren faktisk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Troll skrev:

Jeg har foretatt svært mange bytter og kjøp/salg av gitarer de siste 15 årene, både her og via finn. Har blitt lurt og svindlet en gang, saken var politianmeldt og personen ble tatt. Og husker jeg rett, så var ikke vedkommende av utenlandsk opprinnelse. Så jeg vil påstå at det er rimelig trygt å handle med ukjente personer.

Er forøvrig svært glad for at ikke alle har den samme oppfattningen som deg, ettersom jeg aldri har hatt problemer med å kjøpe/selge/bytte gitarer og annet utstyr til tross for min utenlandske opprinnelse og navn. 

Hva angår risikovurderingen, viser jeg jo til kilde for statistikken. Erfaringene du som enkeltindivid beskriver blir i så henseende ikke annet enn "n=1".

I tillegg forstår jeg ikke hva du mener med "[oppfatningen] som deg", all den tid jeg ikke har gitt uttrykk for en bestemt oppfatning. Det er et rent deskriptivt utsagn at et risikomoment sannsynlighetsmessig vektes slik statistikken tilsier. Dersom du, når du snakker om "min oppfatning", viser til at jeg ikke synes etnisitet bør være hevet over andre risikomomenter, finner jeg det sjokkerende at andre kan mene det motsatte. Det blir som å komme med et utsagn om at "statistisk burde etnisitet vektes så og så mye, men det må jeg se bort ifra, for det er jo tross alt etnisitet vi snakker om".

Til orientering er jeg ikke etnisk norsk selv, så jeg vet godt at det går an å være av annen etnisitet, og samtidig ikke ønske å svindle noen. Jeg har heller aldri gitt uttrykk for det motsatte.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Troll skrev:

Jeg har foretatt svært mange bytter og kjøp/salg av gitarer de siste 15 årene, både her og via finn. Har blitt lurt og svindlet en gang, saken var politianmeldt og personen ble tatt. Og husker jeg rett, så var ikke vedkommende av utenlandsk opprinnelse. Så jeg vil påstå at det er rimelig trygt å handle med ukjente personer.

Er forøvrig svært glad for at ikke alle har den samme oppfattningen som deg, ettersom jeg aldri har hatt problemer med å kjøpe/selge/bytte gitarer og annet utstyr til tross for min utenlandske opprinnelse og navn. 

Tror ikke jeg ville lagt vekt på etnisitet nei, og min erfaring er bare god på området. De byttene jeg har gjort har vært svært velsmurte. Alle avtaler holdt og ingen problemer. Har forresten handlet mine siste bruktbiler hos forhandlere med utelandsk opprinnelse, og setter stor pris på at de ikke har gått de samme selgerkursene som etnisk norske kolleger. Ingen salgstriks - bare bilsnakk og stor lojalitet til muntlige avtaler.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.