Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Spille inn bass, uten amp?


Anbefalte innlegg

Jeg tenker slik: liker jeg basslyden uten effektbokser inn i clean amp, så duger også instrumentinngangen på lydkortet og fikser resten i DAW. 

Dersom jeg bruker effekter er det mer komplisert. Jeg liker å alltid ha et clean-signal tilgjengelig for bassen. Da hender det jeg bruker en DI og kobler XLR-utgangen til den ene kanalen på lydkortet (clean), mens den andre går gjennom effekter og kjøres i den andre kanalen.

Jeg er på budsjett og bruker en Mooer microDI.

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes mye ok gratis IR-greier der ute. Jeg bruker også bass rett i, og det smeller bra det. Tror ikke du trenger DI-boks.  Og tynt er vel ikke akkurat ordet jeg vil bruke om DI-bass, om noe, så er det for mye bass. Nesten hva som helst av amp-simmer er definitivt dugandes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er jeg ferdig med å spille inn bass! Jeg endte opp med å kjøre direkte i lydkortet, via en Barber tone press kompressor (gitarpedal). Det gjorde at jeg kunne spille med et greit innsignal uten at det kutta, og fikk derfor bra med trøkk. I cubase 8 fant jeg en bass-amp plugin, og blandet et clean-spor med et vreng-spor. I tillegg brukte jeg selvfølgelig EQ i DAW, og en ny kompressor (+ multibandkompressor på vreng-sporet). 

Det låter fett så langt, men er ikke ferdig med miksinga enda. Må få på plass gitarsoloen også, så er vi i mål :D 

Takk for tips og råd?? Slenger ut låta her så snart den er ferdig

Endret av BjørnReiten
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.