Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Gitar-forslag


Hansen2

Anbefalte innlegg

Jeg har desverre veldig liten erfaring med akustiske gitarer. Jeg har en Taylor som jeg er veldig fornøyd med. Ellers så kjenner jeg ikke noe til den gitaren du linker til, men fin var den :) . Får håpe noen andre her inne har noen tips å komme med.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du er mest opptatt av akustisk lyd, ville jeg absolutt unngått en gitar med innebygd piezo/preamp. Billige gitarer av dette slaget har alltid dårligere treverk enn helakustiske til samme pris, som regel kryssfiner i topp, bunn og sarg. Elektronikken er aldri særlig brukbar i dette prisleiet heller. Det viktigste for at en akustisk gitar skal låte bra, er at den har hel ved i lokket. I sarg og bunn finner man i denne prisklassen så å si alltid kryssfiner, men det er ikke like avgjørende for lyden. Hvis en billig gitar har hel ved i lokket, er det alltid oppgitt. Hvis det ikke står spesifikt "solid top" eller liknende, har den kryssfiner i lokket. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rent bortsett fra at Arkadian har flere gode poenger, er dette synet etter min mening litt utdatert. Anstendige piezo- systemer fra gode leverandører koster ikke skjorta lenger, og et pickupsystem til noen hundrelapper i dag gruser "godlyden" som kostet tusenvis av kroner for noen år siden.
Selvsagt virker det foruftig å ikke bruke penger på elektronikk hvis man ikke har bruk for det, men som sagt, det er ikke det helt store prispåslaget med eller uten. Det koster derimot ganske mange kroner å få satt inn noe (pent) i en gitar man har blitt glad i.
Jeg mener at hvis man beveger seg inn i prisleiet på la oss si over 4000, så kan man gjerne koste på seg en gitar med B-band eller noe annet uten å være redd for konsekvensene. Finér i toppen er ikke noe man bør trakte etter, det er jeg helt enig i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, CastorFiber skrev:

Rent bortsett fra at Arkadian har flere gode poenger, er dette synet etter min mening litt utdatert. 

Det skal jeg være den første til å innrømme at vel kan være tilfelle. Det er et tiår siden jeg sist var grundig orientert om sånt, og det er helt sikkert riktig at det har skjedd mye på denne fronten i lavere prisklasser, akkurat som det nå lagres elektriske gitarer i Indonesia som kan konkurrere med meksikanske og kanskje også de billigste amerikanske. Men er det faktisk blitt sånn at billige kassegitarer med piezo i dag faktisk har hel ved i lokket? Det var helt utenkelig under 5–6000 for ti år siden. Som vikarierende motiv ble ofte brukt at kryssfinergitarer lager mindre feedback  ved høyt volum (hvilket for så vidt stemmer). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en Ibanez AEL med hel grantopp og B-bandelektronikk. Sier ikke at det er verdens beste gitar, men har brukt den sammen med andre (uten forsterker) som spiller på Martin, og det er ikke slik at de som hører på ikke hører meg, eller tenker at min gitar låter mye dårligere. (Det må i såfall være pga gitaristen :) )

Den kostet vel 4500.
Tenker i første rekke at det er elektronikkdelen som har fått et stort løft de senere årene når man tenker på lyd for pengene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at man må ta noen valg..

Skal man kjøpe nytt, ville jeg vurdert å dra til ei gitarforretning der de bruker tid på å sette opp instrumenter riktig. Billige kassegitarer er ofte ikke justert all verden fra fabrikk, og etter transport kan de være ganske ille om de henges rett på veggen. Jeg kan jo anbefale Procom i Drammen om du bor i nærheten. De er svært gode på å justere alt før det havner på utstilling, de går over instrumentet før du får det med deg, og du får to gratis servicer det første året. Av merker har jeg svært gode erfaringer med Fendere i dette prisleiet, og jeg vil tro (som noen nevnte over) at Yamaha er ganke safe.

 

Brukt er litt verre, men samtidig får du mye for pengene. Jeg ville helst ha prøvd først, men om du er litt uerfaren er det ikke alltid så lett å vite hva man skal se eller høre etter. Kjenner du noen du kunne tatt med? Det finnes for eksempel Takaminer i dette prisleiet, og det kan fort være meget bra. Det er naturligvis mye annet på markedet. Ofte er prisene på Finn i overkant. Skal du blindkjøpe etter selgers anbefaling er nok dette forumet det beste stedet. Mye ærlige og seriøse folk her.

Lykke til med kjøp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.