Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Musikk software?


Anbefalte innlegg

Hei,

Har i lengre tid hatt en ønske om å finne et program med mulighet for å programmere musikk.  Håpet på å finne et hvor jeg kan programmere både trommer, bass og gitar. Slik at jeg kanskje kunne prøve meg på å lage backingtracks og full pakke.

Har ikke funnet noe jeg syns ser veldig lovende ut.  Noen tips?

Syns å huske at Guitarpro 6 har lyd som ikke bare er "midi"  , slik at det kanskje er en mulighet. Men lenge siden jeg har brukt dette, og ser for meg at det kanskje fins bedre program.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner hva du mener, men likevel- MIDI er ikke lyd.

Kvaliteten på lyden av musikk som er styrt av MIDI- signaler, er derfor avhenging av lyden i avspilleren. Programmer som for eksempel EZ-drummer og alle andre "juksetrommiser" på PC er styrt av MIDI. I teorien kan du programmere trommene på en billig trommemaskin fra åttitallet og bruke styresignalene til å spille av trommelydene i en trommeplugin på en datamaskin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du tar ikke helt feil; de gamle Amiga-lydene er litt samme greie som MIDI. Det er instruksjoner (note, varighet, volum, etc) som maskinen får beskjed om å spille av med sine innebygde rutiner. Med andre ord er det ikke lyd som er spilt inn og spilles av igjen direkte, som f.eks. et vanlig gitarspor vil være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, EirikA skrev:

Poenget var uansett at jeg var på jakt etter program til å programmere trommer, bass og gitar. :) kanskje med et stort lydbibliotek som har noen lunde grei lydkvalitet.

Enhver moderne DAW (digital audio workstation) med MIDI-støtte (er det noen som ikke har det i dag?) leveres med plugins som er tilstrekkelig til å komme i gang med det meste. Senere kan man utvide med mer avansert perkusjons-programvare (f.eks EZdrummer) og bredere utvalg av sampla lyder etter behov. Vær litt oppmerksom mht strippa versjoner av DAWs som følger med lydkort o.l.  Noen slike har begrenset funksjonalitet og plugins, men kan som regel oppgraderes i flere ulike trinn til "full pakke".

Endret av PerH
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trådstarter- lykke til med valget ditt. Det er bare å spørre hvis det er mer du lurer på.
Tror jeg ville ha valgt et annet program enn GP. Det tar tid å lære seg et program, og da er det greit å velge ett der man ikke stanger i taket ganske fort, og så er man nødt til å starte lærigen med ny programvare.


Siden vi er inne på "poenget er", vil jeg gjerne føye til at mitt poeng ikke er å påpeke feil for å "vinne" diskusjoner. Det er så mange som ikke helt skjønner det der med MIDI og lyd, og det er fornuftig at det ikke får stående ukommentert på et forum som dette, rett og slett fordi andre oppsøker forumet for å lære. Da er det greit at faktainformasjon er så korrekt som mulig. MIDI er faktisk ikke lyd i det hele tatt, det er styresignaler til en lydlagende enhet, enten plugin eller en boks av en eller annen type.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er absolutt ikke erfaren med studioproduksjon enda, men for mine hjemmebehov har Cubase Elements vært helt kanon. Koster under tusenlappen (billig for DAW-software) og kommer med et helt ok sett med virtuelle instrumenter, MIDI-editor, etc. Støtter også selvsagt alle 3.-parts plugins (EzDrummer, Guitar Rig, AmpliTube, Komplete, etc, etc), så du er ikke låst til noe om du vil ha mer avanserte instrumenter senere. Kan varmt anbefales fra denne amatøren i alle fall :)

 

Edit: Her er mitt beskjedne lille oppsett. Jeg har riktignok gitar og bass i fysisk format, men alle synther og trommer programmeres og/eller trigges via MIDI:

 

Endret av Naigewron
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.