Web Analytics
Jump to content

In-ear monitoring


Sorg

Recommended Posts

Spiller i et band med 6 medlemmer og vi vurderer in-ear monitoring. Noen som har et prisintervall på hva dette vil kunne koste, dvs utstyr til alle mann, samt mixer til å stille monitornivå? Trenger ikke være det råeste i markedet, men ønsker noe som er stabilt og av bra kvalitet hvis vi først skal kjøpe.

Forøvrig, antar dette er noe man kan benytte over alt og at det ikke er komplikasjoner ved bruk på ulike kontinenter?

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Dette er jeg også interessert i, står i samme situasjon bare som et three-piece. Har sett på anskaffelse av både støpte propper og in-ear til bruk på øving og gigs.

Altfor mange steder vi har spilt på med elendig monitoring eller merkelig scene-oppsett som ødelegger lytting på scenen

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Det er ikke helt rikig, skela.

Har som tekniker jobbet en del i det siste med sangere og trommeslagere som har in-ear med skikkelige støpte propper, og det har funket fjell selv i settinger med 2 Twin Reverb, 8x10 Ampeg-monster og wedger til resten av bandet. På 20 m2 scene. 

Stikkordet er at du får som oftest det du betaler for. Alle gangene jeg har hatt en god opplevelse med in-ear, så har de hatt skikkelige system og støpte propper. De som har hatt billige propper og ber om stereoretur rett inn i en billigmikser har hatt en dårlig dag på jobb. Danseband er eksperter på dette, kommer med høykvalitets in-ear ferdig koblet i rack, og alle på scenen har beltpack med nye batterier og formstøpte propper i ørene.

My two cents:

- Dersom dere skal ha oppsettet med rundtomkring og møte på en drøss med forskjellige teknikere, ha det ferdig rigget i et rack med all kabling og legg opp til mono. Jeg har selv stått som hustekniker nede i fjæra på en liten festival ute i gokk, og så plutselig fått 5 luringer som skal ha stereolinjer rett i øret. Da ble det dårlig stemning, med tanke på at jeg kun hadde 4 monolinjer ledig. Kommer dere med ferdigkoblet stæsj i rack, og trenger kun 1 linje pr. person (som dere selvfølgelig melder fra om på forhånd i rider), så er sjansen større for at dere får det som dere vil. Det er ikke alle som har en mikser med 14 returer tilgjengelig.

- Dersom dere har god råd, skaff dere et rack der dere har alle sendere samt en kanalsplitter og en mikser med nok utganger. Så splitter dere alle linjer før de går til FOH, inn på deres egen mikser og så kan dere mikse monitor til dere selv på scenen. Hvis dere setter f.eks. en Behringer XR18 i racket kan hver enkelt musiker sette sin egen monitoring via mobilen.

 

Budsjett avgjør uansett. :) For rundt 3000 kan man få fine resultat med LD sitt MEI-system og skikkelige propper, men da må dere stole på teknikern. 

Link to comment
Share on other sites

7 minutter siden, PerA skrev:

Det er ikke helt rikig, skela.

Har som tekniker jobbet en del i det siste med sangere og trommeslagere som har in-ear med skikkelige støpte propper, og det har funket fjell selv i settinger med 2 Twin Reverb, 8x10 Ampeg-monster og wedger til resten av bandet. På 20 m2 scene. 

Stikkordet er at du får som oftest det du betaler for. Alle gangene jeg har hatt en god opplevelse med in-ear, så har de hatt skikkelige system og støpte propper. De som har hatt billige propper og ber om stereoretur rett inn i en billigmikser har hatt en dårlig dag på jobb. Danseband er eksperter på dette, kommer med høykvalitets in-ear ferdig koblet i rack, og alle på scenen har beltpack med nye batterier og formstøpte propper i ørene.

My two cents:

- Dersom dere skal ha oppsettet med rundtomkring og møte på en drøss med forskjellige teknikere, ha det ferdig rigget i et rack med all kabling og legg opp til mono. Jeg har selv stått som hustekniker nede i fjæra på en liten festival ute i gokk, og så plutselig fått 5 luringer som skal ha stereolinjer rett i øret. Da ble det dårlig stemning, med tanke på at jeg kun hadde 4 monolinjer ledig. Kommer dere med ferdigkoblet stæsj i rack, og trenger kun 1 linje pr. person (som dere selvfølgelig melder fra om på forhånd i rider), så er sjansen større for at dere får det som dere vil. Det er ikke alle som har en mikser med 14 returer tilgjengelig.

- Dersom dere har god råd, skaff dere et rack der dere har alle sendere samt en kanalsplitter og en mikser med nok utganger. Så splitter dere alle linjer før de går til FOH, inn på deres egen mikser og så kan dere mikse monitor til dere selv på scenen. Hvis dere setter f.eks. en Behringer XR18 i racket kan hver enkelt musiker sette sin egen monitoring via mobilen.

 

Budsjett avgjør uansett. :) For rundt 3000 kan man få fine resultat med LD sitt MEI-system og skikkelige propper, men da må dere stole på teknikern. 

Jo forsåvidt enig.. med formstøpte propper (eller isolert headset ala Paul Gilbert..) så lar saken seg løse..

 

Men tenkte derimot med hassle rundt bandsituasjon.. amp på bass har f.eks lite for seg uansett.. og hvorfor kun en gitar kjøres rett i PA og ikke den annen-..? Derav konklusjon på at TS først bør fokusere på egen lytting. Og det kan han løse enkelt ved å bruke formstøpte proffer med full demping, få et signal fra mikser som gir utlyd i mono og deretter mikse inn seg selv med en Personal Monitor Mixer (more me). Tror ikke jeg hadde orket å lage en felles in-ear løsning med mindre hele bandet velger direkte-til-PA løsninger. 

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • 7 months later...
  • 1 year later...

Hei igjen. Jeg forsøker å overtale bandet til å bli med på en slik løsning, men tilgangen på finansiering er forskjellig for de ulike medlemmene. Noen som vet hva et bra system for 4 pers, med egen mixer og hvilke aktører som har bra priser på in-ear?

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Spiller i 3 band der ALLE bruker in-ears. Ingen av oss har tenkt tanken på å gå tilbake til vanlige monitorer!
Er flere årsaker til dette. For det første sparer du hørselen din mye da du kan begrense lydnivået i ørene dine. Før var vi slitne i hodet etter en 4 timers spille jobb med mye lyd (spesielt på trange scener) Men med in-ears har det bestandig vært behagelig, selv etter ei LANG økt. Bandene inneholder akustiske trommer, bass, gitarer, tangenter og vokaler. Alle er super fornøyde! :)

Jeg bruker A&H QU-pac mikser (eller Dlive på litt større ting) og her har alle mulighet å styre monitorlyden sin selv med en egen monitor app. Helt genialt. Også slipper du feedback problematikk som du vanligvis har med vanlige monitorer. De kan få så mye vokal i ørene som de vil, uten å må ta ett kompromiss p.g.a feedback eller EQ. 

Jeg har prøvd både JTS, Sennheiser og Shure sine systemer. Jeg opplevde best resultat med Shure PSM300 (606-630mhz) med Shure sine SE propper. PSM300 og PSM900 er veldig like, bare att PSM 900 er dyrere, men tillater 16 systemer samtidig uten frekvens krasj, mens PSM 300 koster en del mindre og tillater maks 8stk systemer samtidig. Men når trenger du mer enn 8 systemer Samtidig?

Ser mange spør etter mikser. Men hvilken mikser bruker dere når dere er ute å spiller? Bruk samme mikser til øving som når dere spiller live. Er litt tilvenning/fin justeringer før man får det optimalt i ørene. Brukere dere samme mikser på øving som live, er det mye enklere å få bra resultat begge plassene :)

Når det gjelder formstøpe propper så ble jeg egentlig litt skuffa. Ble nesten "for tett". Skumgummi proppene som følger med Shure sine SE propper (215, 315, 425 osv) er MER en tette nok og er med flere størrelser som passer øra til de aller fleste. Skjønner at silikon kanskje oppleves litt feil for mange, men prøv skomgummi proppene til Shure SE. Det er dyrt å få proppene støpt, og vil heller ha lagt pengene i trådløssystemet. Hjelper ikke med gode propper hvis det er dårlig lyd/støy fra trådløssystemet :) 

Edited by Soundmannen
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
  • Siste aktive tråder

    • Jeg liker ferske strenger og bytter gjerne når jeg må, til Ernie Ball eller DA som er reimeligere.  Spiller ikke live eller i band lenger, men vet om et par som spiller mye mer enn meg og verdsetter den ekstra kosten med Elixir for å slippe å bytte så ofte. Går litt på bekostning av lyd, da Elixir har "mindre klang" i seg men til gjengjeld varer lenger.
    • Takk. Mener å huske at Elixir ble regnet som å være best blant mange.. Men hvordan er synes å dette nå? Og dersom man f.eks spiller en del live og bytter strenger ofte så har det vel mindre å si eller?
    • Det er ikke lenge siden en 25 - bulk kostet 12-1300,- hos Evenstad. Den svake krona og prisstigning generelt, har sannelig gjort seg gjeldende.
    • Hei søker vokalist til Calzada, vi hører til i Stavanger.  spiller rock for det meste 
    • Det må du forvente, men prisene har vært betydelig lave når de har tilbud, selv med moms og frakt etc. Men det må du undersøke og ta en totalvurdering på. Spesielt nå som dollarkursen er dårlig, mot NOK. Skal du handle i Norge, må du bare følge med på hva de har av tilbud på de forskjellige nettbutikker/butikker og handle deretter. Det hender det er tilbud på f.eks spesifikke merker, eller "bundle packs".  Vi hadde Strenger.no før som leverte gode priser, men de ble lagt ned.  Her er f.eks 65-69kr per pakke, det mener jeg er helt innenfor. Du finner sikkert flere lignende tilbud til tider. https://evenstadmusikk.no/d-addario/1084076/d-addario-exl110-b25-bulkpakke-25-stk-010-046-pakke-med-25-stk-exl-110?gad_source=1&utm_source=daisycon&utm_medium=affiliate&utm_campaign=daisycon_Onlinepriser.no https://www.musikkhuset.no/products/daddario-exl110-b25-010-046-bulk-25-set?gad_source=1&gclid=Cj0KCQjwpNuyBhCuARIsANJqL9Oid7wNzTU4xgLnLVllxOStnwHxS9wGBKVbHsHRQ3-f9rLxRdLZxtoaAmciEALw_wcB   Ellers kan jeg anbefale Ernie Ball strenger. De er ofte rimeligere hvis du benytter standard-størrelser - men har like god kvalitet som andre "gode strenger".  https://evenstadmusikk.no/ernie-ball/1009722/ernie-ball-eb-2221-regular-slinky-010-046?gad_source=1&gclid=Cj0KCQjwpNuyBhCuARIsANJqL9OfpfJAOtjW1PJjdIAvs6CT9CT-A9EJJeulO5OVlYeEllFcn3AGszgaAjfmEALw_wcB
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.