Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

In-ear monitoring


Sorg

Anbefalte innlegg

Spiller i et band med 6 medlemmer og vi vurderer in-ear monitoring. Noen som har et prisintervall på hva dette vil kunne koste, dvs utstyr til alle mann, samt mixer til å stille monitornivå? Trenger ikke være det råeste i markedet, men ønsker noe som er stabilt og av bra kvalitet hvis vi først skal kjøpe.

Forøvrig, antar dette er noe man kan benytte over alt og at det ikke er komplikasjoner ved bruk på ulike kontinenter?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er jeg også interessert i, står i samme situasjon bare som et three-piece. Har sett på anskaffelse av både støpte propper og in-ear til bruk på øving og gigs.

Altfor mange steder vi har spilt på med elendig monitoring eller merkelig scene-oppsett som ødelegger lytting på scenen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Det er ikke helt rikig, skela.

Har som tekniker jobbet en del i det siste med sangere og trommeslagere som har in-ear med skikkelige støpte propper, og det har funket fjell selv i settinger med 2 Twin Reverb, 8x10 Ampeg-monster og wedger til resten av bandet. På 20 m2 scene. 

Stikkordet er at du får som oftest det du betaler for. Alle gangene jeg har hatt en god opplevelse med in-ear, så har de hatt skikkelige system og støpte propper. De som har hatt billige propper og ber om stereoretur rett inn i en billigmikser har hatt en dårlig dag på jobb. Danseband er eksperter på dette, kommer med høykvalitets in-ear ferdig koblet i rack, og alle på scenen har beltpack med nye batterier og formstøpte propper i ørene.

My two cents:

- Dersom dere skal ha oppsettet med rundtomkring og møte på en drøss med forskjellige teknikere, ha det ferdig rigget i et rack med all kabling og legg opp til mono. Jeg har selv stått som hustekniker nede i fjæra på en liten festival ute i gokk, og så plutselig fått 5 luringer som skal ha stereolinjer rett i øret. Da ble det dårlig stemning, med tanke på at jeg kun hadde 4 monolinjer ledig. Kommer dere med ferdigkoblet stæsj i rack, og trenger kun 1 linje pr. person (som dere selvfølgelig melder fra om på forhånd i rider), så er sjansen større for at dere får det som dere vil. Det er ikke alle som har en mikser med 14 returer tilgjengelig.

- Dersom dere har god råd, skaff dere et rack der dere har alle sendere samt en kanalsplitter og en mikser med nok utganger. Så splitter dere alle linjer før de går til FOH, inn på deres egen mikser og så kan dere mikse monitor til dere selv på scenen. Hvis dere setter f.eks. en Behringer XR18 i racket kan hver enkelt musiker sette sin egen monitoring via mobilen.

 

Budsjett avgjør uansett. :) For rundt 3000 kan man få fine resultat med LD sitt MEI-system og skikkelige propper, men da må dere stole på teknikern. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, PerA skrev:

Det er ikke helt rikig, skela.

Har som tekniker jobbet en del i det siste med sangere og trommeslagere som har in-ear med skikkelige støpte propper, og det har funket fjell selv i settinger med 2 Twin Reverb, 8x10 Ampeg-monster og wedger til resten av bandet. På 20 m2 scene. 

Stikkordet er at du får som oftest det du betaler for. Alle gangene jeg har hatt en god opplevelse med in-ear, så har de hatt skikkelige system og støpte propper. De som har hatt billige propper og ber om stereoretur rett inn i en billigmikser har hatt en dårlig dag på jobb. Danseband er eksperter på dette, kommer med høykvalitets in-ear ferdig koblet i rack, og alle på scenen har beltpack med nye batterier og formstøpte propper i ørene.

My two cents:

- Dersom dere skal ha oppsettet med rundtomkring og møte på en drøss med forskjellige teknikere, ha det ferdig rigget i et rack med all kabling og legg opp til mono. Jeg har selv stått som hustekniker nede i fjæra på en liten festival ute i gokk, og så plutselig fått 5 luringer som skal ha stereolinjer rett i øret. Da ble det dårlig stemning, med tanke på at jeg kun hadde 4 monolinjer ledig. Kommer dere med ferdigkoblet stæsj i rack, og trenger kun 1 linje pr. person (som dere selvfølgelig melder fra om på forhånd i rider), så er sjansen større for at dere får det som dere vil. Det er ikke alle som har en mikser med 14 returer tilgjengelig.

- Dersom dere har god råd, skaff dere et rack der dere har alle sendere samt en kanalsplitter og en mikser med nok utganger. Så splitter dere alle linjer før de går til FOH, inn på deres egen mikser og så kan dere mikse monitor til dere selv på scenen. Hvis dere setter f.eks. en Behringer XR18 i racket kan hver enkelt musiker sette sin egen monitoring via mobilen.

 

Budsjett avgjør uansett. :) For rundt 3000 kan man få fine resultat med LD sitt MEI-system og skikkelige propper, men da må dere stole på teknikern. 

Jo forsåvidt enig.. med formstøpte propper (eller isolert headset ala Paul Gilbert..) så lar saken seg løse..

 

Men tenkte derimot med hassle rundt bandsituasjon.. amp på bass har f.eks lite for seg uansett.. og hvorfor kun en gitar kjøres rett i PA og ikke den annen-..? Derav konklusjon på at TS først bør fokusere på egen lytting. Og det kan han løse enkelt ved å bruke formstøpte proffer med full demping, få et signal fra mikser som gir utlyd i mono og deretter mikse inn seg selv med en Personal Monitor Mixer (more me). Tror ikke jeg hadde orket å lage en felles in-ear løsning med mindre hele bandet velger direkte-til-PA løsninger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...
  • 7 months later...
  • 1 year later...

Hei igjen. Jeg forsøker å overtale bandet til å bli med på en slik løsning, men tilgangen på finansiering er forskjellig for de ulike medlemmene. Noen som vet hva et bra system for 4 pers, med egen mixer og hvilke aktører som har bra priser på in-ear?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 months later...

Spiller i 3 band der ALLE bruker in-ears. Ingen av oss har tenkt tanken på å gå tilbake til vanlige monitorer!
Er flere årsaker til dette. For det første sparer du hørselen din mye da du kan begrense lydnivået i ørene dine. Før var vi slitne i hodet etter en 4 timers spille jobb med mye lyd (spesielt på trange scener) Men med in-ears har det bestandig vært behagelig, selv etter ei LANG økt. Bandene inneholder akustiske trommer, bass, gitarer, tangenter og vokaler. Alle er super fornøyde! :)

Jeg bruker A&H QU-pac mikser (eller Dlive på litt større ting) og her har alle mulighet å styre monitorlyden sin selv med en egen monitor app. Helt genialt. Også slipper du feedback problematikk som du vanligvis har med vanlige monitorer. De kan få så mye vokal i ørene som de vil, uten å må ta ett kompromiss p.g.a feedback eller EQ. 

Jeg har prøvd både JTS, Sennheiser og Shure sine systemer. Jeg opplevde best resultat med Shure PSM300 (606-630mhz) med Shure sine SE propper. PSM300 og PSM900 er veldig like, bare att PSM 900 er dyrere, men tillater 16 systemer samtidig uten frekvens krasj, mens PSM 300 koster en del mindre og tillater maks 8stk systemer samtidig. Men når trenger du mer enn 8 systemer Samtidig?

Ser mange spør etter mikser. Men hvilken mikser bruker dere når dere er ute å spiller? Bruk samme mikser til øving som når dere spiller live. Er litt tilvenning/fin justeringer før man får det optimalt i ørene. Brukere dere samme mikser på øving som live, er det mye enklere å få bra resultat begge plassene :)

Når det gjelder formstøpe propper så ble jeg egentlig litt skuffa. Ble nesten "for tett". Skumgummi proppene som følger med Shure sine SE propper (215, 315, 425 osv) er MER en tette nok og er med flere størrelser som passer øra til de aller fleste. Skjønner at silikon kanskje oppleves litt feil for mange, men prøv skomgummi proppene til Shure SE. Det er dyrt å få proppene støpt, og vil heller ha lagt pengene i trådløssystemet. Hjelper ikke med gode propper hvis det er dårlig lyd/støy fra trådløssystemet :) 

Endret av Soundmannen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.