Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

En -4 bør vel være en kvart på oktaven under?


jonta

Anbefalte innlegg

Sitter å leker med harmonier på min nye TC-Helicon vokal effekt. Det første jeg la merke til i presetsene, var at det var mye -4 også -6 (minus alltså under gr. tone) litt sært tenkte jeg, men det låt jo helt normalt. Når jeg begynte å skru selv, sette opp -3 og -5 (minus ters og kvint) da ble det virkelig sært:o Så nå lurer jeg på hvordan de komesielle digitale krefter kan kalle en -2 for en -7(septim), -3 en -sekst og en -4 for en -5(kvint) osv? Blir det kanskje bare slik pga de digitale regnetabellers låste struktur:blink: ???

Endret av jonta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må skille mellom skalatrinn og intervall. G er alltid kvinten i en C skala (unntatt skalaer hvor det ikke er ren kvint). Opp til kvinten fra C er et kvintsprang. Ned til kvinten fra C er et kvartsprang. Du vil se at en kvart + kvint = oktav. Sånn er det med alle skalatrinn. E er en stor ters opp fra C, og en liten sekst ned fra C - stor ters + liten sekst = oktav.

Intervall er like begge veier. Fra G opp til C er en kvart. Fra C ned til G er en kvart. Avstanden mellom to toner sier ikke nødvendigvis noe om skalatrinn.

Tenk å spørre om slikt midt på natta!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.